יום חמישי , 28 מרץ 2024
האם אנו בדרך לבועת רכב? צילום: ניסאן
האם אנו בדרך לבועת רכב? צילום: ניסאן

על בועות ומכוניות

רוני נאק

לפני כמה שבועות פרסמה BLOOMBERG כתבה העוסקת בסיכוי לבועת רכב בארה"ב. וקשה שלא להבחין בקווי הדמיון המשותפים כדי לנסות ולהשליך את המתרחש בימים אלו בארצות הברית על מה שעתיד – אולי – לקרות בישראל. זאת על רקע תחזית של בכירים בענף הרכב אשר מעריכים כי ניתן להגיע לנפחי מכירות של אפילו 400 אלף – כן, קראת נכון 400,000 – כלי רכב חדשים בשנה בישראל. 70 אלף מכוניות חדשות נמכרו בחודשיים הראשונים של 2017 – כאן אצלנו.

וכמו בישראל המרכיב הסודי למכירות הרבות בארצות הברית הוא אשראי צרכני והרבה ממנו. אצלנו מדווחים היבואנים כי רוב העסקאות שנעשות כוללות מימון ואילו חלק מחברות המימון החוץ הבנקאיות כבר מגיעות בעצמן למצוקת הון שיכולות למכור – הדרישה עולה על ההיצע וכולם חוגגים.

יונדאי מובילה את המכירות בחודשיים הראשונים של 2017. צילום: ניר בן זקן
יונדאי מובילה את המכירות בחודשיים הראשונים של 2017. צילום: ניר בן זקן

בארה"ב לעומת זאת כבר החלה האטה. מכירות הפרטיות יורדות, סך כל המכירות הגיע לתקרה ולא ממשיך לצמוח (שיא של כל הזמנים ב-2016 שעומד על 17.55 מיליון כלי רכב), ובמקביל חלה עליה במחיר האשראי – הפדרל ריזרזב התערב. לזה צריך להוסיף מספר גדל של "החזרות" אשר אצלנו עומד על כ-10% כרגע (על פי מקור בענף) ובמקביל נפילת ערך משמעותית של מכוניות משומשות – דבר המעלה את הסיכון של גופי המימון אשר משעבדים את המכוניות. אלו תהליכים שאנו יכולים לזהות גם אצלנו. כרגע בארה"ב האשראי לרכב פר משק בית הוא הגדול ביותר בהיסטוריה ועומד על כ-9.2% (לפי בלומברג) כאשר רק המשכנתא לבית מהווה את המרכיב הבא והגדול ביותר.

אז האם יש סכנה אמיתי לפיצוץ "בועת רכב"? אין לזה תשובה חד משמעית. היקף ההלוואות הכולל הוא עדיין קטן בהרבה מזה של המשכנתאות, ההלוואות קצרות מועד (רובן לשלוש עד 5 שנים) וקל יחסית לגופי המימון להעלות את הריביות במעט כדי לכסות את ההפסדים על אחוזי החזרות גדלים או נפילת הערך של המכוניות המשועבדות.

קיה פיקנטו החדשה - תתן תגבור לקיה בסגמנט הקטנות? צילום: רוני נאק
קיה פיקנטו החדשה – תתן תגבור לקיה בסגמנט הקטנות? צילום: רוני נאק

בארה"ב, כמו אצלנו, הפרטיות נמכרות פחות ורכבי פנאי יותר, רכבי הפנאי לרוב יקרים ומאובזרים יותר ממשפחתית רגילה וזה הביא לעלייה במחירי המכוניות. המשמעות היא יותר כסף באשראי ותחרות גוברת בין גופי המימון אשר מאשרים הלוואות באופן כמעט גורף – ולו רק כדי לתפוס נתח שוק גדול יותר. התופעה משכה את תשומת הלב של משרד המשפטים בארה"ב אשר פתח בחקירה בנושא. כאשר תופעת הלוואי היא מספר גדל של החזרות מלווים שלא מסוגלים לעמוד בתשלומים החודשיים. הצפה של שוק המשומשות וירידה במחירונים – נשמע מוכר?

Check Also

פולסטאר ניצלת ברגע האחרון

12 בנקים חברו יחד כדי להזרים ליצרנית הרכב החשמלי פולסטאר סכום של כמיליארד דולרים בהלוואה (תנאים לא פורטו) שעשויה להציל את המותג הסיני-שוודי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 − 3 =