יום שישי , 29 מרץ 2024
קיה ספורטאז כל חדש. איפה הגרסאות המחושמלות? רמת פרימיום במחיר 195 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קיה ספורטאז פרימיום

רוני נאק

זה היה ביום שישי אחרי הצהריים כשהקטנה שלי מחליטה להפריע לי בשנ"צ עם יציאה: "אבא. אבא. אאבבאא! משעמם לי. בא לי לנסוע לאנשהו". שישי, אחה"צ, אחרי שבוע קריעה, מה יש לה זותי? חשבתי על מענה מרתיע ממש שבטח יוריד אותה ממני לפחות לשעתיים של שנת צהריים מקודשת:"אוקיי…מה עם יממלח? מזמן לא היינו וכבר שכחת כמה המים שורפים שם". פאק! היא זרמה…אז תוך 30 דקות כבר היינו בדרך כשב-WAZE מוצב היעד לעין בוקק. אני סאקר שלה. אין מה לעשות.

קיה ספורטאז כל חדש. לוע הנמר השואג מוצנע בגיבוב של קווים גיאומטריים מורכבים. שפת העיצוב החדשה עמוסה למדי. צילום: רוני נאק

קיה ספורטאז החדש

דור חמישי וכל חדש לרכב הפנאי הקומפקטי של הדודנית של טוסון לבית יונדאי. מה שהיה לרכב הפנאי הנמכר ביותר (והגניב ביותר) בישראל, אחרי מהלך שיווקי מבריק של בכיר לשעבר בטלקר היבואנית שהצליח לשים יד על מלאי לא מבוטל של גרסאות 1.6ל' זולות ממש. במהלך הזה הספורטאז עשה את מה שעשה הדור הראשון של טוסון שנים לפני: הציע חלופת SUV אופנתי במחיר של משפחתית. והישראלים נהרו. נהרו ובהמשך גילו שה-1.6 ל' ההוא לא היה כזה "גליק" גדול עם 140 כ"ס ו-16.7 קג"מ. משהו על סחיבה לא מי יודע מה וצמאון לדלק וכי רשימת האבזור הייתה קצרה למדי. אבל היי! לפחות זה היה זול. יחסית. 

• מבחן דרכים קיה ספורטאז 1.6ל'

עכשיו יש דור חדש, חמישי במספר, שסוגר את הפער ליונדאי טוסון החדש המשווק כאן כבר כשנה. הפלטפורמה היא מסדרת N, המשרתת דגמים רבים בקונצרן ובהן יונדאי טוסון, סנטה-פה וסונטה. כאשר באורווה של קיה נמצא את הקרניבל וכמובן הסורנטו החדשים (והמצויינים יש לציין). בקיצור כל מה שסגמנט D בקונצרן יונדאי-קיה.

קיה ספורטאז כל חדש. בסך הכל קרוסאובר נאה ומיוחד. עד שנתרגל לראות אותו בכל קרן רחוב. צילום: רוני נאק

שלא במפתיע גם המנועים מגיעים מאותו מקור. אצלנו מדובר בינתיים במנועי 1.6ל' טורבו בנזין ודיזל, מהדור האחרון (סמארטסטרים במקרה של הבנזין) של הקבוצה. למנוע תפוקה של 180 כ"ס ו-27 קג"מ מ-1,500 סל"ד. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים בלבד (קיה ישראל זנחה לגמרי את ההנעה הכפולה) דרך תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה. כמו ביונדאי טוסון גם כאן יש בורר מצבי נהיגה המשנה את הטמפרמנט של יחידת ההנעה בין מצבי חיסכון, נורמל וספורט שגם משנים את התצוגה בלוח המחוונים הדיגיטלי של גרסת ה"פרמיום" שקבלנו לבחינה.

• מבחן דרכים יונדאי טוסון החדש

נתוני הביצועים הרשמיים (של הגרסה הזו) עומדים על 8.8 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 201 קמ"ש. לא רע.

קיה ספורטאז כל חדש. טורבו-בנזין סמארטסטרים. 180 כ"ס ו-27 קג"מ זה מרשים ומספיק בהחלט. לרעתו צריכת דלק גבוהה ופעולה לא חלקה במהירויות חניה. צילום: רוני נאק

חבילת האבזור של גרסת הפרמיום מרשימה למדי. זו כוללת חלון שמש פנורמי נפתח, דלת תא מטען חשמלית, תאורת LED מלאה כולל פנסים אדפטיביים בחזית, בורר הילוכים בצורת חוגה, מושבים חשמליים עם זכרונות, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, תאורת אווירה צבעונית, מזלגות העברת הילוכים בגב גלגל הגה וגם חישוקי סגסוגת 19 אינץ', משטח טעינה אלחוטי ובטח שכחתי עוד פריטים כמו ריפודי עור, שיש במפרט המלא. בכל זאת גרסת ה"דגל" במחיר הנושק ל-200 אלף שקלים.

