יום שישי , 29 מרץ 2024
חושבים על רכב חשמלי? הנה השאלות הנפוצות ביותר. צילום: שטח

מכונית חשמלית השאלות הנפוצות

מכוניות חשמליות יוצרות הפרעה של ממש בעולם הרכב. במה שמסתמן כמהפכה הגדולה ביותר של הענף מאז שקארל בנץ חיבר מנוע ראשון לכרכרת סוסים. יחד עם הטכנולוגיה החדשה, הנטישה של מנועי הבנזין הוותיקים, מגיעות גם שאלות ומגיעים חששות רבים. פרק ראשון בסדרה קצרה שיענה על כמה מהשאלות הנפוצות ביותר שנשאלו בישראל לגבי רכב חשמלי.

מחשב הדרך מעריך את הטווח על בסיס 100 הקילומטרים האחרונים שהרכב נסע. צילום: יונדאי

גם אם הסוללה טעונה ב-100% מחשב הרכב מראה על טווח קצר יותר ממה שהיצרן מצהיר עליו. למה?

מחשב הרכב אוגר את המידע המצטבר מעשרות או מאות הקילומטרים האחרונים שהרכב נסע (תלוי ביצרן ובהגדרות המחשב). כך שאם הרכב נהנה מנהיגה אגרסיבית או שנסע בימים חמים מאד אשר דורשים הפעלה אינטנסיבית של מיזוג, יוצג לנהג טווח נסיעה ריאלי בהתאם לקילומטרים שהרכב נסע לאחרונה.

לא צריך לחכות כל כך הרבה. מספיקה טעינה מהירה של כמה דקות כדי להוסיף טווח ליעד ולטעינה זולה יותר. צילום: שטח

האם בכל חיבור לטעינה אני חייב לטעון את הסוללה ל-100%?

לא. אם למשל אתם בנסיעה עירונית ונכנסים לטעינה בעמדת DC מהירה, מספיקות רק כמה דקות לקבל טעינה שתוסיף עשרות קילומטרים לטווח. Splash and dash בלשון המירוצים. יש בזה היגיון כלכלי שכן טעינת DC היא הטעינה היקרה ביותר בעוד שטעינה ביתית היא זולה ממנה משמעותית. כך שפרופיל נהיגה חכם יהיה לצאת מהבית עם טעינה מלאה משעות הלילה, אם יש צורך אז להתחבר לדקות ספורות לעמדת DC שעל אחד מצירי התנועה הראשיים כדי להגיע ליעד. וביעד להתחבר שוב לעמדת AC איטית-אך-זולה, ולהשלים את הטעינה לקראת הנסיעה הבאה.

• 5 עובדות על יונדאי איוניק 5 החשמלית

הטכנולוגיה ביונדאי איוניק 5 מאפשרת ניצול של עמדות הטעינה החזקות והמהירות ביותר שיש בישראל. צילום: יונדאי

האם כל מכונית חשמלית יכולה לקבל טעינה מהירה מעמדת DC?

לא. גם אם יש חיבור פיזי המאפשר זאת. מי שקובע את קצב הטעינה זו מערכת הניהול של הרכב. רכב חשמלי מיושן או רכב PHEV מוגבלים ביכולת הזו. לעומתם מכוניות חשמליות מהדור האחרון, כמו איוניק 5 למשל, יכולה לנצל את העוצמה של עמדות הטעינה החזקות ביותר שיש. בנוסף ,יש רמות שונות של "טעינה מהירה": 50 קילו-וואט, 75 קילו-וואט ובהמשך גם 150 ויותר. כדאי שתבדקו בספרי הרכב מהי העוצמה המירבית של אותה "טעינה מהירה" – לא זהה אצל כולן.

ליונדאי איוניק 5 יכולת ייחודית להזין רכב חשמלי תקוע או מכשירי חשמל עד 1.9 קו"ט. צילום: יונדאי

אם אני פוגש בכביש רכב חשמלי תקוע. אוכל לטעון אותו מהרכב החשמלי שלי?

לא. כרגע. למיטב ידיעתנו זו יכולת ייחודית שקיימת רק ביונדאי איוניק 5. האיוניק 5 מסוגלת לתת טעינה חיצונית כדי לחלץ רכב חשמלי תקוע ולתת לו מספיק מיץ כדי להגיע לעמדת טעינה קרובה. בנוסף המערכת באיוניק 5 מסוגלת לספק כוח למכשירי חשמל (עד 1.9 קו"ט) וזה נהדר כשיוצאים לקמפינג או שצריך להפעיל כלי עבודה במקום מרוחק.

ליטרים רבים של שמן מנוע יקר? תשכחו מזה. צילום: טוטאל

הרכב החשמלי מסובך מאד ואין איפה לטפל בו.

להיפך. מכאנית הרכב החשמלי ממש פשוט בהשוואה לכל מכונית עם מנוע בעירה פנימית. ללא המורכבות של בוכנות, גלי הנעה, שסתומים, תזמונים, תערובות ומזרקי דלק. כל זה לא קיים. מה שעוד לא קיים זו תיבת הילוכים. כי לא צריך. מאותה סיבה גם אין מצמד, כי לא צריך. שחיקת הבלמים מאד מופחתת כי המנוע החשמלי מנצל את התנע של הרכב כדי להפיק חשמל (שחוזר לסוללה) ולוקח על עצמו הרבה ממאמץ הבלימה.

הטיפולים יתקיימו במוסכי הרכב הרגילים שעברו הסמכה לטפל ברכב חשמלי. מוסכי יבואנים רשמיים יהיו המקום הבטוח ביותר לטפל ברכב החשמלי שלכם בוודאי במהלך שנות האחריות שלו.

תוכן מקודם

מרכז שירות מורשה שעבר הסמכה לחשמל יוכל בקלות לטפל ברכב החשמלי שלך. צילום: יונדאי

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two + 15 =