רוני נאק
יונדאי קונה הפכה במרוצת השנים לאחד מדגמי הפנאי שאני ממש מחבב. הסיבה העיקרית לרגשות החמים הם השילוב המושלם לישראל של טמפרמנט לוהט וממדים קומפקטיים – אופי ועיצוב ייחודיים שלא מנסים להתחנף או להיראות כמו אף אחד אחר וגם היצע של לא פחות משלוש מערכות הנעה: טורבו-בנזין חזק ושובב, הייבריד הגיוני ואפילו 100% חשמלי. עם מנעד מחירים רחב וכמה גרסאות אבזור – כל אחד יכול היה למצא את ה-יונדאי KONA המתאימה לו. באמצע מחזור חיי הדגם, עברה KONA מתיחת פנים ועדכונים מכאניים שהפכו אותה למעט יותר בוגרת ומתורבתת – נוחות הנסיעה השתפרה וחבילות האבזור התעשרו. שלא במפתיע, הדגם הזה הפך לאחד מרבי המכר של יונדאי בישראל.
KONA דור 2
עתה מגיעה אלינו KONA כל חדשה, שנראית שונה לגמרי ממה שהכרנו עד עתה. זה לא במקרה שכן הדור השני של קונה כבר מתבסס על פלטפורמה חדשה ומתקדמת יותר, בעלת בסיס גלגלים שהתארך ב-60 מ"מ ל-266 ס"מ – כזו שהפכה את הכוס על פיה ותוכננה מראש כבסיס לרכב חשמלי והיברידי ולא להיפך כפי שהיה נהוג עד לאחרונה. טביעת הרגל של הדגם גדלה לא מעט וזה ניכר היטב בתא הנוסעים והחלל לרגליים מאחור, תא המטען הגדול יותר ואפילו מקדם הגרר האירודינמי שהוא עדיף.
• יונדאי KONA היא כבר רכב השנה
לגבי העיצוב, עיניכם הרואות, מדובר בשפה העיצובית החדשה של יונדאי. עם לא מעט רמזים מדגמי ההווה החדשים ביותר. בין אם זה ה-"Z" הבולט שעל הדפנות, חזית דיגיטלית עם תאורת יום אופקית ופנסי דרך המשולבים בחיפויי הכנפיים בחזית. מאחור השפה העיצובית היא כמעט מראה של החזית. מן הצד יש קו מותן מודגש הרץ ברצף מה-DRL דרך קו השמשות לקיק מעלה בקורה D שם הוא פוגש את קו הגג היורד ממסילות גג (שחור על שחור במקרה של רכב המבחן) – את הלוק סוגרים חישוקי סגסוגת 18 אינץ' נאים.
בתוך הרכב יונדאי KONA החדשה היא יותר איוניק 5 מאשר אבולוציה של הקונה היוצאת. חלל הפנים גדול ומרווח מאד, מסתיר לגמרי את העובדה שמדובר בכל זאת ברכב פנאי קומפקטי. הצבעים בהירים ושטח השמשות גדול יוצרים ספייס מואר ונעים מאד. מוט ההילוכים פינה את מקומו לטובת בורר הנמצא על גזע גלגל ההגה ואילו לוח המחוונים הוא עתה שילוב של שני מסכים קעורים – 12.3 אינץ' – אחד ללוח המחוונים והשני לממשק המולטימדיה שהוא אגב מעוברת באופן מלא. לשמחתי יונדאי השאירה גם מיתוג פיזי לשליטה אינטואיטיבית בבקרת האקלים המפוצלת, קיצורי דרך לממשק ולחלק ממתגי מערכות הבקרה השונות.
המושבים הקדמיים מרווחים ומציעים טווח תנועה נרחב מאד כמו גם גלגל ההגה – ואלו מאפשרים להגיע לתנוחת נהיגה נוחה ובטוחה לנהגים ונהגות בכל מידות הגוף. מאחור, תמצאו דלת עם מפער רחב המקל על הכניסה, המושב עצמו מציע מרווח נדיב ביותר לרגלייםף לראש ולכתפיים של נוסע בוגר. עוד תמצאו מאחור פתחי מיזוג ושקעי כוח USB-C. המושב עצמו מתקפל 3/4 ומאפשר הגדלה משמעותית של תא המטען שלו נפח של 466ל' שהם גם ככה טובים לסגמנט.
הנעה ובטיחות
יונדאי קונה הייבריד מצוידת במערכת הנעה מוכרת היטב שעברה שינויים קלים כדי לשפר עוד יותר את צריכת הדלק. זהו מנוע בנזין בנפח 1.6ל' עם הזרקת דלק ישירה לצילינדרים וללא מגדש טורבו יחד עם מנוע חשמלי המוזן מסוללת ליתיום. התפוקה המשותפת עומדת על 139 כ"ס ו-27 קג"מ. צריכת הדלק המשולבת הרשמית עומדת על 4.7ל' ל-100 ק"מ. הורדת הכוח היא לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 6 הילוכים. כאמור זו מערכת היברידית עם טעינה עצמית ולא נדרשת טעינה מרשת החשמל כמו ברכבי פלאג-אין הייבריד. כנהוג ברכבים בעלי מערכות הנעה מפוקדות מחשב, גם כאן אפשר להנות מבורר מצבי נהיגה המאפשר לבחור בין מצב חסכוני למצב רגיל או למצב ספורט. בכל אחד מאלה משתנה החיווי של לוח המחוונים וכמובן ניהול מערכת ההנעה ואופי העברת ההילוכים – כדי לקבל את האפקט המתבקש.