קיה ספורטאז כל חדש. קוקפיט ותא נוסעים מרשימים מאד. ממשק מהיר בעברית וחיבור זריז (חוטי) לאנדרואיד. צילום: רוני נאק

חבילת האבזור גם היא מושקעת ועומדת בדרגה 7 כשרק המערכת לשכחת ילדים ברכב נעדרת מהרשימה. בה תמצאו בקרת שיוט אדפטיבית, 7 כריות אוויר, ניטור שטחים מתים, בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו"ג, בלימה בנסיעה לאחור ועוד. בקרת השיוט האדפטיבית תעדר מכל הגרסאות שאינן EX או פרמיום.

היבואנית, ככל הנראה כחלק מתיק ההשקה שמגיע מהיצרן, בחרה להשיק את הדור החמישי של קיה ספורטאז עם גרסאות הקצה. ואפשר להבין את ההיגיון בזה שכן מדובר במוצר מאד מרשים. אבל זה רק הדגיש את המחיר הגבוה. זה משהו שמנטלית קשה לו להתחבר עם מותג KIA שיתרונו לאורך כל השנים היה, בין השאר, "להציע מוצר מדויק לשוק הישראלי" כפי שאמר פעם בכיר בחברה.

קיה ספורטאז כל חדש. מפער דלת גדול לאחור, סף דלת עם מגן בפני שפשוף רק מדגיש את תשומת הלב. חלל מספק לנוסע בוגר. צילום: רוני נאק

בדרכים

בעיר הספורטז החדש נוח למדי. בהחלט הרבה יותר טוב מקודמו בכל מימד של NVH שרק תוכלו לחשוב עליו. ספיגת השיבושים עמומה וטובה יותר, בידוד רעשי הסביבה וההנעה ממש טוב. הממדים אינם הרבה יותר גדולים מזה של מכונית פרטית ועם בסיס גלגלים של 268 ס"מ ( 2.0 ס"מ קצר יותר מקיה נירו), מתקבל רדיוס סיבוב קטן של 5.5 מטרים וחתימת חניה הגיונית עם רוחב 186 ס"מ ואורך של כ-4.5 מטרים.

עוד לחיים בעיר תשמחו לגלות תא מטען די גדול של 591ל' שקל מאד לשלש את נפחו על ידי קיפול המושבים. את הקסם של דלת תא המטען החשמלית איני צריך להסביר, אבל כן יש חיישן קרבה המזהה מפתח ופותח אוטומטית את הדלת אם תעמדו כשלוש שניות ללא תנועה מאחרי הדלת. נייס – בעיקר כשהידיים אוחזות בשקי קניות לפסח.

קיה ספורטאז כל חדש. תא מטען ענקי ומושב אחורי מפוצל ל-3 שגם מתקפל בקלילות. דלת חשמלית בגרסת פרימיום עם פתיחת קרבה אוטומטית. צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר הטורבו יכול לנשום לרווחה ויחסי ההעברה הארוכים של תיבת ההילוכים מנצלים היטב את המומנט הרב בסל"ד נמוך כדי להציב מהירות שיוט מהירה וחסכונית. בקצב של כביש 6 תגלו שיש מעט מאד רעשי רוח, בידוד טוב מפני הכביש המשנים את חיספוסם וגם ספיגה של שברים ואי דיוקים בכביש. תנוחת הנהיגה מצוינת וטווח ההזחה של המושבים וגלגל ההגה גדולים מאד. בנוסף, הקוקפיט הדיגיטלי של הגרסה הזו בהחלט שמייצג את הדרך הטובה יותר לעשות את זה. ועוד קטנה לסיום, אהבתי את דיפון דמוי העור על הדשבורד. נותן קלאסה.

קיה ספורטאז כל חדש. גרסת פרמיום מציגה קוקפיט מרשים מאד. אחד הדיגיטליים הטובים-יותר שיש ואיכות כוללת גבוהה. המחיר בהתאם. צילום: רוני נאק

כמו שמי שאי פעם היה בים המלח בוודאי יודע. יש בנסיעה לשם שתי אמיתות. הראשונה: המים, שם למטה, די שורפים. השניה: בדרך חזרה יש עליות וסיבובים רבים. הזדמנות נפלאה להעביר את חיווי לוח השעונים לאדום כשעל הדרך מקבלים גם יחידת הנעה עצבנית וגודשת יותר. ובכן העובדה שיונדאי חטפה את מנכ"ל M-ספורט מ-במוו, ניכרת גם כאן. בהתנהגות הכביש של השלדה המשלבת מתלה רב-חיבורי מאחור עם מקפרסון לפנים, עם כיול מתלים נעים ותומך אבל לא נוקשה מדי, היגוי מצויין וגם בלמים נפלאים שבהחלט עומדים במשימה. שינוי נקודות העברת ההילוכים מורגש מאד ופתאום הספורטאז הנעים והמנומנם הופך לכלי שמצליח למחוק את העליה הארוכה לערד בקלות רבה. המינוס? צריכת הדלק.

קיה ספורטאז כל חדש. חתימת תאורה חדשה לקיה. ניכרת כאן בפנסי ה-LED האדפטיביים ופנסי ערפל קדמיים. צילום: רוני נאק

מה פחות?

