יום שלישי , 19 מרץ 2024
איך ההתייקרות של ינואר 2020 יוצרת עסקאות מעניינות כבר עכשיו? צילום: רוני נאק

מחירי המכוניות מזנקים בינואר

רוני נאק

שלא תאמרו שלא הזהרנו אתכם. לא ידענו. אף אחד לא כתב על זה או שהטקסט היה פשוט ארוך מדי ולא היה לכם כוח לקרא עד הסוף. אז בואו נשים את זה כבר על ההתחלה כאן על השולחן: ב-1 לינואר המכוניות יתייקרו – מאד. למה? ואיך לקוח חכם יספיק לנצל זאת לטובתו – כי יש הזדמנות.

אז למה המכוניות יתייקרו? בגלל סיבות רבות אבל המחולל העיקרי שלהם הוא מתווה המס הירוק אשר למעשה מעלה את המיסוי של מכוניות היברידיות ב-50% (מ-30 ל-45%) – מהלך שישפיע על מחירם של הדגמים הנמכרים ביותר בשוק הישראלי בשנים האחרונות – למשל יונדאי איוניק שמסרה מעל לעשרת אלפים יחידות בשנה שעברה.

דווקא חלוצות המכונית החדשה והנגישה – דגמי המיני – יתייקרו גם הן. פחות בשל דירוג זיהום האוויר ויותר בשל דירוגי הבטיחות. בלחץ של משרד התחבורה הותקנו בהן מערכות בטיחות פסיביות בשנים האחרונות – התקנתן זיכתה במס ומכאן גם המחיר היה מופחת כדי לעודד התקנתן. אלא שגם ההטבה הזו תפוג ב-1 לינואר ואחריו רק מערכות בטיחות אקטיביות (כאלה שמתערבות בנהיגה ומסוגלות למשל לבלום את הרכב ללא התערבות הנהג שדעתו מוסחת) ייהנו מההנחה. לרוב מדובר בדגמים הבסיסיים ביותר של יצרני הרכב – פעמים רבות ללא אפשרות של שילוב מערכות בטיחות מתקדמות בהם – המשמעות היא שהמחיר לצרכן יעלה. לחילופין אם יש אפשרות של מערכת בטיחות אקטיבית מקורית מי שישלם יותר ליצרן הוא יבואן הרכב – שמן הסתם יגלגל את העלות על הצרכן שלא יהנה מהטבת מס שתכסה את תוספת העלות של המכונית.

התייקרות היברידיות תמשוך מעלה את כל שוק הרכב החדש. בצילום יונדאי איוניק

אירופה במלחמה. כרגע המלחמה היא בזיהום האוויר מתחבורה. מה שמשנה שם את נוסחת הזיהום ומחייב את היצרניות לעמוד ברף עליון של פליטת מזהמים שהוא ממוצע של כל המכוניות שהם מייצרים ולא של דגם יחיד. יצרן שלא יעמוד ברף הזה ייקנס בעשרות מיליוני אירו – ומכאן המוטיבציה החזקה שלהם לייצר כמה שיותר מכוניות "ירוקות" ולהשאיר אותן בשוק האירופאי כדי להוריד את ממוצע הפליטה המזהמת ולחמוק מהקנסות. ולמה אני מספר לכם את זה? מכיוון שזה הופך את ישראל ליעד לא אטרקטיבי מבחינתן ליצוא של מכוניות ירוקות, חשמליות או PHEV. ואלו שכן נמצאו בדרך אלינו – המכוניות החשמליות שכה ציפינו להן – תהיינה לבסוף הרבה יותר יקרות משחשבנו ובטח יקרות יותר ממקבילותיהן שורפות הבנזין או הסולר.

אה…סולר. איזה כיף זה כל המומנט הזה – והטווח המוגדל. אבל זיהום האוויר שמגיע עם סולר יעלה לנו יותר כסף. אירופה נפטרת מדיזלים – והיא עושה זאת בשווקים כמו שלנו שעדיין מקבל באהבה מכוניות מזהמות – כי אפשר למסות אותן ביותר כסף. כאן אנו עשויים לראות זינוק משמעותי במחירים – דבר שעשוי לגרור אחריו גם תיקון מחיר בהתאם של דגמי בנזין רבים (פרייבטים כמו קרוסאוברים ו-SUV בכללם) – מאחר שלשם באופן טבעי הלקוחות יזרמו כדי לנסות לשלם כמה שפחות.

והיכן ההזדמנות? ובכן יבואני הרכב מודעים לכל זה ובהתאם מלאים נצברו ומחירים נקבעו. אבל יש על המלאי הזה תאריך תפוגה – 1 לינואר 2020. והמכוניות שיירכשו עתה עשויות להיות הרבה יותר יקרות אחר כך – כאשר הרגולטור שוב טרף את הקלפים וגרם לתזוזה עמוקה יותר מתמיד בשוק. ומי שמחזיק במלאי מכוניות גדול יהיה להוט למכור אותו ויציע מחירי מבצע, הנחות ואז הנחות נוספות ללקוח שכבר יושב באולם התצוגה. אז כרגע המחיר הנמוך הוא זמני – יש יאמרו אפילו "מלאכותי" – ואם אתם חושבים שמשפחתיות בנזין יחמקו מעליית המחירים, טעות בידכם. מחירן גם יעלה משום שהן החלופה הטבעית להיברידיות שיזנקו במחיר.

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three + 13 =