יום שישי , 26 אפריל 2024
נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. מכוניות מודרניות מצויידות במכרות בקרת משיכה ויציבות כמו גם מערכות בטיחות אקטיביות שבאות לעזור לנהגים. צילום: יונדאי
נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. מכוניות מודרניות מצויידות במכרות בקרת משיכה ויציבות כמו גם מערכות בטיחות אקטיביות שבאות לעזור לנהגים. צילום: יונדאי

נהיגת חורף – ממטרים לפרקים וסופות רעמים

רוני נאק

אם שמתם לב – כשיורד הגשם המשמעותי הראשון יש שכבה של קצף בהיר ודוחה על המים הזורמים ברחוב ובאור הנכון אפשר גם לזהות גוונים של צבע מתחלפים על פני המים – כל זה הוא שמן וחומרים אחרים הנשטפים מהאספלט אחרי הצטברות של שמונה חודשים ואולי יותר ללא שטיפה הגונה.

לא במקרה נהיגה בגשם הראשון היא המסוכנת ביותר בחורף – תקופה בה הכביש יכול בקלות להפוך לחלקלק ובוגדני. טיפ ראשון ובטוח להישרדות: דמיינו שאתם על קרח – פשוט מאד. המעבר מאחיזה מלאה להחלקה בלתי נשלטת חד ומהיר ולרוב זה ייגמר עם מפגש מהסוג הלא נעים. כל האזהרות הנדושות שאתם שומעים בתשדירים של גלגלצ תקפים לגמרי: שינויי כיוון מהירים, בלימה או תאוצה חזקים ונהיגה מהירה ("שלא בהתאם לתנאי הדרך") כל אחד מאלו עלולים להיגמר רע.

נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. מכוניות מודרניות מצויידות במכרות בקרת משיכה ויציבות כמו גם מערכות בטיחות אקטיביות שבאות לעזור לנהגים. צילום: יונדאי
נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. גם הולכי רגל רואים פחות טוב וגם הזהרו מהחלקלקות של פסי הצבע במעברי החניה וסימוני הכבישים. מאד מסוכן! צילום: רוני נאק

רכבי כביש שטח מודרניים – וגם פרייבטים – מצויידים במערכות בקרת יציבות ומשיכה. אלו יבטיחו כי האחיזה תשמר גם במקרים הגבוליים ביותר. ובכל זאת עדיף להוריד מעט את הקצב. בנוסף מערכות בטיחות אקטיביות – כמו שיש בדור המכוניות האחרון של יונדאי למשל – יכולות "לראות" דרך גשם, ערפל וראות לקויה. הן לא צריכות מפשיר אדים ויזהו ואף יגיבו לסכנות שהנהגים לא יספיקו לזהות בזמן.

נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. מכוניות מודרניות מצויידות במכרות בקרת משיכה ויציבות כמו גם מערכות בטיחות אקטיביות שבאות לעזור לנהגים. צילום: יונדאי
נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. עדיף שלא. חוץ מהסכנה של נפילה לבור בלתי נראה, זו דרך לגרום לרכב שלכם להזדקן במהירות. צילום: יונדאי

• למדבר עם יונדאי i20

בעיקרון לא נכנסים לשלוליות גדולות במיוחד ובטח שלא מנסים לחצות ערוץ של נחל הזורם בשיטפון. פעמים רבות הכביש או השביל נסחפו והשלולית מסתירה בור גדול מאד היכן שהיה פעם כביש. לחילופין זרימת המים של נחל שוצף הרבה יותר עוצמתית ממה שאתם עשויים לחשוב. אם מדובר בזרם של שיטפון מדברי אשר סוחב עימו כמות גדול של סחף המכיל סלעים, עצים ועשביה ופסולת מעשה ידי אדם – כוח הדחף של זרימה כזו הוא אדיר. אם יש לכם רכב בעל הנעה כפולה יהיה לו יתרון בכל האמור לאחיזה בכביש רטוב – ובכל זאת מעבר שלוליות בכביש או לחצות שיטפון זה לא משנה – ומהר מאד תהפכו ללקוחות של יחידת החילוץ.

נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. מכוניות מודרניות מצויידות במכרות בקרת משיכה ויציבות כמו גם מערכות בטיחות אקטיביות שבאות לעזור לנהגים. צילום: יונדאי
נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. מערכות בטיחות אקטיביות "רואות" טוב יותר מכם בגשם – בטח דרך שמשה רטובה ומכוסה באדים. צילום: רוני נאק

מה לבדוק לפני? את מעברי האוויר למערכת האיוורור – זו שאחראית על הפשרת האדים מהשמשות. חפשו ברווח הקטן שבין הבסיס של השמשה הקדמית להתחלה של מכסה המנוע. לרוב יש שם שבכת פלסטיק שמאד אוהבת לאסוף עלים ולכלוך. נקו אותה כדי להבטיח זרימת אוויר חופשית לקבינה ולמנוע רקבון של עלים במערכת האוורור של הרכב. צמיגים – החלק החשוב ביותר במערכת היחסים בין הכביש למכונית. צמיגאי מומחה ומהימן יאמר לכם האם הצמיגים שלכם אכן מוכנים לחורף, אם הם לא נסדקו בחודשי הקיץ וכיצד הם יוכלו להתמודד עם הגשמים. לחץ האוויר שבתוך הצמיג מושפע מאד מהירידה בטמפרטורות – משהו כמו 1 PSI לכל 3 מעלות. ופתאום תוך שבועיים החום ירד מ-35 מעלות למתחת לעשרים. זה יכול לגרום לירידה של 4.5 PSI או 15% מלחץ של צמיג שברגיל צריך 30 PSI. ניקוז המים של הצמיג הוא קריטי לכן חשוב לוודא שסוליית הצמיג בריאה ו"בשרנית" ולא קרחת. ללא ניקוז מים המכונית פשוט תתרומם מעל לשכבת מים דקה שעל האספלט (מים כידוע אינם דחיסים ובכיף ירימו את המכונית עליהם) כזה קורה ("אקוואפליין") אתם הופכים מיידית מנהגים לנוסעים – ללא יכולת היגוי, בלימה או האצה ונתונים לחסדי התנע והפיזיקה. מאד, מאד מסוכן.

גרביים יבשים. קחו זוג גרביים נקי – עדיף גרבי צמר ישנות ואהובות – ושימו בתא המטען. תודו לי בהמשך.

נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. מכוניות מודרניות מצויידות במכרות בקרת משיכה ויציבות כמו גם מערכות בטיחות אקטיביות שבאות לעזור לנהגים. צילום: יונדאי
נהיגה בחורף בגשמים ודרך שלוליות. לרכוב על אופניים בגשם זה כיף. מניסיוננו יש להקפיד בקשירה שלהם כשהכל רטוב. המנשא עלול להחליק על הפח, האופניים יכולים להחליק על המנשא – אבטחו את הכל. צילום: רוני נאק

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 + 5 =