יום שישי , 19 אפריל 2024
מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. החל ב-289,900 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים טויוטה היילנדר היברידי

רוני נאק

טויוטה היילנדר, אחד מרבי המכר של טויוטה בארה"ב, נכנס לפני כשנה לדור השני שלו. רק לפני כמה חודשים הגיעה ההודעה מטויוטה אירופה כי הגרסה ההיברידית שלו תשווק גם ב-EU ומכאן הדרך לישראל הייתה קצרה. בקבוק השמפניה נחבט בעוצמה בחרטום ההיילנדר בסוף פברואר כאשר יוניון מוטורס השיקה את הדגם בישראל – ועולם היבוא המקביל עצר מלכת. עם חבילת אבזור עשירה מאד ותג מחיר אטרקטיבי-יותר של 289,900 שקלים, הלקוחות של ההיילנדר יגיעו מעתה ליבוא הסדיר.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. בסיס גלגלים של 285 ס"מ. חישוקי 20 נאים ושמשות פרטיות. צילום: רוני נאק

מה זה ה-SUV הזה?

זה הדור הרביעי של הדגם וכמו קודמיו הוא מתבסס על פלטפורמה ג'נרית של טויוטה. במקרה שלנו זו TNGA GA-K החדשה ומשמשת גם דגמים נוספים כמו קאמרי, ראב-4, סיינה ואפילו לקסוס ES. כך שזה לא מאד מוגזם לומר שהיילנדר החדש הוא ראב-4 מוגדל.

בסיס הגלגלים הוא 285 ס"מ וזה נותן אורך כללי של 495 ס"מ וגם משחרר המון חלל פנימי לשלוש שורות מושבים או לחילופין תא מטען גדול בנפח של 305 ל' גם כשכל שורות המושבים מאויישות.

• מבחן דרכים טויוטה היילנדר מיבוא מקביל

עד להגעת קיה סורנטו ההיברידית (259,900 שקלים או פלאג-אין ב-289,900 שקלים) הייתה טויוטה היילנדר ה-SUV 7 מושבים ההיברידי היחיד בשוק.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. צריכת דלק במבחן של 12.8 ק"מ לליטר. צילום: רוני נאק

יחידת ההנעה היחידה שבהיצע היא היברידית עם שני מנועים: מנוע בנזין 2.5ל' אטמוספרי ומנוע חשמלי. התפוקה המשותפת עומדת על 248 כ"ס כאשר מנוע חשמלי אחורי יוצר אפקט של הנעה כפולה קבועה ומוסיף עוד כ-27 קג"מ ל-24 וחצי קג"מ של היחידה הקדמית. העברת הכוח היא דרך תיבת הילוכים רציפה CVT. הנהג יכול לבחור בין מפות ניהול מנוע שונות שמאד משפיעות על הטמפרמנט של מערכת ההנעה ועל הדינאמיות של הנסיעה. צריכת הדלק הרשמית עומדת על כ-15 קילומטרים לליטר (בפועל סיימנו את המבחן עם ממוצע של 12.8 קילומטרים לליטר).

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. קוקפיט עמוס בכפתורים ומתגים. העיצוב גם עסוק ומורכב. צילום: רוני נאק

רכב המבחן היה ברמת האבזור הבכירה, E-Xclusive, שזה אומר ריפודי עור על כל המושבים, גג פנורמי חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי גלגלים 20 אינץ', פנסי LED מלאים, משוטים להעברת הילוכים בגב גלגל ההגה ועוד פריטים נוספים המקפיצים את המחיר ל-305 אלפי שקלים.

