יום חמישי , 28 מרץ 2024
יונדאי טוסון 1.6 במבחן דרכים ראשון. האם יצליח לנפץ את ההגמוניה של קיה ספורטאז'? צילום: ניר בן זקן
יונדאי טוסון 1.6 במבחן דרכים ראשון. האם יצליח לנפץ את ההגמוניה של קיה ספורטאז'? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב יונדאי טוסון 1.6

ניר בן זקן

יונדאי טוסון חולל מהפכה בשוק הרכב הישראלי וזרע את הניצנים לפופולאריות קטגוריית הקרוסאוברים כיום, בהיותו הראשון להיות מתומחר כמו מכוניות המנהלים דאז. מחליפו, ה-ix35 כבר היה פחות דומיננטי כשאת הקטגוריה מוביל קרוב משפחה קוריאני, קיה ספורטאז' בגרסת 1.6 שהצטרף להיצע בשנת השיווק האחרונה של הדגם ושבר את כל שיאי המכירות עם יותר מ-10,000 מסירות והמקום השלישי בכלל שוק הרכב. את הספורטאז' שם יונדאי טוסון החדש שם במרכז הכוונת עם גרסת 1.6 חדשה שלא הוצעה בדגמים הקודמים.

על העיצוב החיצוני חתום פיטר שרייר. גריל משושה גדול ופנסים חדים ומשוכים אחרונית יוצרים הופעה מרשימה ובולטת. צילום: ניר בן זקן
על העיצוב החיצוני חתום פיטר שרייר. גריל משושה גדול ופנסים חדים ומשוכים אחרונית יוצרים הופעה מרשימה ובולטת. צילום: ניר בן זקן

רושם ראשוני
לטוסון, הראשון מבין דגמי יונדאי שעוצב על ידי מעצב הרכב המפורסם של קיה פיטר שרייר, הופעה מרשימה ובולטת בזכות גריל משושה גדול, יחידות תאורה חדות ומשוכות אחורנית, פנסי לד כצו האופנה, ומגני פלסטיק שחור מסיביים סביב למרכב. חבל שחשוקים קלים בקוטר 16" נראים קטנים בבתי הגלגל הגדולים.
הוא מתבסס על פלטפורמה חדשה (המשותפת גם לספורטאז' החדש) שיותר מ-50 אחוזים ממנה עשויים פלדה בחוזק מתיכה גבוה והיא קשיחה ב-48 אחוז לעומת הדגם הקודם. פרט לגובה הוא גדל בכל הממדים במיוחד בסיס הגלגלים (267 ס"מ, 3 ס"מ יותר מה-ix35) המשפר את המרווח לרגלי הנוסעים מאחור שגם זוכים למשען מתכוונן. קו חלונות אחוריים גבוה מגביל את שדה הראיה וגם אין פתחי אוורור למיזוג מאחור. תא המטען התכווץ ל-488 ליטר, 103 ליטר פחות מקודמו והוא גם בעל סף גבוה.

תא המטען התכווץ ל-488 ליטר, 103 ליטר פחות מקודמו והוא גם בעל סף גבוה. צילום: יונדאי
תא המטען התכווץ ל-488 ליטר, 103 ליטר פחות מקודמו והוא גם בעל סף גבוה. צילום: יונדאי

עיצוב הפנים נראה בוגר ואיכותי מבעבר בזכות תאורה כחולה למחוונים ולמתגים, צג דיגיטאלי מפורט במרכז לוח השעונים, יש תאי אכסון רבים (כולל תא כפפות מקורר ותא למשקפיים), המושבים בריפוד דו גווני מציעים נוחות ותמיכה מצוינים ושטחי החלונות הקדמיים גדולים יחסית, להוציא קורה A רחבה שפוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה וגם מיקום מושב הנוסע נמוך למדי ונטול כיוון לגובה. הפלסטיקה קשיחה, ציפוי העור להגה לא נעים למגע ומתגי השליטה שעליו קטנים ולא אינטואיטיביים לתפעול.
לגרסת הבסיס (ב-143 אלף שקל) אבזור דל שאינו כולל מסך מגע עם מערכת "קונקטד קאר" של יונדאי ואפילו אין בלוטות' מקורי או מצלמת רוורס החיונית נוכח שדה ראייה מצומצם בשמשה האחורית הקטנה. הם מוצעים בתוספת תשלום של 4,000 שקלים. הרשימה כוללת שליטה מההגה במערכת השמע, USB, בקרת שיוט, חיישני תאורה, מראות מתקפלות חשמלית, שמשות אחוריות כהות, חישוקים קלים בקוטר 16" ו-6 כריות אוויר. גם אבזור הבטיחות המתקדם בו פגשנו בהשקה כמו חניה אוטומטית, התראה על עצמים בשטחים המתים, בקרת התנגשות עירונית ומערכת לשמירה על נתיב נעדרים מהגרסה הישראלית.

עיצוב הפנים נראה בוגר ואיכותי מבעבר. האבזור דל ללא מסך מגע . צילום: ניר בן זקן
עיצוב הפנים נראה בוגר ואיכותי מבעבר. האבזור דל ללא מסך מגע . צילום: ניר בן זקן

יכולת
בהשקה העולמית נהגנו בגרסאות עם מנוע 1.6 טורבו החדש (שלא יגיע לישראל) ועם מנוע 2.0 ליטר המוכר מה-ix35. אבל יחידת ההנעה המעניינת היא ה-1.6 ליטר אטמוספרית (המוכרת מהספורטאז') שבסיוע הזרקת דלק ישירה (GDI) מפיקה 132 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-16.4 קג"מ ב-4,850 סל"ד ומשודכת לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים (עם יחסי העברה זהים לקיה). הביצועים פושרים, 12.1 שניות הוא נתון התאוצה הרשמי מ-0 ל-100 קמ"ש (שניה יותר מהספורטאז' בין היתר בשל משקל עצמי גבוהה ב-50 ק"ג). על חולשת המנוע בעל רצועת כוח צרה, מחפה התיבה שמורידה הילוכים בכל עליה קלה בשיפוע הכביש ומאפשר תאוצות ביניים סבירות. מצב "ספורט" משפר את נמרצות התיבה אך היא לא מסייעת עם הורדת הילוכים תחת בלימה.

