יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן אופניים: טרק סופרפליי FS8

כשפרקתי את האופניים מתא המטען בלב בקעת קנאים ידעתי שני דברים על האופניים האלו: את הגדרת היצרן לגבי התיאבון שלהם לזלול קילומטרים, ושהם חדשים מהקופסה. ויש לזה שתי משמעויות: הראשונה היא שיהיו לי קילומטרים רבים ללמוד את האופניים והשניה היא שצריך "להריץ" אותם מעט כדי שכל המערכות יעבדו פיקס.

מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. מאובזרים היטב ועם תיאבון בריא לזלילת קילומטרים. המחיר: 13,200 שקלים. צילום: פז בר
מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. מאובזרים היטב ועם תיאבון בריא לזלילת קילומטרים. המחיר: 13,200 שקלים. צילום: פז בר

טרק סופרפליי FS הם גרסת השיכוך המלא של משפחת סופרפליי – וזו משפחה ש-TREK מייעדת לרכיבת קרוס-קאנטרי ותחרויות. כדי שאלו יעמדו בדרישות המתכון ברור למדי: גלגלי 29 אינץ', שלדה קלה (קרבון או אלומיניום) ומתלים בעלי מהלך קצר של כ-100 מ"מ. וזו בדיוק התבנית לפיה "יצוקים" אופני המבחן שלפניכם.

ה-8 ממוקמים בשליש הגובה של משפחת הדגמים הזו כששלדת אלומיניום ורכיבים SLX מחליפים את החלקים האקזוטיים יותר. למרות זאת האיבזור התקני טוב מאד: מעביר אחורי XT עם מצמד, משפחת SLX עם 2X10 הילוכים, מעצורי 180 מ"מ וקראנק חלול. על המתלים אחראי סט של FOX מסדרת אבולושן עם קפיצי אוויר ובורר CTD במזלג ובבולם. בשני המקרים מדובר במהלך של 100 מ"מ. למעט ההד-סט של FSA כל האיבזור ההיקפי מגיע מ-BONTRAGER וזה כולל גם את הגלגלים ואת הצירים העבים בקוטר 15 מ"מ ואפילו צמיגים ברוחב 2.20.

מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. הבולם של FOX מצויין, נדנדת המתלה מקארבון אבל ההלחמות של השלדה הטיוואנית לא מיישרים קו עם תחושת האיכות הכוללת. צילום: פז בר
מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. הבולם של FOX מצויין, נדנדת המתלה מקארבון אבל ההלחמות של השלדה הטיוואנית לא מיישרים קו עם תחושת האיכות הכוללת. צילום: פז בר

לשלדת האלומיניום פיצ'רים רבים שנועדו, בין השאר לטפל בבעיות של גלגלי 29 אינץ' גדולים. הראשון שבהם הוא גיאומטריית "G2" שנותנת אופסט למזלג כדי לשפר את מאפייני ההיגוי, ABP גיאומטריה של מתלה אחורי אשר מאפשרת המשך פעולה חלקה גם תחת בלימה, ראש היגוי חרוטי לתוספת קשיחות ונדנדת מתלה מקרבון לתוספת מגניבות.

מחיר האופניים כפי שנבחנו 13,200 שקלים. המשקל (לפי המאזניים שלנו) כולל דוושות SPD וג'יפה: 13.44 ק"ג.

לשביל המדברי

אין על המתלים של FOX. ולא משנה עד כמה האחרים השתפרו חוזרים המתלים של FOX ובכיול הנכון (כולל התאמה של TREK למשימה של הדגם הזה) ומראים לכולם איך צריך לעשות את זה. כך שעל השביל המדברי הארוך נהניתי מתנוחת רכיבה יעילה מאד לדיווש ונוחה לאורך זמן יחד עם נוחות רכיבה מצויינת שמגיעה מהשילוב של המתלים הנ"ל ושל גלגלי 29 אינץ'.

ההבטחה של טרק למהירות על השבילים מתקיימת ואפשר לקבוע קצב מאד מהיר, ולאורך הרבה זמן גם בשביל מדברי משובץ אבנים ודרדרת.