בתחום הבטיחות מצוידת הקונה החדשה ב-7 כריות אוויר (השביעית היא בין המושבים הקדמיים), בקרת יציבות ומשיכה, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, שמירה על נתיב הנסיעה, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו"ג, תזכורת שלא לשכוח נוסע מאחור ועוד מערכות נוספות רבות (עם שינויים בהתאם לחבילת האבזור).
למערכת המולטימדיה ממשקי קארפליי ואנדרואיד מקוריים וגם תמצאו משטח לטעינה אלחוטית, חיישני אורות וגשם, משוטים לשליטה בהילוכים או באיחזור אנרגיה לסוללה, תאורת אווירה ב-64 גוונים. ליונדאי קונה הייבריד 6 גרסאות שונות – אז כדאי לשים לב מה קיים באיזו גרסה. לגרסת סופרים שנבחנה היה גם גג בצבע שחור ודלת תא מטען חשמלית.
המחיר: 169,900 שקלים.
נהיגה
האופי של יונדאי KONA החדשה שונה בתכלית מזו של קודמתה. חווית האיכות היא הרבה יותר טובה, וסביבת הנהג משרה אווירה הייטקית ממוגזת היטב, מרווחת וחדשנית בתחושה. גם אם כבר לא קיים אותו אופי "GTi" נמרץ שהיה פעם, עתה תמצאו מוצר בוגר הרבה יותר, מרווח ועשוי ברמה מאד גבוהה – זו התרשמותי.
נוחות הנסיעה בעיר מצוינת. המתלים סופגים היטב את המהמורות, מבודדות את החלל מכבישים שבורים ועושים כל נסיעה בעיר לנעימה ביותר. מערכת ההנעה בפירוש מעדיפה להזיז את הרכב כמה שיותר על החשמל – וזה מתבטא לא רק בצריכת דלק של כ-20 קילומטרים בתנועה הפקוקה אלא גם בנסיעה חרישית ושקטה כשיוצאים או נכנסים לחניונים או לרחובות שבהם הקצב ממילא איטי מאד.
מחוץ לעיר ה-KONA התגלתה כשייטת נעימה עם NVH (בידוד רעשי, דרך, רוח ומערכת הנעה) מצויין. אפשר בהחלט לכסות קילומטרים רבים ביום ולצאת ללא חשש לנהיגה ארוכה בידיעה שתרדו מהרכב רעננים ולא סחוטים. לזה תורמות לא מעט מערכות הסיוע האקטיביות המורידות מהעומס בנהיגה – גם בפקקים עם זחילה נהדרת – ואלה עובדות באופן צפוי, הגיוני ועקבי. בכלל, תחושת האיכות ב-KONA היא ליגות מעל מה שאנו חווים לאחרונה ממותגי סין הפושטים על ישראל – בכל מימד. מחוץ לעיר חווינו צריכת דלק שנעה בין 18 ל-16.5 קילומטרים לליטר – תלוי באופי הנהיגה. עוד בונוס מגיע ליושבים מאחור הנהנים מהחלל המשופר, ראות נהדרת החוצה ונוחות נסיעה טובה.
מה פחות?
יונדאי כיילה את המתלים לנוחות. ובמימד הזה הם עושים עבודה נהדרת – אבל…אם תנסו ללחוץ את הקונה בסיבובים או בכביש מפותל, תגלו שהרכב רך מדי וחסר ריסון. לרובנו זה לא יהיה רלוונטי בכל מקרה. יחד עם זאת, גילינו שגם בקצוות, הרכב מתנהג באופן בטוח מאד – כך שגם אם תגיעו מהר מדי לפניה מפתיעה בכביש לא מוכר – הקונה תתנהג באופן צפוי ובטוח.
הגה קל זה משהו שנהגים רבים אוהבים מאד. אני פחות התחברתי. לטעמי הוא קל מדי וחסר תחושה. אבל זה רק אני.
לסיכום
בתרגיל ניהול הסיכונים שנקרא "קניית רכב חדש" – בוודאי בימים האלה – יונדאי KONA החדשה היא הכי ללכת על בטוח. ראשית מדובר במוצר איכותי מאד שנותן עתה שילוב מדהים של מערכת הנעה היברידית, עיצוב מודרני מן החוץ ובפנים וגם לוק של SUV עם חלל פנים מרווח ושימושי. יונדאי KONA התבגרה מאד יפה בדורה השני והיא לטעמי אחת המכוניות האטרקטיביות שיש כיום בשוק. שנית, לאור עליית המחירים הכוללת בשוק ועלויות הכניסה של דגמים חשמליים – אפילו הבסיסיים ביותר – יש בהחלט מה לדבר כאן על התמורה. עם מנעד מחירים רחב (161,900 עד 189,900 שקלים) המגיע מהיצע גרסאות גדול, כל אחד יכול למצא את ה-KONA המתאימה לו ביותר.