הטוסון מגיע אלינו מהמפעל בצ'כיה ובעל כיול מיתלים נוקשה. הוא מקפץ על שיבושים ובורות במהירות נמוכה אבל הגברת המהירות משפרת משמעותית את הנוחות. צילום: ניר בן זקן
הטוסון מגיע אלינו מהמפעל בצ'כיה ובעל כיול מיתלים נוקשה. הוא מקפץ על שיבושים ובורות במהירות נמוכה אבל הגברת המהירות משפרת משמעותית את הנוחות. צילום: ניר בן זקן

הטוסון מגיע אלינו מהמפעל בצ'כיה (לעומת ה-ix35 שהגיע מקוריאה) ובעל כיול מיתלים נוקשה גם ביחס לתוצרת אירופאית הוא מקפץ על שיבושים ובורות במהירות נמוכה אבל הגברת המהירות משפרת את הנוחות והוא מפגין רמת ריסון טובה מאוד. גם בידוד הרעשים שופר, המנוע שקט בשיוט (2,300 סל"ד ב-110 קמ"ש) אבל למרות הירידה במקדם הגרר (מ-0.37cd ל-0.33cd) רעשי רוח ודרך מוחשיים. התנהגות הכביש צפויה ונשלטת, עם אחיזה גבוהה מאוד ולא רק ביחס לקטגוריה. אפילו להגה משקל טבעי והוא מדויק יחסית אם כי נעדר משוב.

מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי מפיקה 132 כ"ס. על חולשת המנוע מחפה תיבת 6 הילוכים אוטומטית זריזה. צילום: ניר בן זקן
מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי מפיקה 132 כ"ס. על חולשת המנוע מחפה תיבת 6 הילוכים אוטומטית זריזה. צילום: ניר בן זקן

ומה עם שטח? מרווח הגחון אומנם גדל ב-0.2 ס"מ (ל-17.2 ס"מ) אבל העדפת העיצוב הספורטיבי והיעילות האווירודינמית הביאה לכך שהפגושים נמוכים ופגיעים מבעבר ומקטינים את זוויות המרכב (גישה/נטישה 23.9/17.2 מעלות בטוסון לעומת 26.9/24.2 ב-ix35). יתרה מכך הטוסון כבר לא מוצע בגרסת הנעה כפולה כך שהיכולת, כמו כל קרוסאובר הנעה קדמית, מוגבלת לשבילים כבושים בלבד.
בסיום המבחן צריכת הדלק נעה בין 12.5 ק"מ לליטר בשיוט נינוח עד 9.8 ק"מ לליטר בתנאים לחוצים יותר, כ-15 אחוזים טוב משגמא הספורטאז' 1.6 באותם תנאים.

יונדאי טוסון החדש טוב מקודמו כמעט בכל תחום, אבל קיה ספורטאז' החדש שיגיע בקרוב ארצה עשוי להשיב מלחמה. צילום: ניר בן זקן
יונדאי טוסון החדש טוב מקודמו כמעט בכל תחום, אבל קיה ספורטאז' החדש שיגיע בקרוב ארצה עשוי להשיב מלחמה. צילום: ניר בן זקן

בשורה התחתונה
יונדאי טוסון החדש טוב מקודמו כמעט בכל תחום. תא נוסעים מעוצב ומרווח, התנהגות כביש מושחזת ובעיקר העיצוב החיצוני שמהווה את המרכיב המרכזי לרכישה בקטגוריה, מרשים ובולט. מנגד האבזור דל, נוחות הנסיעה בינונית והביצועים פושרים. הוא מציע אלטרנטיבה לקרוסאוברים דוגמת מאזדה CX5 וניסאן קשקאי, אך 143 אלף שקלים הוא מחיר שאינו אטרקטיבי כפי שניתן היה לצפות. בעיקר זהו האח התאום לבית קיה שינחת בקרוב ועשוי להציע חבילה מעניינת יותר.

Check Also

יונדאי איוניק 6 – הנעה כפולה ובטיחות של 5 כוכבים

רמות חדשות של דינאמיות ובטיחות, יונדאי איוניק 6 היא אחת המכוניות החשמליות המוערכות ביותר. בחירה של הרכב העולמי הטוב ביותר, ציוני בטיחות מצטיינים ואבזור מפנק

2 comments

  1. לידיעת הציבור והרוכשים , אני רכשתי יונדאי טוסון החדשה 1.6 ואחרי יומיים שהרכב אצלי הגעתי למוסך עם התראה על בעיה שהרכב בזמן עצירה מתנדנד מצד לצד . אמרו שאולי הדלק לא היה נקי וטוב . לאחר שתדלקתי שוב ועברו עוד שבועיים והרכב מתנדנד הגעתי שוב למוסך ונאמר לי שהתקלה היא ידועה ושהגיעו אליהם עוד רכבים ״מתנדנדים״ . וכרגע אין מה לעשות , יונדאי לא לוקחת אחריות . רכב כבד מאוד ולא נעים לנסיעה , לא מומלץ

    • גם לי יש את הטוסון ואני לא יודעה עם זה בעיה קשה מאוד
      להשתלב בתנועה יש לה ההצעה מאוד איתית זה ככה או יש לי בעיה באוטו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seventeen + eighteen =