הבלמים – החדשים כזכור – דרשו מעט הרצה עד שהחלו לנשוך ברצינות. אני מאד אוהב את האבולוציה של הדור החדש של SLX וגם כאן הם לא איכזבו בהתמודדות בתנע של 29 אינצ'ים. מהלך הידית ה"מת" שלפני יצירת הלחץ היה מעט ארוך מדי לטעמי – ומשחק עם בורר הכיוון שיפר את המצב אך הרחיק את המנוף מהכידון. בכל מקרה אחרי כעשרה קילומטרים לא נדרשה יותר מאצבע אחת כדי להגיע לבלימה חזקה ולמינון מדוייק וחד.

גם המעביר הקדמי דרש מעט כיוון עדין עד שהתיישב נכון מול שני הגלגלים של הפלטה הקדמית. מאותו הרגע ה-SLX הזה עבד ללא דופי. ללא גלגל השיניים הגדול יכולתי ליהנות ממרווח גחון מוגדל ומעבר חלק ומהיר יותר מעל לכל מכשול.

לחולות

פרק הרכיבה הבא נמשך על פני שלושים הקילומטרים של השבילים הביתיים שלי בין נתניה להרצליה. כאן יכולתי להוריד את הראש ולתת עבודה מול רוח מזרחית ערה. כמו 29 אחרים התאוצות של הסופרפליי אינן מאד חדות או מהירות. למרות המשקל העצמי הרזה (לאופני אלומיניום שיכוך מלא) התאוצה מעט איטית אבל כשמגיעים לקצב קל מאוד לשמור עליו והאופנים זוללים כל מה שהשביל משליך לעברם.

מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. מהירים במדבר. זה בדיוק המקום שלהם: שביל פתוח וקצב רכיבה מהיר. ההילוכים מתאימים מאד לסוג זה של רכיבת אופניים. צילום: פז בר
מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. מהירים במדבר. זה בדיוק המקום שלהם: שביל פתוח וקצב רכיבה מהיר. ההילוכים מתאימים מאד לסוג זה של רכיבת אופניים. צילום: פז בר

היציבות הכיוונית טובה גם בקטעים מהירים מאד אבל גם במלחמה בקטעים של חול עמוק. גם כאן המתלים אקטיביים וסופגים היטב את השטח. הם שומרים על מגע הדוק עם פני הקרקע ומורידים יפה את הכוח ואת פקודות ההיגוי לשביל. סיימתי את ההקפה הרגילה שלי הרבה יותר מהר מהרגיל ועם משמעותית פחות מאמץ גם מול אופני 29 אינץ' מקבילים עליהם רכבתי באותו התוואי.

להרצל

נכון, הסינגלים של בן שמן הם די מחוץ להגדרת התפקיד של האופניים האלו. אבל הייתי חייב לחוות כמה דברים: האם ההבטחה של גיאומטריית G2 אכן מתקיימת, האם APB יעבוד גם על גלי הבלימה, האם מתלי 100 מ"מ יספגו את הרצל בקצב מהיר והאם המצמד שבמעביר האחורי שווה משהו?

מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. כיול המתלים הבסיסי רך, ברכיבה אגרסיבית קיבלנו תוצאות מצויינות עם תוספת של כ-15% ללחץ האוויר. צילום: פז בר
מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. כיול המתלים הבסיסי רך, ברכיבה אגרסיבית קיבלנו תוצאות מצויינות עם תוספת של כ-15% ללחץ האוויר. צילום: פז בר

עוד קודם אציין שגיליתי את הרצל במצבו הטוב ביותר וזה אומר: "יבש אחרי גשם". קו מהודק, עתיר אחיזה וללא אבק. ובמילה אחת: מושלם!

לפני תחילת הרכיבה, ובעיקר לאור הרכות הבסיסית של המתלים, העלתי את לחץ האוויר בקפיצי האוויר ב-15% כדי שיתמודדו טוב יותר עם החבטות הגדולות. (לפי כלל האצבע: "יש לכייל את המתלים לקפיצה הגדולה ביותר שבמסלול"). הורדתי מעט את המושב וצללתי לסינגל.

ההבטחה ב-G2 מתקיימת בחלקה. ברוב המקרים לא הייתה לי בעיה לשנות כיוון במהירות או לקחת קו פנימי בפניה. רק במקרה אחת או שניים, שחזרו על עצמם, האופניים לא הסכימו להקטין רדיוס ומצאתי עצמי מיישר פניות ומדלג מעל סלעים שרציתי לחמוק מהם.

