יום שלישי , 19 מרץ 2024

מבחן אופניים Norco Revolver 2

אוקיי. זה הזמן לווידוי קטן, קטנצ'יק. עוד לא היו אופניים של נורקו – ורכבתי על לא מעט דגמים שלהם לאורך השנים – שממש עשו לי את זה. הם תמיד היו "בסדר" או "בתקציב" או "תמורה טובה לכסף" אבל אף אחד מאלו לא העיר בי את החיידק הזה שגורם לרך לקום לפני הזריחה ולצאת לרכב בכל הזדמנות – או ליצור חלון הזדמנויות. עד שפגשתי את ה-ריבולבר 2. הם הגיעו אליי לבחינה ללא ציפיות ואני עומד להיפרד מהם בקרוב עם צביטה קלה בלב – בידיעה שהייתי שמח אם היו נשארים אצלי.

מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. עם גלגלי 29 אינץ' ותמהיל רכיבים מעניין משרעת היכולות רחבה יותר ממה שהיצרן מצהיר עליו. צילום: פז בר
מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. עם גלגלי 29 אינץ' ותמהיל רכיבים מעניין משרעת היכולות רחבה יותר ממה שהיצרן מצהיר עליו. צילום: פז בר

על איזה מכונית לקחת את האופניים לשטח?

משקפי שמש under armour בחנות שטח

נורקו הוא יצרן אופניים ענקי עם מקור מסורתי איתן בבריטיש קולומביה על החוף הצפון פאסיפי של קנדה. המותג שקיים מאמצע שנות ה-60' מייצר משרעת דגמים רחבה מאד, כ-40 במספר כשהמאפיין של כולם הוא אותה רוח ו-ד.נ.א בסיסי הנובע מהקשיחות הנדרשת של החיים ביערות העד של צפון מערב יבשת אמריקה. כמצפון דובי קוטב ומדרום דובי גריזלי – אתה חייב להיות קשוח.

נורקו ריבולבר 2

דגם ריבולבר מוגדר על ידי היצרן כאופני מרתון. ז"א אמורים לכסות קילומטרים ארוכים של כמעט כל סוגי השבילים זולת הטכניים והתלולים ביותר וככאלו מצויידים האופניים במערך יפה של טכנולוגיה. זה מתחיל במתלה רב-חיבורים אשר נורקו מכנה ART שבעיקרו מצמצם בובינג (קיפוץ כתוצאה מדיווש) בזכות ניתוב האנרגיה דרכו, קשת מהלך הגלגל האחורי היא למעלה ולאחור כדי לאפשר מעבר קל מעל מכשולים. שמירה על מגע עם הקרקע בעת בלימה, ומהלך פרוגרסיבי שהולך ומתקשח ככל שנכנסים "עמוק" יותר למהלך. עוד בהקשר הזה אציין את הציר האחורי הרחב, התושבת הקשיחה על זרוע המתלה של מעביר ההילוכים הקדמי, ראש היגוי חרוטי (TAPERD) עם יתרונות של קשיחות ומידות קומפקטיות, תושבות מחוזקות לקליפרים של הבלמים ורכיבי מתלה חלולים.

מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. תושבת קשיחה למעביר SLX קדמי עושה את ההבדל. העברות ההילוכים מדוייקות וחלקות להפליא. צילום: פז בר
מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. תושבת קשיחה למעביר SLX קדמי עושה את ההבדל. העברות ההילוכים מדוייקות וחלקות להפליא. צילום: פז בר

השלדה עצמה עשויה מאלומיניום עם צינורות שצורתם עוצבה בשיטה הידרופורמית – בה דוחסים נוזל בלחץ גבוה לתוך צינור אלומיניום שנמצא בתבנית. השלדה מתוכננת לספק מהלך מתלה של 100 מ"מ בשני המתלים והנתון החשוב – בטח בהקשר של 20 אינץ' – הוא זווית היגוי של 70 מעלות. מרווח העמידה מעל האופניים עם שלדת מדיום שהיו בבחינה הוא 77.4 ס"מ.

