יום שישי , 19 אפריל 2024
מבחן דרכים לקסוס UX300e. קרוסאובר חשמלי, עירוני, קטן ומצויד. המחיר יקר. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים לקסוס UX 300e

 

  • החל ב-257,900 שקלים
  • מנוע חשמלי 204 כ"ס/30.6 קג"מ
  • טווח מוצהר 315 ק"מ (WLTP)
  • שתי גרסאות: לקצ'רי ו-פרמיום

רוני נאק

היום נראה שכולם נמצאים במירוץ להעלות על הכבישים כמה שיותר מכוניות חשמליות או כאלה שרמת הפליטה מהן מזערית. זו בהחלט מגמה שכדור הארץ בעדה אולם הציניים יאמרו שזה נועד יותר כדי לחמוק מקנסות כבדים ביותר בשל אי עמידה ברף זיהום האוויר. לטויוטה ולחטיבת הפרמיום שלה, לקסוס, אין בעיות כאלה. עם ליין מוצרים היברידי נרחב ביותר היא בין היצרניות הבודדות שלא רק שעומדות בדרישה אלא אף מספקת "מכוניות מדבקה" כדי לדלל את ממוצע הפליטה של יצרניות אחרות. חוצמזה שחשמל זה באופנה – ולקסוס עם לקוחותיה נמצאת במקום הטוב ביותר לספק את הרעב הזה.

מבחן דרכים לקסוס UX300e. כלי סידורים עירוני נהדר, מהודר ולא מזהם. צילום: רוני נאק

UX עם כבל

ה-UX הוא רכב הפנאי הקטן שבהיצע של לקסוס. באופן חריג יוצא שה-UX משווק אצלנו בשלוש גרסאות הנעה: בנזין, היברידי ועתה גם חשמלי מלא. במובן הזה כל גרסאות ההנעה, פיזיולוגית זהות: אותה פלטפורמה, אותו בסיס גלגלים של 264 ס"מ ואותם ממדים חיצוניים ופנימיים. ממדים אשר ממקמים אותו בצד האורבני (שזה בשפת אנשי השיווק אומר "קטן") של סגמנט הפרימיום. מול מתחרים (בינתיים לא חשמליים) כמו מרצדס GLA, ב.מ.וו X1, אאודי Q3 ודומיהם.

מבחן דרכים לקסוס UX300e. עם 204 כ"ס וכמעט 31 קג"מ הביצועים נהדרים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים לקסוס UX250h

הכוח מגיע ממנוע חשמלי יחיד המפיק 204 כ"ס ו-30.6 קג"מ. ההנעה קדמית ותיבת הילוכים אין כי לא צריך. המיץ למנוע מגיע מסוללת ליתיום (לא ניקל היידריד כמו בהיברידית) בעלת קיבולת של 54.3 קוט"ש וזו זוכה לגופי חימום כדי שיהיה לה נעים במזג אוויר קר וכן ביחידת מיזוג אשר מצננת אותה בשרב. ל-UX יכולת לקבל טעינה מהירה עד 50 קו"ט מעמדת DC וכמובן מעמדות AC ביתיות כשהדרך לא אצה. הזיהום עומד על 0 אולם מכיוון שיצור החשמל בישראל עדיין לא נקי, טעינה מלאה תפיק 34.6 ק"ג של co2 (על פי מחשבון חברת החשמל לשנת 2019 המעודכנת ביותר).

מבחן דרכים לקסוס UX300e. כמעט 20 דקות טעינה (עמדת CD של 50 קו"ט) הוסיפו 10.46 קוט"ש לסוללה. זה כ-20% מסך הקיבולת. צילום: רוני נאק

UX חווית נסיעה

אם טרם נסעתם ברכב חשמלי. אני ממליץ בחום על החוויה. זמינות הכוח, הצורה החלקה שהוא מגיע והתאוצה החזקה בהחלט שממכרים. וגם ה-UX לא שונה בכך. עם כמעט 31 קג"מ שמגיעים מיד כשהמנוע מתחיל להסתובב ותפוקה נאה של 204 כ"ס, ה-UX החשמלי יגיע ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות בלבד. מה שדף הנתונים לא מספר זה על העוצמה של תאוצות הביניים. התגברות לינארית-אך-איתנה. כאילו כף שופל ענקי דוחף אותך מאחור. התאוצה הזו בולטת במיוחד בתחום הביניים של המהירות ומתמתנת ככל שעולה המהירות. כך למשל התאוצה בין 50 ל-80 תהיה חזקה יותר מזו שבין 80 ל-120 קמ"ש ומעלה. בכל מקרה ללא צורך להוריד הילוכים (אין תיבה זוכרים?) או לסדר את הסל"ד ותזמון השסתומים כדי לספק כוח אופטימאלי, התאוצה הכי קרובה למיידית שניתן.

