יום ראשון , 28 אפריל 2024
מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. זה לא suv זו דרך חיים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד

רוני נאק

האתגר הגדול ביותר במבחן הזה היה להשחיל את קאדילק אסקלייד ברחובות העיר הצרים. אבל גם האתגר הזה התגמד ביחס לאתגר האורך ולמצא חניה לאחד ה-SUV הכי גדולים והכי מפוארים שיש על הכביש. SUV שהוא אייקון תרבותי לא פחות משהו, לפחות בישראל, מוגזם ומקסים באותה מידה.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. חישוקי גלגל 22 אינץ', שמשות כהות ומשחק אלגנטי בין שחור לכרום. צילום: רוני נאק

אסקלייד

קאדילק אסקלייד (עתה בדורו החמישי) הוא בסגמנט משל עצמו – אי שם ברומה של פירמידת המזון, הוא הרבה יותר גדול מכל SUV שיש למיטב מותגי אירופה להציע. הוא גדול יותר ומוצחן יותר באופן שרק אמריקה יודעת לעשות. הבסיס זו שלדת סולם חסונה מבית GM שעברה התאמות והידוקים למשימת ה-SUV פרימיום הנדרשת ממנה. בסיס הגלגלים הוא 307 ס"מ, האורך הכללי הוא 538 ס"מ, הרוחב מרשים עם 206 ס"מ והגובה נושק ל-195 ס"מ. יש מתלי אוויר שיודעים להוריד את הגובה כדי להקל על הכניסה וגם מדרגת סף חשמלית שעוזרת לטפס פנימה. הממדים הגדולים יחד עם העיצוב המפוסל והזוויתי של דגמי הדור האחרון מקאדילק יוצרים לוק שאי אפשר להישאר אדיש אליו. לזה הוסיפו חזית נוכחת ביותר שממוסגרת עם פנסי LED חזקים היוצרת אפקט הגעה הוליוודי לגמרי. גם מאחור, בטח בצבע השחור של רכב המבחן, מתקבל הרושם שמדובר בסוכן FBI בדרך לפשיטה. חישוקי גלגל 22 אינץ' נראים הגיוניים ונכונים בהקשר הזה.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. קוקפיט מהמם – מודרני ואינטואיטיבי עם המון מידע והגדרות רבות. צילום: רוני נאק

• מבחן דרכים קאדילק CT5

• מבחן דרכים קאדילק XT4

בתוך קאדילק אסקלייד תמצאו קוקפיט ותא נהג מודרניים לגמרי. השפה העיצובים רחוקה מאד מהאלמנטים העיצוביים האמריקאים הקלאסיים (כפי שניתן למצא במתחרה הקרוב אליו ביותר ג'יפ גרנד וואגוניר). בקוקפיט יש מסך רב-שכבתי המורכב משלושה מסכים שונים במידה משותפת של 38 אינץ'. המסכים האלה מספקים מידע רב ואפשרויות אינספור של התאמה אישית, פרופילים שונים, הגדרות בלי סוף וכמובן ניווט, קארפליי ואנדרואיד ושמע דרך מערכת AKG עם 36 רמקולים. גם בשורה השניה (שני מושבי קפטן מהודרים) יש מסכים משלהם 12.6 אינץ' ואפשרות להנות מבידור פרטי דרך חיבור HDMI ובלוטות'. קונץ נחמד של מערכת השמע היא הגברת הקול של הנהג ליושבים במושבים האחוריים של השורה השלישית. בנוסף, יש תאורת אווירה עם 26 גוונים, תצוגה עילית לעיני הנהג וגם מושבים קדמיים עם עיסוי, חימום ואוורור וגם שקע כוח 220 וולט – כי תמיד יש משהו לטעון (משור שרשרת?). ישנה אפילו מצלמה טרמית לשיפור הראיה בלילה. 

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. היתרון של הגודל ניכר בחלל לנוסעים, שורה שלישית מרווחת, שניה מחוממת ויש גג פאנורמי ענקי. צילום: רוני נאק

מרווח הפנים עצום, המרחק בין הנהג לנוסע סאלוני לגמרי, והחומרים הממלאים את התא בריח המתוק של עור טבעי, אלקנטרה ועץ – עשויים ברמה הגבוהה ביותר. ביצוע מושלם.

