יום שישי , 29 מרץ 2024

דרכם של המסעות הגדולים: מביצות מלזיה, אל הממסרים האלקטרוניים

ב-1980 יצאה קבוצת הרפתקנים גרמנים עם שלושה ג'יפי 5CJ למסע שטח טראנס-אמזוניה, הרפתקה אישית שאף אחד לא שיער לאן עוד תגיע. ב-1981 סופח האירוע אל מתחת לכנפיהן של 'לנד רובר' ו'קאמל', עם שיירת ריינג' רובר 'קלאסיק'. מתכונת קאמל טרופי התגבשה לפורמט שיחזיק מעמד כעשרים שנה; שיירות לנד רוברים כתומים החוצבים לעצמם דרך בג'ונגלים, ביצות, שלג ומדבריות. המוטו היה 'הרפתקנות וחברות מעל לכל', ו'שום דבר לא יעצור את השיירה הצהובה'. האירוע הדליק את דמיונם של מיליונים והתמקד בשתי פעילויות שבזמנו, עוד היו לגיטימיות – קידום סיגריות 'קאמל' והגעה לכל מקום אליו רוצים להגיע, לא חשוב כמה עצים צריך לכרות בדרך… היו אלה הימים (הלא טובים!) שלפני עידן ה'תקינות הפוליטית'.

Camel Trophy 1994 Argentina
Camel Trophy 1994 Argentina

מסעות קאמל נערכו באזורים אקזוטיים כמו סומטרה, פפואה, זאיר, ברזיל, בורנאו, מדגסקר, סיביר, אמזונס, טנזניה ומלזיה. במסעות התחרו צוותים מרחבי העולם, מיון המועמדים וסיקור המסע הניבו חשיפה תקשורתית חסרת תקדים. קאמל טרופי 1995 נערך בגואטמלה וכלל (בפעם הראשונה והאחרונה) גם צוות ישראלי. במסגרת ההכנות זכיתי להישלח לארגנטינה ב-1994, למטרה כפולה: לסקר את המסע, ולנסות להבין את הדינאמיקה באירוע המתוקשר. מסקנות וועדת החקירה היו פשוטות – קאמל טרופי הינו אירוע אמתי ותובעני, אבל הוא נמצא תמיד בשליטת המארגנים. המסע מאתגר אבל כאשר הציף הנהר את מסלול המסע, לא הייתה שום בעיה – צי מסוקים הטיס את שיירת הלנדרוברים, להמשך המסע מעברו השני של השיטפון.

עוד למדתי כי רוב הצילומים המיוזעים נערכים במתחמי 'משימות מיוחדות' בהן מתמודדים הצוותים עם אתגרי עבירות, נהיגה, ו'מבדקי קורס קצינים' חביבים. עד היום, אגב, איני יודע על פי אילו קריטריונים נבחר הצוות המנצח? זו לא הייתה תחרות מהירות או ניווט, היה שם שילוב של כישורים מוטוריים וחברתיים, הצבעת כלל המשתתפים ('השבט אמר את דברו') ובסופו של דבר – המארגנים נהגו לבחור בצוות המנצח ללא הסבר, לפעמים על בסיס מסחרי לחלוטין. אם תרצו, הייתה זו תוכנית הריאליטי הראשונה, ללא סמארטפונים ו-SMS, ללא אינטרנט ומצלמות דיגיטליות. עולם נכחד שנעלם.

מסעות קאמל נמשכו במתכונתם המסוקסת עד 1997 עם ריינג' רוברים, דיפנדרים קצרים וארוכים, דיסקברי 200 Tdiו-300Tdi, וב-1998 רעדה האדמה; המתחרים יצאו לדרכם בפרילנדרים נטולי שלדה והילוך כוח! את כריתת העצים והטבעת הדיסקאברים בנהר החליפו עיסוקים ירוקים כמו רכיבה על אופניים, שייט קיאקים וריצה. מסע השטח הקשוח בעולם הפך להיות הצהרה חברתית ומבחינתנו, עכברי השטח, הקסם פג.

פרפורי הגסיסה התממשו בשנת 2000, כאשר הפליג המסע בסירות גומי ורכבי הסיוע היו… הונדה CRV! באובדן עשתונות זה נסתם הגולל על סדרת המסעות המוטוריים המיתולוגית ביותר בהיסטוריה. ב-2003 עוד נערך מסע G4 Challenge עם דיסקאברי 5TD, וב-2006 נערך 4G נוסף ומלוקק עם דיסקאברי 3. היה זה המסמר האחרון בארון המתים של ההרפתקה הגדולה, שנכנעה למגבלות העישון והשמירה על הטבע ולעייפות החומר של ספונסורים וצופים כאחד.

isuzu challenge australia 2003
isuzu challenge australia 2003

הנקודה היהודית

במקום אחר על הפלנטה, נולדה סדרת מסעות חדשה – היה זה איסוזו צ'אלנג', יצירה ישראלית מקורית. המסע הראשון יצא ב-1998 לנמיביה ובוצוואנה. היוזמה הייתה של חברת UMI שרצתה לקדם את מכירות איסוזו טרופר ואיפון, ומאוחר יותר גם את הרודיאו. השותף הבכיר להרפתקה הייתה החברה הגיאוגרפית, שארגנה את שבעת המסעות שנערכו במקומות המדליקים ביותר: ווייטנאם ותאילנד (1999), פטגוניה (ארגנטינה, 2000), ההימלאיה ההודית (2001), מקסיקו וגואטמלה (2002), אוסטרליה (2003), סין (2005).

