יום שישי , 26 אפריל 2024
יונדאי טוסון 2005. יצר הפרעה בשוק הרכב, חיסל את קבוצת המנהלים והרים את ה-SUV לרמות שאנו רואים היום. צילום: יונדאי

הטוסון שעשה מהפכה

אף אחד לא היה סגור איך לאכול את הדבר הזה. סתיו 2005 נוחת בישראל רכב פנאי חדש של יונדאי, טוסון. מותג רכב שבקושי סוגר, בשלב הזה, עשור ומזוהה בעיקר בזכות המשפחתיות שלו, לנטרה, אקסנט וסונטה שזכו ללא מעט מאמרים ציניים בעיתונות הרכב. באותן שנים רכבי ה-4X4 הגדולים היו בשיא הפריחה וגם יונדאי ניסתה אז להתמודד עם הגאלופר שהזיע לא מעט מול לנדקרוזרים ופאג'רו של אותן שנים.

דגמי קרוסאובר, או ג'יפונים, היו אז רק לשלושת מייסדי הסגמנט ההיסטוריים: טויוטה ראב-4, סובארו פורסטר ו-הונדה CRV. שלושת הדגמים האלה היו יקרים למדי, בין 180 ל-225 אלפי שקלים שבאותן שנים, לפני 15 שנה, היו סכום אסטרונומי. כשבמקביל יש גם רכבי 4X4 גדולים שבינינו הם הרבה יותר סקסיים עם צמיגי השטח הגדולים, פגושי פלדה אימתניים, שנורקלים ונתזי בוץ טריים מההרפתקה האחרונה. הציבור ראה את השלוש האלה כ-4X4 מוחלשים, מעטים ממש התלהבו ובהתאם גם נפח המכירות היה קטן – פחות מ-2,000 יחידות בשנה (בשוק שאז מכר כ-145 אלף מכוניות חדשות).

יונדאי טוסון 2005. מבשר את הזינוק של קבוצת רכבי הפנאי. צילום: יונדאי

ואז הגיע הדור הראשון של יונדאי טוסון. מדבר בשפה העיצובית של יונדאי סנטה-פה שכבר שווקה בנפח קטן בשלב זה, אבל מציע ממדים קטנים יותר, קלים יותר לעיכול על ידי הלקוח הישראלי. בין יתרונותיו היו הצגתה של תנוחת ישיבה גבוהה, צללית "ג'יפאית" זקופה, פגוש מודגש בחזית ודפנות ממוגנות עם חצאיות פלסטיק כהות בקוד המתהווה של רכבי הפנאי.

יונדאי אימצה את הפיתוח של התעשייה, וכמו מתחרותיה גם ה-SUV שלה מתבסס על פלטפורמה קיימת של פרייבט, יונדאי אלנטרה במקרה הזה. נוסחה מנצחת אותה מיישמות היום כל יצרניות הרכב בעלות SUV בקו הדגמים שלהן (ותראו לי אחת שלא), מדאצ'יה ועד למבורג'יני. עם בסיס גלגלים של 263 ס"מ ואורך כללי של 432 ס"מ היה היונדאי טוסון בעל ממדים נכונים להיות רכב משפחתי נהדר ומתאים גם לתנועה בעיר הצפופה.

יונדאי טוסון 2005. ממדים של רכב משפחתי מרווח עם שימושיות של SUV ואפילו יכולת שטח קלה. צילום: יונדאי

עוד יתרון, היה המנוע שבחרטום. בזמן שהמתחרות הציגו מנועי 2.0ל' עם 4 צילינדרים, הגיעה יונדאי עם V6 בנזין בנפח 2.7ל', בעל פעולה חלקה מאד ותפוקה של 175 כ"ס ו-25 קג"מ. בערך 20% יותר כוח ממה שהיה אז לקונקורנציה. המנוע החזק, יחד עם מערכת הנעה כפולה קבועה, חבילות אבזור מקיפות וחלל פנים שבוצע טוב לתקופתו ומצויין ביחס להיצע של יונדאי דאז – יצרו מוצר שהיה בשל הצלחה.

