יום ראשון , 27 ספטמבר 2020
ראשי » מגזין » חופש הפרט והמכונית האוטונומית
פותחת כתבה רנו
רנו מורפוז - חשמלית, אוטונומית (רמה 3) שתוכל להוציא לנסיעות בזמן שאתה בעבודה. צילום: רנו

חופש הפרט והמכונית האוטונומית

רוני נאק

המציאות זרקה את כולנו להווה דיאסטופי הזוי למדי. חירויות בסיסיות נשללו מאיתנו כמו חופש התנועה ואפילו חופש הביטוי (עם צנזורה אגרסיבית מאד של יוטיוב, VIMEO ופייסבוק/וואצטפ על כל פוסט המדבר על הנגיף) – והכל בשם ההגנה עלינו מנגיף בלתי נראה. אני מתאפק שלא לצלול למאורת הארנב הזו – ובחרתי מאורת ארנב אחרת במקומה – המכונית האוטונומית.

תארו לכם מצב שיש עוצר, כפי שהיה בערב ליל הסדר ולמחרת, שבו יש הוראה שאסור לנוע בין הערים. ואתם פשוט חייבים קרטון ביצים למצה בריי – כי בלי מצה בריי פסח זה לא פסח. באישון לילה אתם יורדים למכונית אחרי שקבעתם פגישה עם מבריח הביצים השכונתי להיפגש בסמטה אפלה של אזור תעשייה בפאתי העיר. מדליק את המכונית האוטונומית שלך המזהה אותך לפי חתימת הפרומונים הייחודית לך – ומבקש ממנה לנסוע לכתובת הזו.

באותו הרגע מואר לוח השעונים הווירטואלי באור אדום: "לשמירה על בריאותך בהוראת משרד הבריאות אין להתרחק 100 מטרים מהבית". זה יכול להתחיל מעט יותר רגוע "בקשתך לא ניתנת לביצוע" – ואולי במקביל גם לשלוח פינג לשוטר הסיור שבמשמרת שמודיע לו על אזרח פוחז המנסה לשבור את העוצר. כדי שממש יהיה לך כיף המכונית ששילמת עליה, אולי עוד יש לך תשלומים שנשארו, ואתה משלם שווי שימוש אפילו שעומדת כבר חודש מול הבית – אז אותה מכונית שקרעת ממנה באהבה את הניילונים וקראת לה בחיבה "בימבה" או "רקסי" – נועלת אותך בתוכה עד שמגיע השוטר לשחרר אותך ולשאול כמה שאלות קשות.

כדי לסגור את העלילה – נספר רק כי סוחר הביצים הגיע למפגש. על היילקס מודל 95', מכר את כל הביצים שלו לזומבים שיצאו מבין ערימות של נייר טואלט ונעלם בעננת דיזל שחורה וריחנית לתוך היער האפל, בין שלוליות גשם עכורות ושיחים גבוהים מטל – מחוץ למפה הדיגיטלית של התחבורה האוטומטית.

מרצדס וגם במוו
לפני שנה בדיוק מרצדס ו-ב.מ.וו מכריזות על איחוד כוחות לפיתוח רכב אוטונומי. צילום: מרצדס

עוד לפני שאלות הפרטיות וחופש הפרט – נראה כי הנושאים הכלכליים קברו עמוק למדי את המכונית האוטונומית. המשבר הכלכלי כה עמוק כרגע (ומומחים אומרים שהוא רק ילך ויהיה גרוע יותר) שיצרניות הרכב והמשקיעים הגדולים עסוקים בלהשאיר את המפעלים בחיים ומנסים לחזור לאיזושהי תפוקה. השקעה בטכנולוגיה האוטונומית – שגם ככה תלויה בתשתית G5 (עוד מאורת ארנב שלא ארצה להיכנס אליה כרגע) ובהמון רגולציה – לא בראש מעיניהם בשנים הקרובות.

בארה"ב לבדה יש מעל ל-4.5 מיליון נהגים מקצועיים: נהגי מוניות, משלוחים, משאיות, אפילו משאיות עפר במחצבות – כולם בסכנה לאבד את מקור הפרנסה שלהם ממכוניות אוטונומיות. נהגי המוניות למשל יעבירו את השליטה לגופים כמו גוגל/WAYMO ואז העוסק הזעיר יישאר ללא עבודה. יותר מזה – לענקיות הטכנולוגיה יהיה הכוח להחליט מי ייסע מי לא ואת מי המונית תוריד בתחנת המשטרה. וגם אצלנו – אומת הסטארטאפ – יהיה מגזר שלם במשק שיישאר ללא עבודה והשליטה תעבור לידיים של הטייקונים אשר יפעילו ציים של מכוניות אוטונומית (או יעצרו את הפעילות כאמצעי לחץ אם משהו לא ימצא חן בעיניהם).

נוסעים עולים לרכב
רנו מורפוז – מי מחליט לאן תוכל לנסוע ולאן לא? באילו ימים וחגים? צילום: רנו

לצד היתרונות הרבים שיש למכוניות רובוטיות הנוהגות את עצמן – בעיקר בתחום הבטיחות (עד כמה שהן והתשתית שלהן תהיה חסינת האקרים) והשירותים שהן יכולות לתת למי שלא יכול לנהוג – יש גם מחיר. זה מחיר שכל אחד מאיתנו ישלם בצורה של וויתור על הפרטיות, הגבלה של חופש התנועה ואפילו החופש להחזיק הגה בידיים ולנהוג. אם השליטה במערכת כולה תהיה בידי "קפטנים" המנווטים ספינות כפי שאנו מכירים את הפוליטיקאים שלנו (למשל קואליציה דתית שתאסור נסיעה בשבתות), אם השליטה תהיה בידי טייקונים שההון חשוב להם יותר מחיי אדם, אם השליטה במערכת תשלול מאיתנו את החירות הבסיסית של חופש התנועה – אזי המחיר של הרכב האוטונומי פשוט לא שווה את זה. ואני לא רוצה כזה.

Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin

צפו גם בזה

מבחן דרכים מרצדס GLB

ג'יפון עירוני עם 7 מושבים שהוא הרבה יותר מהתיאור הזה אבל מה זה המחיר הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven + nine =