לא דיברתי עד עתה על העיצוב מכיוון שאני מפוצל לגביו. אהבתי את הזנב ואת הפרופיל, אבל החזית…פחות. עיצוב כה רחוק מחוץ לקונצנזוס מסתכן בהתיישנות מהירה. ומה קרה ל"לוע הנמר" או "ניבי הטיגריס" שלכאורה הצילו את קיה מחידלון? אלו הפכו לשיני חלב גוריות שצריך לחפש בתוך הסבך של שפת העיצוב החדשה. עניין של טעם כנראה.

גם צריכת הדלק לא הייתה מזהירה. 10.5 ק"מ לליטר ממוצע מבחן שכלל גם מאות קילומטרים בינעירוניים. זה לגמרי מיישר קו עם דגמי עבר מפוארים. היום (בטח כשליטר עולה כשבעה שקלים) זה פשוט יותר מדי.

עוד הערה לגבי מערכת ההנעה שלא הבריקה בעיר. אם זו השהייה קלה של הטורבו או היסוס של תיבת ההילוכים הרובוטית בפקקים. העסק לא עבד חלק (מה זה "חלק"? כמו עם תיבה פלנטרית למשל) במהירויות זחילה. גם אגב, ברוורס ובזינוק בעליה. קשה לדייק.

פאנל בקרת האקלים/שמע המתחלף הוא פתרון אלגנטי מאד המחזק את תחושת ה-TECH אבל זה לא מאד פרקטי. צילום: קיה

הקוקפיט הדיגיטלי הזה הוא בהחלט ראוי לשבחים רבים. אבל…הפנאל המתחלף בין השמע לבקרת האקלים. זה גימיק שיתיישן מהר ובשלשת הימים שהרכב היה אצלי, זה הסיח את תשומת הלב יותר מדי. יש מצב שככל שחיים ומתרגלים לרכב נוצר "זכרון שרירים" שמייתר את הסטת המבט. או שלא.

אין הנעה כפולה. אולי זה רק אני הדפוק כאן ורוב העם רוצה "סוב" ולא מעניין אותו AWD. בשבילי זה שאין הנעה כפולה די מוריד לי מהרכב הזה ולו רק כי זה מגביל אותי ומפחית ממה שאני עושה עם המכונית שלי (כן כן היא AWD). מה גם שבמחיר של 195 אלפי שקלים אפשר לקבל קרוסאוברים כפולי הנעה מצוינים מטויוטה וסובארו (בהינתן המלאים כמובן).

קיה ספורטאז כל חדש במבחן דרכים. האם גם הפעם היבואן קלע לטעם הישראלי?  צילום: רוני נאק

סיכום

בדרך חזרה, בלילה על כביש 6, פתאום קלטתי שאני ממש נהנה מהרכב הזה. אפילו מאד. לאחרונה ביליתי די הרבה מאחרי ההגה של כמה מותגי רכב חדשים בישראל ושמחתי לחזור למכונית שמתנהגת באופן צפוי, שמערכות הסיוע שבה עקביות והגיוניות ושהאיכות הכוללת של המוצר ברמה גבוהה יותר באופן מוחשי מאד ובממדים רבים. המוצר בשם "קיה ספורטאז" לפחות ברמת פרמיום מרשים מאד ועולה בהתאם.

הרכב מגיע אלינו מאירופה. בה הוא מיוצר תחת "קיה אירופה" שהיא יישות כלכלית עצמאית וכפופה לחוקי האיחוד האירופאי. אחד מאלו הוא CAFE. תקנות אוויר נקי לאירופה אשר מציבות רף זיהום מירבי למכוניות המיוצרות בה. יצרנים שלא עומדים ברף הזה נקנסים בסכומים אסטרונומיים של עשרות אירו לכל יחידה שעלתה על הכביש. במצטבר זה מגיע לעשרות מליוני אירו בשנה. יש יאמרו "סחיטה" (טויוטה למשל שאף איימה כי תפסיק פעילות ב-EU).

אחרים עושים חשבון פשוט שיותר כדאי להם לא-למכור לייצוא כמה מאות יחידות היברידיות/PHEV מאשר להסתכן שלא לעמוד ברף הזיהום ולשלם לאיחוד הסחטן מיליונים. אז בינתיים אין בישראל ספורטאז חדש היברידי, פלאג אין או מיילד הייבריד, רק גרסאות הטורבו (דיזל אללי! ובנזין) שישמחו שם כי יצאו מגבולות אירופה. לפי היבואנית הגרסאות האלה תגענה "בהמשך". בינתיים מה שיש זו אספקה מהירה יחסית של ספורטז בצבעים מיחדים או אספקה בימי החופש הגדול לספורטז בצבעים שעמישראל אוהב יותר. האם טלקר שוב קלעה לטעם של מר ישראלי הסובל מנזילות יתר בימים האלה? 

קיה ספורטאז כל חדש. השקט שלפני השקיעה בים המלח. צילום: רוני נאק

 

 

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

2 comments

  1. רוני כולללם עשו כתבה על דגם הבנזין השתיין אף כתב לא עשה לדיזל ,תרים את הכפפה….

להגיב על רונן לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + 14 =