לשתי רמות האבזור יש מולטימדיה עם מסך 8 אינץ', ממשקי קארפליי ואנדרואיד, 6 רמקולים ומחשב דרך דיגיטלי בתוך לוח מחוונים אנאלוגי ועוד רשימה ארוכה של אבזור נוחות ובטיחות.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. ריפודי עור וגג שמש ענקי של רמת האבזור הבכירה. צילום: רוני נאק

חבילת מערכות הבטיחות האוטומטית המקורית של טויוטה Toyota Safety Sense 2.5 מכילה מערכת קדם התנגשות (PCS) Pre-Collision System הכוללת זיהוי הולכי רגל ביום ובלילה וזיהוי רוכבי דו גלגלי במהלך היום, בקרת שיוט אדפטיבית Dynamic Adaptive Cruise Control (DRCC), מערכת שמירת מרכז נתיב Assist (LTA) Lane Tracing, החלפת אורות גבוהים אוטומטיים (Automatic High Beam (AHB וזיהוי תמרורי תנועה Road Sign Assist (RSA). דירוגי הבטיחות עומדים על 7 ו-8 בהתאם לרמת האבזור.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. דלת תא מטען חשמלית ועיצב נאה. צילום: רוני נאק

נהיגה

SUV גדול זה SUV נכון? לא בדיוק. לפחות לפי הספר שלי, אחד המבחנים החשובים ביותר הוא מבחן ה"גמלוניות". שבקצרה אומר האם הרכב מרגיש גדול וכבד או שהוא מסתיר את משקלות בקלילות של היפו-בלרינה. המשקל העצמי של טויוטה היילנדר הוא 2050 ק"ג. שזה די נאה ועם התפוקה של יחידת ההנעה ההיברידית בה יש המון מומנט כבר מלמה בזכות המנועים החשמליים, ההיילנדר מסתיר את משקלו היטב.

מצאתי את המידות שלא לנוחות גם בנסיעה עירונית. הרוחב לא מוגזם ונשאר מתחת ל-2.0 מטרים וגם האורך מאפשר כניסה לחניה סטנדרטית מבלי לגנוב קצב מהשכנים. אפילו התקרה שפופה יחסית 175 וחצי ס"מ שזה לא מפריע כלל בחניונים תת-קרקעיים בלב גות'האם.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. יחידת מיזוג אחורית ושקעי USB לטעינה. צילום: רוני נאק

סביבת הנהג מהודרת כמו גם הקוקפיט. בגרסת האבזור הבכירה של רכב המבחן היו דיפוני עור על הדשבורד, וכמובן מושבים מרופדי עור ושילוב צבעים אפור וקרם לצד משטחים דמויי עץ ואלומיניום. טויוטה ממשיכה בדרך שלה בתיכנון תא הנהג ולא נוטה, כמו רבים אחרים, לנקות את הקוקפיט ממתגים וכפתורים מיותרים. כך שאם אתם חובבים לחצנים תמצאו בהיילנדר המון כפתורים ללחוץ עליהם מכל עבר. משמאל לגלגל ההגה, על ההגה עצמו וכמובן הקונסולה המרכזית ושם למטה (הכפתורים הכי אינטימיים) של מערכת ההנעה ומצבי הנהיגה. זה ייראה טבעי לכל מי שיעלה כיתה מקורולה או טויוטה אחרת, אבל טויוטה מסתכנת בכך שהקוקפיט יעבור כ"מיושן" בעולם של תאי נהג דיגיטליים ונקיים.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. יש יכולת 4X4 קלה ובזהירות הראויה. צילום: רוני נאק

תנוחות הנהיגה נוחה מאד וטבעית, הפעלת המערכות השונות אינטואיטיבית לגמרי וגם הראות החוצה טובה עם מכסה מנוע נוכח שנותן את שלו לתפיסת מרחב טובה יותר לנהג. שורת המושבים השניה גם היא מרווחת מאד, יש לה יחידת מיזוג משלה, היא על מסילה ומאפשרת להתרווח מאחור וגם להתחשב במי שיושב בשורה השלישית ולפנות לו דרך קלה פנימה. השורה השלישית, שני מושבים קטנים יהיו צפופים לנוסע בוגר, ויש פתחי מיזוג בתקרה ותאורת קריאה שם מאחור.

