רוני נאק
מנשאי אופניים הם פריט חובה לכל רוכב. אבל יש להם מחיר. ואני לא מתכוון רק למחיר הרכישה – אשר עשוי להגיע לאלפי שקלים – אלא גם למחיר של התקנת וו גרירה בחלק מהמקרים, ההרס המוחלט של מקדם הגרר האירודינאמי של הרכב – אשר מתבטא בצריכת דלק גבוהה ב-20% במקרים מסויימים וגם בקושי להשאיר את הרכב בחניה – עם אופניים על המנשא – ללא חשש שייחטפו אפילו שיש מנעולים קטנים וחמודים כאלה על המנשא. במקרים רבים, כשהרכב שייך לצי רכב גדול, עשויה להיות התנגדות מצד מנהל הצי להתקנות שונות על הרכבים שלו – ובצדק.

אז מה הפתרון? לזרוק את האופניים לקבינה!
קלאסי נכון? אבל זה לא כזה פשוט. בואו נאמר שביציאה מהבית כשהאופניים נקיים זה עוד בסדר – ומקסימום יהיו סימני צמיגים על התקרה והדיפונים. אבל בסיום הרכיבה כשהאופניים מלאי בוץ, או פודרה והשרשרת לובשת את הסחל'ה השחור הזה – ממש לא בא להכניס אותם לג'יפון החדש של אשתך – או שלך.

והיום כשאופניים עם גלגלי 29 אינץ' גדולים בשיא האופנה ואלו מגיעים על שלדות עם מתלים ארוכים וגדולים ההכנסה פנימה עוד יותר מסובכת. אז מה לעשות?

• מבחן דרכים יונדאי טוסון טורבו
ראשית יש להגן על הרכב. בצילומים אתם רואים יונדאי טוסון – רכב פנאי נפוץ וחביב על עמישראל – אשר סופג לתוכו אופני איביס ריפמו גדולים. במקרה הזה את ההגנה מספקת שמיכת פיקה דקה ומסכנה למדי. רוב הזמן אני משתמש במחצלת שטח כזו מניילון ארוג ועמיד או בשמיכה/שטיח עבה במיוחד שהבאתי מסיני. אלו ישמרו על הפנים העדין של המכונית לא רק מלכלוך אלא גם מפגיעה מכאנית של דוושת פלאט מחודדת או פינה חודרנית אחרת.

שימוש בשתי שמיכות מאפשר לשים זוג שני – קומה מעל – כשהשמיכה השניה מפרידה בין השלדות פן תתחככנה.
בנוסף השתמשו בתיק הרכיבה והשלוקר כגובל למנוע גלישה של השלדה בפניות או בלימות/האצות פתאומיות. וגם כדי לספק סוג של הפרדה בין הגלגל או הגלגלים שפירקתם לבין שלדת הקרבון היקרה.

להכניס אופנים לתוך המכונית זה אחלה. מאפשר לנסוע בקצב התנועה, לא משפיע על צריכת הדלק ומאפשר ללכת לזלול פסטה אחרי הרכיבה ללא חשש לאופני הקצה שיפלו בידי פיראטים. מה גם שיש אופני קרבון – גם בכביש – עם שלדה ממש עדינה שעשויה להיפגע ממנשא אופנים חיצוני ומלחץ הרוח העצום המופעל על השלדה בנסיעה. טיפ מועיל: כל מה שירד מהשלדה נכנס מיד לרכב – פן יישאר על המדרכה (כמו שחבר גילה בשבע בבוקר של שבת חורפית אחרי נהיגה ארוכה מהמרכב לערד – אאוצ').

המינוס? פחות מקום לבני אדם ברכב – לפעמים זה דווקא טוב – וסימני צמיגים על הריפודים אם לא מקפידים על כיסוי. אם האופניים ממש מטונפים. אכלתם אותה. נסו למצא מקום לשטוף ולייבש אחרת הנזק לתא הנוסעים יכול להיות משמעותי למדי. עוד בנושא הנזקים – לא לטרוק את הדלת! אולי הכידון בולט למעלה? אולי הקצה של המזלג חופר בדיפון הדלת? או הקאיאק יצא מהשמשה הקדמית (קרה לי, באשמתי, אני מודה – לא צחקתי).
סריקה מהירה שלא שכחנו כלום על הקרקע/חניה/גג הרכב – ויאללה הביתה למקלחת!