להזיז את ההר

כל מכונית שיש בה גרסה כלשהי של LS היא מכונית כלבבי. כאן, באסקלייד, תמצאו V8 בנפח 6.3ל' המפיק 420 כ"ס ו-64 קג"מ. לטובת הירוקים נספר כי למנוע יש ניתוק צילינדרים אקטיבי לחסכון בצריכת הדלק וגם Start&Stop שהוא מעצבן כאן כמו שהוא מעצבן בכל רכב אחר.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. 6.2ל' "סמול בלוק" עם 420 כ"ס ו-10 הילוכים להנעה כפולה חכמה. צילום: רוני נאק

הכוח זורם לגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 10 הילוכים בעלת מצב טיפטרוניק אם הנהג רוצה להעביר הילוכים ידנית וממנה דרך תיבת העברה המפצלת את הכוח (לפ בחירת הנהג) לגלגלים האחוריים, לכל הגלגלים או במצב AUTO שבו המערכת מזרימה את הכוח לגלגלים בעלי האחיזה המיטבית. בנוסף, יש כמובן גם בורר מצבי נהיגה המאפשר לבחור בין ארבעה מצבים ובהם גם שטח וגרירה לצד ספורט ו-"רגיל" שהוא…רגיל. חיפשתם מצב LOW? אין כאן.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. מימין: קיפול והרמה חשמליים לשורה השלישית, קיפל אוטומטי לשורה השניה, שקע כוח 220 וולט.. צילום: רוני נאק

מערכת המתלים מורכבת ממערכת רב-חיבורית מאחור ומתלים נפרדים בחזית. אין כאן את הסרן החי שהיה בעבר בדורות אסקלייד הקודמים. על הריסון של כל הגישפעט ממונים מתלי אוויר אדפטיביים וגם בולמי זעזועים "מגנטיקרייד" המצוינית של קאדילק המנטרים את תנאי הדרך ומשנים את מאפייני השיכוך LIVE בהתאם למצב הרגעי – זה עובד באופן מרשים מאד.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. דלת תא מטען חשמלית זה נחמד. מתלי אוויר ובולמי זעזועים אקטיביים זה נחמד יותר. צילום: רוני נאק

המשקל העצמי ניצב על 2641 ק"ג (מירבי מעט מתחת ל-3.5טון ומאפשר רישיון ב' רגיל). לתא המטען נפח של 722ל' אליו אפשר להגיע דרך דלת עם פתיחה חשמלית ואי שם מתחת שוכן לו מיכל דלק בן 91 ליטרים. לקוחות יכולים לבחור בין שתי רמות אבזור: פלאטינום ו-לאקצ'רי פלאטינום והמחיר הוא 950 ו-960 אלפי שקלים בהתאמה.

 

נהיגה

מבלי לייפף את הדברים, בתוך העיר האסקלייד גדול מדי. בטח לערי ישראל הדחוסות. ברחוב שלי, בו חונות מכוניות משני צידי הכביש, היה עליי ממש להיזהר שלא לגלח מראות צד. בנוסף, כדי לחנות כאחד האדם, היה עליי לעלות עם שני גלגלים על המדרכה, כי אחרת, ה-SUV העצום היה בולט מדי לתוך הכביש. בסופו של דבר מצאתי מגרש חניה ריק יחסית מרחק הליכה של 3 דקות מהבניין שלי. מניח שאם אתם מספיק עשירים שהאסקלייד רלוונטי לכם, יש לכם בית פרטי, עם חניה גדולה ומרווחת – אחרת זה ממש סיוט למצא חניה – למרות הסייען החצי-אוטומטי הנהדר שעוזר להשתחל.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. לחזית אפקט הגעה מרשים מאד – אין לטעות בזהות המותג. צילום: רוני נאק

לצד זאת, האסקלייד מספק נוחות נסיעה טובה מאד בעיר, רדיוס הסיבוב הוא 6 מטרים, ואפשר להסתדר איתו גם בנסיעה עירונית. צריכים להיות רק מודעים לממדים שלו, להרחיב את רדיוסי הפניות ולהיות מודעים לשטחים המתים שסביב. מצד שני, עדיף לשבת על מושב הקפטן בשורה השניה ולתת למישהו אחר לנהוג – שם, מאחור – האסקלייד נמצא.

