שבת , 27 אפריל 2024
מרצדס מציינת 70 שנים של מרצדס יונימוג. בהצלבה חגיגית של סרנים פורטאליים. צילום: מרצדס
מרצדס מציינת 70 שנים של מרצדס יונימוג. בהצלבה חגיגית של סרנים פורטאליים. צילום: מרצדס

וידאו: 70 שנים של מרצדס יונימוג


רוני נאק

כאן במערכת "שטח", אנחנו אוהבים יונימוגים. את מספר האקזמפלרים השמורים באמת בישראל ניתן לספור על אצבעות שתי ידיים, ואם מוסיפים את הרגליים אז יש לנו גם את מספר הרכבים הלא כל כך שמורים – כולל שלל ירדני, פליטי צה"ל ועוד כמה כלים שיש במגרש של ל.כ ברמלה אך בכל מקרה, בכל פעם שאנחנו נתקלים באחד מענקי הברזל הגרמנים, עם רישיון טרקטור או עם רישיון משאית, אנחנו מורידים את הכובע ל-10PSI ומצדיעים בשקט.

לזה קראו "פרופארט" והוא צולם בניסוי ראשון יערות ב-9 אוקטובר 1946. נהג הניסוי הנס זאבל נתן לרכב את הכינוי "יונימוג" אשר דבק בו עד היום. על ההגה יושב ראש צוות הפיתוח היינריך רוסלר. צילום: מרצדס
לזה קראו "פרופארט" והוא צולם בניסוי ראשון יערות ב-9 אוקטובר 1946. נהג הניסוי הנס זאבל נתן לרכב את הכינוי "יונימוג" אשר דבק בו עד היום. על ההגה יושב ראש צוות הפיתוח היינריך רוסלר. צילום: מרצדס

מבחן דרכים מרצדס GLE

טיול שטח למכתש הגדול

למה כל ההקדמה הזו? כי היונימוג חוגג השבוע 70 שנים לקיומו. ב-9 באוקטובר 1946 הגיח לעולם "יונימוג 1", אב טיפוס ראשון שהורכב מחלקי טרקטורים ומכלולים עודפים של מרצדס, ויצא לשטח שהיה עוין למדי ליצרני רכב גרמניים, במיוחד כאלה שרצו לייצר כלי רכב שניתן להסב לשימוש צבאי (אהמ…1946…גרמניה…). הממציא, אלברט פרידריך החל בפיתוח היונימוג ב-1944 ובשנת 1945 הציג את התכניות לאב הטיפוס. לאחר מכן העביר פרידריך את ההגה לחברים במרצדס, שהיו עסוקים בעיקר בליקוק פצעים לאחר מלחמת העולם. הם שיכללו את היונימוג והגו את העיקרון המנחה שהגה פרידריך נותר זהה במשך 70 שנים: סרנים פורטאליים חסונים, צמד תיבות העברה ומנוע ותיבות הילוכים שמוקמו מתחת לקבינה.

אבטיפוס ראשון מדצמבר 1946מצויד במנוע דיזל וצמיגי משאית. צילום: מרצדס
אבטיפוס ראשון מדצמבר 1946מצויד במנוע דיזל וצמיגי משאית. צילום: מרצדס

בשנת 1946 הגה האנס זאבל, שהיה חלק מצוות הפיתוי את השם UNIMOG  – ראשי תיבות של Universal-Motor-Gerat. כלומר, בתרגום חופשי, רכב שטח למטרות כלליות  ב-1947 הפך אב הטיפוס למציאות והיונימוג הראשון יוצר ביצור מסחרי עם מפרט צנוע במיוחד: מנוע דיזל של מרצדס שהפיק 25 כוחות סוס שאפשרו מהירות מרבית של 50 קמ"ש. היתר כבר נכנס לספרי ההיסטוריה: 400 אלף יונימוגים יוצרו עד היום במהלך 70 שנות קיומו של הדגם וזכו להתגלגל בכל חור בעולם – החל במדבריות וכלה בבוץ. יונימוגים משמשים כיום בין היתר לגרירת מטוסים, כרכבי מסעות וגם כמובן בצה"ל, בעיקר בחרמון.

מרצדס יונימוג מציין 70 שנות השתכשכות בבוץ ומשחקי שלג. כלי חקלאי וצנוע שהפך לאגדה. צילום: מרצדס
מרצדס יונימוג מציין 70 שנות השתכשכות בבוץ ומשחקי שלג. כלי חקלאי וצנוע שהפך לאגדה. צילום: מרצדס

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − 2 =