המפרט הישראלי מעניין למדי וכולל תרכובת של מותגים עם סחורה מקומית של נורקו. בהעברת הכוח תמצאו קרנק – זרועות הנע – חלול ציר של SRAM המניע שרשרת בסידור של 3X10 עם מעביר קדמי שימאנו SLX על תושבת קשיחה ומעביר אחורי שימאנו XT. הפיקוד על שני אלו נעשה דרך שיפטרים של שימאנו ממשפחת SLX.

הבלימה מופקדת בצלחות הדיסק של אוויד בקוטר 160 מ"מ בשני הגלגלים. אותם נושכים קליפרים של אוויד מסדרת אליקסיר 5 – גם אלו זהים בשני הגלגלים. נאבות פורמולה איכותיות ובהן צירים עבי קוטר בשליפה מהירה. חישוקי הגלגלים הם יחידות איכותיות של מאוויק ועליהם צמיגי 29 אינץ מקונטיננטאל. האיבזור ההקפי מגיע כולו מנורקו וזה כולל" כידון, מוט מושב, מושב, סטם. ולקינוח גריפים ממש מגניבים של T-ONE עם סופיות אלומיניום קשיחות – מדליק.

המתלים גם הם תרכובת. הפעם זה בולם FOX עם קפיץ אוויר ושסתום CTD המתאים את מאפייני השיכוך וההקפצה לטיפוס, שביל או מורד. לפנים תמצאו מזלג של רוקשוק מדגם ריקון גם הוא עם קפיץ אוויר, שיכוך החזרה ונעילת מהלך. מהלכו 100 מ"מ וקוטר הציר הקדמי (חשוב לקשיחות) 15 מ"מ. זה פרט שחשוב לדעת שכן תמהיל המתלים הזה מאפשר משרעת כיול והתאמה אישית רחבה מאד.

מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. צינורות שלדה הידרופורם. ראש היגוי חרוטי עם קשיחות התורמת לדיוק ההיגוי ולמוצקות הכללית. צינור השלדה העליון יורד כדי להפחית את גובה העמידה מעל לשלדה ל-77 ס"מ. צילום: פז בר
מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. צינורות שלדה הידרופורם. ראש היגוי חרוטי עם קשיחות התורמת לדיוק ההיגוי ולמוצקות הכללית. צינור השלדה העליון יורד כדי להפחית את גובה העמידה מעל לשלדה ל-77 ס"מ. צילום: פז בר

אופני המבחן – כפי שרכבתי עליהם מצויידים בפנימיות עם ג'יפה וקליטים SPD של שימאנו שקלו 14.7 ק"ג. המחיר: 12,000 שקלים ברשת מצמן את מירוץ. קיימת גרסה יקרה ומצויידת יותר – ריבולבר 1 – במחיר של כ-15 אלף שקלים.

רכיבה

פרק הרכיבה הראשון הורכב כולו משבילים מישוריים וכ-30 קילומטרים. בדיוק לפי הגדרת התפקיד של האופניים האלו. ואני לא בטוח אם זה היה רק האופניים או החרמנות שלי כי סיימתי את הלופ הזה כמעט רבע שעה מהר יותר מאשר בדרך כלל. הקצב במישור מהיר ביותר והמתלים, שאותם כיוונתי לפי הסט-אפ המומלץ על-ידי היצרן, היו "פיקס" מההתחלה. אחרי כיווני הסאג של קפיצי האוויר, מיקמתי את כל הבוררים במרכז כדי להתחיל נקודת מוצא לפיין טיונינג אבל זה לא הגיע – וכל מה שאני זוכר מהרכיזה הזו הוא זרם רצוף ומשוטשט של נוף המתחלף במהירות. צחוק בצד, נהניתי מתנוחת רכיבה נעימה ויעילה מאד לדיווש ממושך, יציבות כיוונית טובה מאד של הגלגלים הגדולים והשלדה, והורדת כוח טובה לקרקע. לבלמים לא היה צ'אנס להוכיח עצמם במישור, והצמיגים הראו את סימני האחיזה הבעייתית שלהם כבר עתה. לסיכום הקטע הזה – הייתי יכול להמשיך ככה עוד 100 קילומטרים בלי בעיה.

מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. הצמיגים יהיו הדבר הראשון והיחידי שאחליף. תנוחת הרכיבה נוחה וטבעית הורדת הכוח לשביל מעולה ואפשר לרכב בקצב של גיבורים בכל שטח. צילום: פז בר
מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. הצמיגים יהיו הדבר הראשון והיחידי שאחליף. תנוחת הרכיבה נוחה וטבעית הורדת הכוח לשביל מעולה ואפשר לרכב בקצב של גיבורים בכל שטח. צילום: פז בר

פרק הרכיבה השני לקח אותנו לבן שמן. בשילוב של הרצל, ענבה וכמה רצועות ארקאיות ביניהם. ואפילו שסינגלים טכניים הם כבר על קצה המעטפת של מה שהריבולבר האלו אמורים לעשות, הם לא איכזבו. ההיגוי, ממנו חששתי, אמנם איטי יחסית ודורש שילוב של העברת משקל ונחישות כדי לשנות כיוון מהר – ולעיתים גם זה לא מספיק וצריך לסמוך על ה-29 הגדולים והמתלים כדי לגהץ מכשולים שלא מספיקים לעקוף. נורא רציתי עוצמת בלימה חזקה יותר לפנים. זה תמיד נושא בעייתי עם 29 אינץ וכאן זה ממש בלט. למנופים מהלך מת ארוך מדי (אולי בלאי רפידות?), נשיכה ראשונה חלשה ועוצמה חסרה. אולי דיסק של 180 מ"מ בחזית היה פותר זאת? לא נתקלתי בבעיות של מרווח גחון ורק המתלה האחורי היה נוקשה מדי ולא הצליח להצמיד את הגלגל לסלעים בכל מצב. שיחרור של שיכוך ההחזרה שיפר את האחיזה מעט אבל לא העזתי להפחית לחץ אוויר פן ייסגר מהלך הבולם באלימות. לזווית ההיגוי החדה, מזלג קשיח, וכידון רחב המחובר אליו עם ציר היגוי חרוטי וקשיח יש יכולת להעלים את כבדות ההיגוי הטבעית של 29 אינץ' ובמקרה הזה העסק עובד מאד יפה.

מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. גיבור. מה שלא תצליח לחמוק ממנו אפשר לקפוץ או להתגלגל מעליו. למשל כך. הבטחון שהאופניים האלו משרים בשטח רב מאד. צילום: פז בר
מבחן אופניים נורקו REVOLVER 2. גיבור. מה שלא תצליח לחמוק ממנו אפשר לקפוץ או להתגלגל מעליו. למשל כך. הבטחון שהאופניים האלו משרים בשטח רב מאד. צילום: פז בר

לכל מבחני האופניים בשטח

סיכום

אני כותב את הסיכום ובא לי לעזוב את המקלדת ולצאת לרכב. אהבתי את משרעת היכולת הרחבה של האופניים האלו כשהמגבלה מגיעה רק בקצה הטכני והאקסטרימי של רכיבת השטח. העברת ההילוכים הייתה ללא דופי בכל הקילומטרים שעברנו ואפילו יחסי ההעברה המעט ארוכים לא מאד הטרידו. הריבולבר מרגישים קלים וזריזים ממה שהם וכשתגיעו למהירות שיוט שהם מצטיינים בה, יש לכם סיכוי טוב מאד להיות הכי מהירים על השביל. לא הייתי מהסס להרשם למירוץ XC על האופניים האלו, ופתאום גם מסע אפיק נראה לי מושך מתמיד.

Check Also

מבחן דרכים לנד רובר דיפנדר PHEV

עם יכולת טעינה מרשת החשמל וטווח חשמלי של עשרות קילומטרים גרסת הפלאג-אין של לנד רובר דיפנדר מביאה מימד סביבתי לכאורה לרכב השטח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four + one =