לצד זאת, מחוץ לעיר, הקאדילק הגדול נפלא. הוא נועד למרחקים ולמרחבים של ארה"ב – ובהתאם לרוח הבריחה וההתאוורורת שהזמנים האלה אצלנו מחייבים כדי לשמור על השפיות, נתתי דוך ארוך ומהמם ל-לילה שקט ונפלא בחולות כסוי (אי שם בפינה הצפונית של בקעת עובדה). הדרך הארוכה עברה בריחוף חסר מאמץ על הכביש, צריכת הדלק אפילו הייתה הגיונית מאד וסל"ד מנוע נמוך ומרגיע כל הדרך. אם עלה הצורך לעקוף, כל 420 הסוסים נרתמים ומאיצים את ה-SUV הענקי בקלות מפתיעה להתחלה וסיום בטוח ומהיר של עקיפה. היכולת של המנוע להעלים את המשקל של הרכב מרשימה מאד ומרשימה לא פחות עבודת המתלים שמצליחה לרסן את המסה ולמנוע נדנודים לא נעימים ומעייפים.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. מצב נהיגה שטח מאפשר נסיעה זהירה על דרכי עפר ולהגיע בקלות למקומות קסומים כאלה. צילום: רוני נאק

אותם ממדים גדולים שבעיר הציקו, התגלו כשימושיים ביותר כשהגיע הצורך להעמיס את הרכב בכל הציוד ללילה בשטח. הכל נכנס, נשאר עוד מקום רב לנוסעים או לציוד נוסף, והמשקל שהתווסף, כלל לא היה פקטור באופן שבו הרכב נוסע. בסופו של דבר הורדנו רגל יחפה לחול החמים של הכסוי אחרי אחת הנהיגות הנעימות ביותר שיש, ממהרים באור אחרון להרים את האוהל ולפתוח פחית בירה קרה (יש מקרר) למול המדורה.

המשך הנהיגה היה לא פחות תובעני. למחרת חזרה למרכז, עליה לירושלים ואחרי לילה נוסף בעיר הנצח גיחה ליומולדת בעומק היער של משמר העמק. מאות קילומטרים לכל כיוון, קלי קלות, ויורדים מן הרכב ז'ונגלר ורעננים. צריכת הדלק הממוצעת על פני כמעט 1,000 קילומטרים של כל מה שיש לכבישי ישראל להציע, עמד על 7.2 ק"מ לליטר. בהקשר הזה אפשר בהחלט לסכם כ"סביר".

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. עקצן צהוב וסקרן בא לבקר אותנו. צילום: רוני נאק

מה פחות?

שלושה דברים: פחות התחברתי למראה של הרכב מאחור. החזית והצד נהדרים, אבל במבט 3/4 אחורי, בעיניי הוא קופסתי מדי. הדבר השני הוא החניה העיר שזה תמיד התגלה כאירוע מורט עצבים והדבר השלישי הוא המעצורים שלא תאמו את העוצמה של המנוע ואת המסה שעליהם להמיר לחום. עוד נשיכה, עוד עוצמת בלימה – הכרחיים.

מבחן דרכים קאדילק אסקלייד. בליגה משלו. צילום: רוני נאק

סיכום

כמעט מליון שקלים יקנו לכם את ה-SUV הכי גדול ומרשים שיש. עם אפקט הגעה שאין לאף אחד ממותגי גרמניה, עם יכולת דינאמית מפתיעה בזכות מנוע נפלא שיודע להיות חסכוני כשצריך (חסכוני בקונטסקט כמובן) וחבילות אבזור מאד עשירות בתוך סביבה המבוצעת ברמת פרימיום מאד גבוהה. גם אם ניגשתי בתחילה למבחן הזה עם דעות קדומות לגבי הרכב הזה וההתאמה שלו לישראל, אחרי כאלף קילומטרים מאחרי ההגה שלו אני יכול להבין עתה את הקסם שיש בו – קסם שיגע בכל מי שצריך לנסוע מרחקים ארוכים מדי יום וחשוב לו לעשות זאת בנוחות המירבית ובסמל סטאטוס אייקוני.

 

 

 

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × three =