ה-APB עבד נהדר. וזה חשוב כי באמפים של בלימה יש בדיוק באותן נקודות קריטיות על הסינגל שאתה ממש לא רוצה לפספס. אפשר לבלום בעוצמה רבה, לשמור על סף הנעילה והאופניים ימשיכו בקו ישר כשהמתלה עוקב וסופג את המהמורות. מאד מרשים.

לגבי המצמד של המעברי האחורי. זה הפתרון ש-שימאנו ו-SRAM הגו כדי למנוע הצלפה של כלוב המעביר האחורי על הקסטות העצומות בנות 10 הילוכים. והחוויה של לרכב עם המצמד נעול ב-XT היא קודם כל שקטה הרבה יותר בלי הרעש של השרשרת נחבטת בתומכות השרשרת ושנית חלקה ומדוייקת יותר. המצמד שימושי פחות בשבילי XC פתוחים אבל על הסלעים והג'עג'ועים של הרצל – מומלץ מאוד. הקנס? תוספת של נוקשות בשיפטר. לא ממש מהותי.

האופניים כלל לא מנסים להסתיר את המורשת ה"שבילית" שלהם. וזה מתבטא בחלוקת משקל אשר מורידה יותר משקל לידיים. זה מקשה על הנפת גלגל ספונטנית מעל מכשולים. אבל מאד נוח כשצריך לדווש קילומטרים רבים בשבילי שדות פתוחים.

מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. רק חלק מהכבלים עוברים דרך השלדה, מהצד השני אפשר לראות את צינור הבלם החשוף. מעביר XT מצויד עם מצמד - עבד נהדר בסלעים של בן שמן פחות רלוונטי לשבילים לבנים. nice to have! צילום: פז בר
מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. רק חלק מהכבלים עוברים דרך השלדה, מהצד השני אפשר לראות את צינור הבלם החשוף. מעביר XT מצויד עם מצמד – עבד נהדר בסלעים של בן שמן פחות רלוונטי לשבילים לבנים. nice to have! צילום: פז בר

קיטורים

למנופי הבלמים כאמור מהלך מת ארוך מדי עד ליצירת לחץ בלימה. ניתוב צינור הבלימה האחורי חושף אותו לפגיעה מכאנית. חלק מההלחמות/ריתוכים בשלדה לא יפים. למה רק שני כבלים עוברים דרך השלדה? חלק מהריתוכים בשלדה המיוצרת בטיוואן לא הכי יפים. למה לא רואים את הקרבון בנדנדת המתלה האחורי?

מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. צא אל המדבר נערי! בידיעה שתוכל לכסות קילומטרים בנוחות ומהירות וכי לא יהיו מכשולים שיעצרוך. צילום: פז בר
מבחן אופניים טרק סופרפליי FS8. צא אל המדבר נערי! בידיעה שתוכל לכסות קילומטרים בנוחות ומהירות וכי לא יהיו מכשולים שיעצרוך. צילום: פז בר

מחפשים אופני TREK אגרסיביים יותר?

צריכים ג'קט רכיבה מושלם?

סיכום

טרק עושה מהלך בישראל וזה מתחיל בהורדה מסויימת של מחירים ובמקביל שיפור חבילות האיבזור (קיטים). הסופרפליי FS8 הוא בין הראשונים במהלך הזה. אם למדוד את האופניים האלו לפי הגדרת היצרן הם בהחלט שעומדים במשימה ויהיו שותף נהדר ליום רכיבה ארוך, עתיר קילומטרים והרפתקאות. אם במקרה תתקלו גם בקטע טכני, או בסינגל מעניין אינכם צריכים להירתע וה-8 יוכלו להתמודד גם עם זה בקלות מפתיעה. הם יציבים ונוסכי בטחון, סופגים היטב את השטח ומעניקים נוחות לרוכב עליהם. חבילת המתלים של FOX טובה מאד וכך גם רמת הרכיבים והאיבזור הכולל. אז אם מירוצי XC וטיולים ארוכים הם עיקר התפריט שלכם. הייתי בוחן את האופניים האלו ברצינות.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two + nine =