איסוזו צ'אלנג' - יוזמה ישראלית שיצרה הדים עולמיים
איסוזו צ'אלנג' – יוזמה ישראלית שיצרה הדים עולמיים

כמי שהתמזל מזלו לצאת לשישה ממסעות איסוזו, אני יכול לומר שהם שינו את חיי. פתאום הבנתי שניתן לטייל אחרת, לשלב בין אהבת השטח ותאוות הנדודים. אפשר לומר שהחשיפה המסיבית של הציבור הישראלי למסעות אלה, שינתה את תרבות הטיילות הישראלית – טיולי ג'יפים פרחו ולבלבו, אנשים הבינו שיש סגנון טיול הרפתקני ומרגש יותר מאירופה הקלאסית. במקביל קידמה איסוזו את מכירות מוצריה, כך יאה ונאה. אבל גם סדרת איסוזו צ'אלנג' דעכה כאשר הופסק ייצור הטרופר והרודיאו, ונותרו לאיסוזו רק טנדרי די-מקס; עם כל הכבוד, אתה לא מארגן מסע מורכב שכזה, על בסיס טנדר בלבד.

 

מאנגליה להודו דרך שורה ארוכה של שווקים מתפתחים. מסע מסוג חדש ללנד רובר?
מאנגליה להודו דרך שורה ארוכה של שווקים מתפתחים. מסע מסוג חדש ללנד רובר?

מכוח הגרזן, לעוצמת המצבר

מארגני ה'טרופי' היו תולשים את שערותיהם אילו שמעו על שלושת הריינג' רוברים שהגיעו לאחרונה אל מטה TATA  בבומביי; 'ההודים רכשו את לנד רובר?' היו מתפלצים האדונים מסוליהל. חוסכים דלק? נוסעים על בטריות? לא מטביעים את הדיסקו בנהר שורץ קרוקודילים? למה לחסוך בדלק, איפה הסיגריות והבחורות?…

כן, ידידינו הלורדים, היום זה לא מה שהיה פעם. ב-15 לאוקטובר 2013 השלימו שלושה ריינג' רוברים את Range Rover’s Silk Trail expedition, ממפעלי רובר ב'סוליהל' אל מטה 'טאטה' שב'מומביי', הודו. מסע "דרך המשי" ההיברידי נמשך 53 יום, 16,755 קילומטרים, 13 מדינות ושתי יבשות. בדרכם העפילו הריינג'ים החשמליים 5500 מטרים מעל פני הים והתמודדו בטמפרטורות בין 10 מעלות מתחת לאפס, לבין 53 מעלות מטוגנות וצורבות. היה זה מבחן מעניין לרכב הנעזר בהנעה חשמלית, אבל בואו לא נשכח – המכאניקה הבסיסית נשארה מנוע הדיזל 6V הרגיל של ריינג' רובר, אליו צורף מנוע חשמלי בהספק 35 קילוואט. המנוע החשמלי מסייע לחסוך דלק מזהם וכבונוס מתקבל הספק כולל (דיזל + חשמל) של 340 כ"ס ו-700 קג"מ. זה אומר שמנוע ה-3.0 ליטר נותן הספק מקביל לזה של גרסת ה-4.4 ליטר, תוך הקטנת תצרוכת הדלק בצורה משמעותית. הריינג'ים ההיברידיים עברו כ-15 ק"מ לליטר בתנאי המסע, עמוסים לעייפה, ונעים בדרכים מאוד לא חסכוניות.

הריינג' החדש תוכנן מלכתחילה לקבל מערכת היברידית, כך שהוא אינו מוותר על נפח אכסון או נוחות לנוסעים, ביחס לאחיו נטולי המערכת החשמלית. המנוע והמצבר הנוסף שוקלים 120 קילוגרם בלבד, מעט מאוד במונחים של רכב גדול כמו הריינג'.  החיסכון המצטבר משמעותי, אבל אל תדמיינו נסיעה חשמלית ארוכה ונינוחה; במהירות 50 קמ"ש יתרוקן המצבר הזעיר תוך פחות מקילומטר… זה נשמע קצת פאתטי אבל בשימוש משולב של דיזל-חשמל המערכת חוסכת כ-25% מזיהום האוויר, ומגדילה את החיסכון בסולר. ביצועי המערכת המשולבת מצוינים, פחות מ-7 שניות, מאפס ל-100 קמ"ש.

דרך המשי על ריינג' רובר היברידי - הדרך היא המטרה
דרך המשי על ריינג' רובר היברידי – הדרך היא המטרה

אז זה מה שנשאר לנו היום, מדענים בחלוקים לבנים במקום טסטוסטרון בביצות של מלזיה? יכול להיות. העולם השתנה, הדגשים כבר לא מה שהיו פעם. באופן אישי וממרומי גילי, אני מעדיף היום לטייל במקומות מדהימים כמו אלה בהם עבר המסע ההיברידי; רק תתנו לי להגיע למחוזות הקסם, אני לא רוצה לכרות את יערות הגשם, ואיני חייב להתרחץ בנהר בתוך רכב השטח שלי… שהוא, אגב, דיסקאברי קשיש בדיוק מאותם שנתונים של מסעות קאמל טרופי האחרונים!

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × 3 =