רוני נאק
בזמן שאנו – בצדק רב – עסוקים במשבר הנוראי אצלנו (שממנו נצא חזקים יותר מאי פעם!) בשדה התעופה של לוטון – הסמוך ללונדון – נלחמו לוחמי האש במשך יותר מ-12 שעות בשריפה אדירה אשר כליתה חניון רכב רב קומתי. עתה יום אחרי מתגלה כי 1500 מכוניות ניזוקו והמבנה הוכרז כמסוכן.
בתחקיר הראשוני אומרים שירותי הכיבוי של ברדפורדשייר כי לדעתם מקור הדליקה הוא רכב פנאי בעל מנוע דיזל וכי הם לא מצאו – בשלב זה – עדויות כי רכב חשמלי היה הגורם לדליקה. מנגד בוחנים של ה-AA הבריטי אומרים שרכבי דיזל מהווים סכנת דליקה נמוכה הרבה יותר מאשר רכבי בנזין וכי לגרום לדיזל לבעור בעוצמה כזו נדרש לחץ רב מאד או להבה אינטנסיבית וממושכת.
האירוע הזה – אשר למרבה המזל הסתיים רק עם כ-4 פצועים מקרב כוחות הכיבוי אשר טופלו בבית חולים.
השריפה הזו שוב מעלה על הפרק את הבטיחות של חניונים צפופים אשר כבר מאכלסים רכבים חשמליים ובעתיד הרבה יותר מהם. חשוב להדגיש כי דליקות של רכב חשמלי הן סטטיסטית נדירות הרבה יותר מאלו של רכבי בעירה פנימית. יחד עם זאת, אין דרך לכבות שריפה ברכב בעל סוללות ליתיום (מכל הרכב כימי) וללוחמי האש יש רק את היכולת לנסות ולמנוע את התפשטות האש. החום שבו סוללות ליתיום מגיעה ל"מפל טרמי" הוא רק קצת מעל ל-130 מעלות צלסיוז. אם בעלי הנכסים, בין אם אלו חניונים דומים או אפילו חניות במגדלי דירות גבוהים, לתת את הדעת לגבי אמצעי הבטיחות הנדרשים ליישום להגן על הדיירים.