מכוניות כמו טויוטה היילנדר הן מטבען זללניות קילומטרים נהדרות. או טובות בנסיעות ארוכות. אז זה בדיוק מה שעשינו עם לופ ארוך לישוב בערבה כשמאחור אופניים וציוד. החלל העצום של ההיילנדר בלע לתוכו את הכל ועוד נשאר הרבה מקום אם למשל היינו רוצים לקחת באלת חציר. אין כמו רכב גדול. בקרת השיוט נדלקה והמצפן הצביע דרומה. הדרך עברה במהירות ובקלות וגם גילינו שכשלוחצים על הדוושה ההיא מצד ימין, רצוי במצב SPORT, העסק הזה זז ממש מהר – גם בעליות ארוכות ותלולות.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. בוררי ההנעה החשובים בקונסולה המרכזית דמויית העץ. צילום: רוני נאק

פרק השטח היה תיאורתי למדי. חישוקי 20 אינץ' וצמיגי כביש דקיקים אינם מתכון לאריכות ימים בבוש. במצב TRAIL הכוח ירד יפה לכל הגלגלים ואם יש מספיק מיץ בסוללה ודרישת הכוח היא מזערית, אפשר להגלגל בחרישיות חשמלית נקיה. מרווח הגחון של 20 ס"מ הוא שימוש כאן כמו גם בהתמודדות עם אבני שפה ומדרכות גבוהות בעיר.

 

מה פחות?

כמה דברים. באג במולטימדיה שמנע ממסך ה-WAZE לעבור למצב הלילה כשחזרנו בחושך. רמת הסינוור הייתה כה חזקה שלבסוף ניתקנו את הניווט. כפי שציפיתם ניסינו למצא מזור בהגדרות – אבל אין. זה משהו שהיבואנית תצטרך לתת לו מענה מיידי.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. דיפוני דלתות זולים וירידה מורגשת באיכות החומרים מאחור. צילום: רוני נאק

NVH. האמת הפתיע ולא בטוב. לאחרונה הגיעו ארצה דגמי SUV 7 מושבים רבים וכל אחד מהם מציע חווית נסיעה נעימה ושקטה יותר. רעשי דרך וגלגלים, ורעש של מערכת ההנעה (זוכרים CVT?) שהסל"ד עולה והמנוע חודר לתא מחוספס ולא נעים.

מפל חומרים. בזמן שתא הנהג והנוסע שלידו עשוי נהדר. הציצו בדיפוני הדלתות של המושבים מאחור. שם תמצאו דיפונים מפלסטיק שחור, חלולים למגע ומהדהים באוזן. לא משהו שהייתי מצפה למצא ברכב של 300 אלף שקלים ובטח שתורמים את שלהם ל-NHV שאינו הכי מהודק בשכונה.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. ריסק נמוך בתרגיל ניהול הסיכונים של רכישת רכב חדש. צילום: רוני נאק

סיכום

למרות ההסתייגויות טויוטה היילנדר הוא SUV מוביל נוסעים נהדר. לחיים בסביבה עירונית ובפקקים הוא יתן את החלל שצריך להסעות הילדים וגם צריכת דלק סבירה מאד (גם אם לא מצטיינת) ל-SUV בממדים כאלה. מחוץ לעיר תוכלו לכסות קילומטרים רבים בנוחות טובה ובטיחות רבה ואפילו תהנו מקטע כביש מפותל בזכות תכונות דינאמיות טובות. בשורה התחתונה: בתרגיל ניהול הסיכונים של רכישת רכב חדש – טויוטה היילנדר זה "ללכת על בטוח" גם אם הוא אינו מושלם.

מבחן דרכים טויוטה היילנדר הייבריד. החל ב-289,900 שקלים. צילום: רוני נאק

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

One comment

  1. צריכת דלק גבוהה לרכב היברידי.

להגיב על דב לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × four =