יום שלישי , 23 אפריל 2024
מטוס הסטינסון לאחר האירוע. "חשבתי לעצור את ההמראה" אמר בדיעבד הטייס בן ה-70. צילום: AOPA

התרסקות – מצולם מהקוקפיט!

מטוס הסטינסון לאחר האירוע. "חשבתי לעצור את ההמראה" אמר בדיעבד הטייס בן ה-70. צילום: AOPA

בתחילת אוגוסט המריא מטוס קל מסוג סטינסון 103-8 ממנחת עפר שנמצא ברום של 6,300 רגל (כ-1,920 מ') מעל לפני הים. למטוס כנף גבוהה, גלגל זנב ומנוע המפיק 165 כ"ס. מדובר בדגם קלאסי הזוכה לשימוש רב כמטוס ערבות בזכות יכולת מוכחת להמריא ולנחות במנחתי-עפר קצרים במקומות נידחים.

חושב שחיל האוויר פספס אותך? בוא לטוס אצלנו!

הדגם יוצר בין השנים 1946 ל-1950 בתור הזהב של יצרני המטוסים מייד לאחר מלחמת העולם השניה. המטוס בנוי משלדת מסבך של צינורות כרומולי המכוסה בבד. בסך הכל יוצרו קצת מעל 5,000 יחידות. עוד כמה פרטים מעניינים מצביעים על משקל מירבי של 1,090 ק"ג, מהירות שיוט של 105 קשרים, מהירות הזדקרות של 56 קשרים, טווח של 820 ק"מ, רום מירבי של 16,500 אלף רגל ושיעור טיפוס מירבי של 850 רגל/דקה.

במקרה דנן, הסיבה להתרסקות נעוצה – ככל הנראה ולפי הפרשנות שבווידאו – בתנאים האטמוספריים אשר שררו באותו הזמן ובשני מרכיבים אנושיים: משימתיות (להשלים את המשימה כמעט בכל מחיר תוך התעלמות או הדחקת המציאות) ושאננות (לי זה לא יקרה או "יהיה בסדר" המוכר אצלנו).

סטינסון 103-8. ככה המטוס נראה כשהוא שלם. 165 כ"ס, בשלדת מסבך צינורות וכיסוי בד. צילום אילוסטרציה לא של המטוס שנפל. צילום: GREG

ותנאים אטמוספריים לא בהכרח קשורים לסופות ומזג אוויר חורפי. כדי שמטוס יעבוד, ובוודאי כזה עם מדחף הוא צריך אוויר. וככל שהאוויר צפוף יותר כך גוברת יעילות המדחף ועילוי הכנפיים. לצפיפות האוויר ארבעה מרכיבים: גובה גיאוגרפי, לחץ ברומטרי, טמפרטורה ולחות (מולקולות המים תופסות מקום של מולקולות אוויר ולכן מדללות אותו). בתאונה שבווידאו המטוס המריא עם מטען מלא של נוסעים ודלק, ממנחת עפר ברום של 6,300 מטרים ביום חם במיוחד וככל הנראה גם לח לפי הכמות הגדולה של מקווי המים בעמק שממנו המריא. בתנאים האלו הכנפיים לא יכלו לספק את העילוי הדרוש להתמודד עם המשקל הרב (הביא לירידה בשיעור הטיפוס), המנוע קיבל פחות חמצן בשל הרום והלחץ הברומטרי, והפיק פחות כוח והמדחף שניזון מפחות כ"ס דחף פחות אוויר דליל לאחור. כל אלו היו הגורמים שהפחיתו מאד מביצועי הסטינסון הוותיק ומנעו ממנו להאיץ על הקרקע, לטפס לגובה בטוח מעליה, ולהגיע למהירות שיוט בטוחה.

האירוע הנ"ל יכול היה להימנע (זאת מבלי לדעת את הנסיבות המלאות כמובן) אילו הטייס היה בוחן את טבלאות הביצועים בספר ההפעלה של המטוס (POH) – אז הוא היה מגלה שהסטינסון האדום שלו לא יעמוד הפעם במשימה וכי יהיה עליו להפחית ממשקל המטען/נוסעים/דלק כדי להגיע ליעדו בשלום.

למרבה המזל לא היו נפגעים קשים באירוע הזה. הפצוע המשמעותי ביותר היה הטייס אשר לסתו נשברה ויתר הנוסעים סבלו מפציעות קלות בלבד. אנו מביאים את הסרטון הזה מכיוון שתנאים של חום גבוה יחד עם לחות גבוהה, נפוצים אצלנו וגם אם אין לנו מנחתי מטוסים ברום של 2,000 מטרים, רצוי תמיד להתייעץ בספר המטוס לפני שממהרים להמריא ליעד.

Check Also

טסלה: הרובוט ניצח

מעולם לא היה כה חשוב לקרא את ספר הרכב. ניצחון חשוב לטסלה: חבר מושבעים קבע שמערכת האוטופיילוט אינה אחראית למוות בתאונה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 − one =