מבחן דרכים לקסוס UX300e. תא המטען לא התכווץ בגלל הסוללה. המשקל צמח ב-325 ק"ג ביחס לגרסת הבנזין. צילום: רוני נאק

לקסוס בחכמה רבה הצמידה את הסוללה הגדולה (והכבדה) לרצפת הרכב, מורידה בכך את מרכז הכובד ואתם תרגישו את זה באופן שבו ה-UX החשמלית נעה על הכביש. וזה מצויין. הרבה יותר טובה ממה שציפיתי לו. המכונית חדה, מדויקת, לא מתנודדת מדי ורכה במידה כדי לספק נוחות מוצקה בסגנון  שאנו מכנים: "גרמני אהוב".

 

UX גימור ואבזור

למבחן הגיע גרסת פרמיום שעם תוספות מגדרת מחיר של 300 אלפי שקלים. יקר למדי. יחד עם זאת בשביל חבר בסגמנט ה-SUV הקטנים תמצאו כאן את כל המופע של לקסוס. האיכות הכללית ברמה גבוהה מאד, אמנם לא בסטרטוספרה של ה-LS ספינת הדגל המותגית, אבל זה בסדר בקונטקסט של SUV שהוא באופיו פחות מעונב מרכב שרד.

מבחן דרכים לקסוס UX300e. תא נהג וסביבת נוסעים נהדרים. מושבי עור מחוממים ומאווררים זה נפלא. צילום: רוני נאק

חבילת האבזור ארוכה ומייגעת ונזכיר רק את תאורת ה-LED המלאה, כניסה ללא מפתח, חלון שמש וריפודי עור טבעי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים אבל ובעיקר, גימור מדהים של הדשבורד – שבהחלט נגע אצלי בעצב אסטטי חשוף שלא ידעתי שיש לי.

בסיס הגלגלים הקצר לא משאיר הרבה מקום לנוסעים במושב האחורי. הוא יהיה בסדר לנסיעה קצרה או כדי להקפיץ ילדים לחוג אבל לא למשהו מרווח. גם תא המטען לא מאד גדול – סביב 400 ל' בלבד.

 

UX פחות מבריק

הפיל שבחדר מבחינתי היה קירור הסוללה. זו לא מאפשרת טעינה סופר-מהירה של מעל ל-50 קו"ט וגם מאטה מאד את הקצב כשמגיעים לקראת ה-80%. הניסיון של לקסוס לחמוק מפיתוח של קירור מים לסוללה הגדולה (על כל העלויות והמורכבויות שבאות עם זה) לטעמי יפגע בה בהמשך.

מבחן דרכים לקסוס UX300e. שימוש באפליקציית EVEDGE אפשר לאתר את העמדה המהירה הזו במודעין. צילום: רוני נאק

אני נאבק מזה זמן רב עם חרדת טווח. ומניסיוני נתוני הטווח המוצהרים רחוקים בכ-30% מהמציאות. לזה יש להוסיף (אם היה מה להוסיף) תשתית טעינה שלא באמת קיימת או מאפשרת נסיעה חופשית לכל מקום בישראל, אלא אם תעשה פשרות בנתיב או בזמן.

מחשב הדרך, הדובר אמת כואבת, של ה-UX החשמלי מקצר את הטווח בכל פעם שתדליק את המזגן, וכל האצה תקצר 10 ק"מ או יותר מהטווח הכללי. ולראות איך נהיגה של כ-40 ק"מ מהרצליה לבן שמן מורידה 80 ק"מ מהטווח זה רק מלחיץ עוד יותר.

מבחן דרכים לקסוס UX300e. מצב MY ROOM מאפשר לקבל את כל הפינוקים של תא הנהג בזמן שאתה ממתין לטעינה. צילום: רוני נאק

UX סיכום

גיליתי את My Room Mode בזמן שחיכית בעמדת הטעינה של EVEDGE באיזור תעשייה נטוש וסחוף רוחות של מודיעין בשבת לפנות בוקר. לא הדלקתי סיגריה כי איני מעשן אבל היה לי זמן לסכם. ה-UX החשמלית היא באמת מכונית אורבנית. Runabout מהודר ונוח, עשוי היטב, מאובזר ומפנק. היכולת הדינאמית משחקת כאן תפקיד משני לדעתי שכן כוחו אינו במרחקים הארוכים. מה גם שהתשתית (בינתיים) לא מאפשרת זאת באמת. האם הניסיון לתת לרכב יוקרה-באמצעות-מחיר הוא צעד נכון? לא בטוח. מצד שני איני חשוף ל-FOB של המוצר הזה. על פניו מדובר במוצר איכותי ומדויק שיהיה רכב שני בבית פרטי עם חניה כפולה ועמדת טעינה לצד LX570.

מבחן דרכים לקסוס UX300e. עמדת טעינה ביתית היא MUST בהעדר תשתית ארצית שתאפשר שימוש חופשי במכוניות חשמליות. צילום: רוני נאק

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 2 =