רוני נאק
רק לפני כמה ימים הושק בישראל הדור החדש של מאזדה 3. באופן המסמן את הזמנים המשתנים, המכונית אשר הייתה ציר מרכזי בשוק הרכב הישראלי במשך עשור וחצי, היא מגיעה אלינו שנה אחרי ההשקה בעולם. דבר שלא היה עולה על הדעת אצל יצרן שבעבר "אכל מהיד" של הנציגים שלו כאן. אלא שמאזדה 3 לא תצעד לבדה – יש לה אחות שהיא הרבה יותר רלוונטית.
לצד הברקות עיצוביות רבות, הקפדה על פרטים והנדסה מהודקת – מאזדה הבריקה פחות בתזמון שלה. מבלי להיכנס בתכונות הספציפיות של המוצר הנקרא "מאזדה 3 החדשה" – המבטאת מצויין את השאיפות של היצרנית מיפן להפוך – או לפחות להתקרב – למותגי הפרימיום. והתזמון בעייתי מכיוון שמאזדה מנסה לבנות את הדימוי החדש שלה, ולאושש מכירות עם דגם הצ'בק/סדאן – כשהשוק כבר לא שם. הם פשוט מצפים מרכב משפחתי לעשות את העבודה של קרוסאובר.
כשברקע גם עליית מחיר – בסגמנט שהוא מאד מודע למחיר, ורגיש אליו – העסק הופך לעוד יותר בעייתי. נכון, מאזדה יכולה לטעון כי הלקוח יקבל יותר "תוכן" פרימיומי עם הדור הזה. אבל זה יתרון יחסי בעייתי כשהמתחרים מקבוצת הפרטיות זולים יותר והמחיר כבר נושק או אפילו חופף לרכבי ה-SUV הנפוצים ביותר אצלנו.
ללא יחידות הנעה היברידיות או מוגדשות-קטנות-נפח, ועם טכנולוגיית סקאיאקטיב (דטונציה מקומרפסיה במקום הצתה רגיל) שזמינה רק לדלק הטהור בארץ השמש העולה – אין כאן יתרונות או אפילו ישור קו טכנולוגיה.
אז באנו לעזור. כי ברקע יש את ה-CX-30 רכב פנאי – יותר קרוסאובר – על אותו בסיס מכאני כמו מאזדה 3, אבל באריזה שהרבה יותר קל למכור היום. ההבטחה בקפה העיתונאים הייתה ש"הנה בקרוב היא מגיעה לישראל" – ואפילו קיבלנו צילום של רכב תחת כיסוי בד. אז למה בעצם לא להשיק אותה קודם? להשאיר את ה-3 לציי הרכב שממילא מקבלים מפרטים ועסקאות אחרות לגמרי (אחרי שהמאגרים של ההיברידיות השונות ידולדל – ובדלק בונים על זה) – ולהציג ללקוחות הפרטיים והמניבים קודם את CX-30 כנביאה של בשורת הפרימיום וה"אפמרקט" של מאזדה. מאזדה החדשה, שנבנתה על ההצלחה המסחררת בציי הרכב ועתה פונה ב-145 מעלות ללקוחות האיכות הפרטיים.