מה לבחור? יונדאי טוסון או יונדאי קונה?

המהלך השיווקי שחתם את העניין נולד מתג המחיר. 169,000 שקלים. שזה עשרות אלפי שקלים זול יותר מהמתחרות הקיימות בסגמנט ועם פניה ללקוח שלא צריך לוותר על דבר. להיפך, הוא ייהנה מיתרונות רבים. תג המחיר הזה שם במרכז הכוונת את קבוצת רכבי המנהלים. קבוצה שהפכה לקהל היעד העיקרי של הטוסון שהביא באותו המחיר את בשורת רכבי הפנאי שעד עתה נתפשו כיקרים מדי. זה אפשר לטוסון להיכנס גם לחברות הליסינג ופיתה רבים לעבור מסדאן 4 דלתות משמימה לרכב בעל יותר שמחת חיים. אם זאת, חשוב לומר שחברות רבות נרתעו מלהציע למנהלים שלהן רכבי פנאי בגלל "מראית עין" – דבר שבינתיים כבר נדיר למצא היום.

יונדאי טוסון 2005. קפיצה מהותית באיכות המוצר ותמורה נהדרת לכסף. צילום: יונדאי

ההצלחה הייתה כמעט מיידית. מאות טוסון נמכרו בחודשים הראשונים ובשנים הבאות המכירות של רכבי הפנאי של יונדאי זינקו ב-30%. הטוסון החל לכרסם בעומק קבוצת רכבי המנהלים, ובמקביל הביא לקוחות נוספים לשורות יונדאי שרכשו רכב פנאי במחיר טוב אבל כבר לא מוצר עממי ו"צ'יפ".

גרסאות רבות אחרות נוספו לאורך הדרך כולל מנועי דיזל וחבילות אבזור מקומיות שנוצרו עם דמיון רב אשר נתנו את ה-BOOST הנדרש כדי לשמור על תנופת המכירות עד להחלפת הדור בשנת 2010.

יונדאי טוסון 2021. קוקפיט דיגיטלי מלא עם פילוסופיית העיצוב החדשה וחבילות אבזור ובטיחות במקסימום. צילום: יונדאי

מעבר להצלחה המסחרית של טוסון, נוצר בשוק כדור שלג, המתגלגל עד היום, בו לקוחות רבים יותר ויותר מעדיפים רכבי פנאי, SUV, על פני כל רכב אחר. קבוצת רכבי המנהלים המהודרת והחשובה של פעם, כבר כמעט והתאיידה ונתח השוק של ה-SUV מתקרב לכדי 50% מרשימים. תופעה דומה מתרחשת גם בחו"ל ויש יצרניות רכב רבות שנוטשות כליל את יצור הפרטיות ומציגות ליין של SUV בממדים שונים. ביניהן גם ענקיות רכב של ממש.

יונדאי טוסון 2021. יהיה אמת מידה חדשה בקבוצת ה-CSUV בישראל. צילום: יונדאי

במהלך חודש אפריל צפוי להגיע לישראל הדור החדש והרביעי של יונדאי טוסון. דור המסמן קפיצת מדרגה טכנולוגית, עיצובית ואפילו מיצובית חשובה מאד ליצרן. כפי שכבר התרגלנו לקבל שיפור מהותי באיכות עם כל דור חדש של יונדאי המגיע אלינו, כך צפוי גם יונדאי טוסון החדש לתת רמה חדשה של תחכום בעיצוב, תא נהג דיגיטלי מלא עם חווית נסיעה מודרנית ומתקדמת, דור מנועים חדש חזק וחסכונית (אולי גם שילוב של מערכות היברידיות חדשות) וכמובן קישוריות מתקדמת, וחבילות אבזור נוחות ובטיחות/סיוע אקטיביות חכמות. יש למה לצפות.

תוכן מקודם

Check Also

סיטרואן C3 איירקרוס מקבל 7 מושבים

מה זה קטן ועם 7 מושבים? סיטרואן C3 איירקרוס. כך לפחות מבטיחה היצרנית לגבי הדור הבא של הדגם אשר עתיד להגיע לישראל בסוף השנה הנוכחית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × one =