רוני נאק
מאקאטו אוצ'ידה מנכ"ל ניסאן הודיע במסיבת עיתונאים מקוונת שהתקיימה במהלך החג ביוקוהמה על "חישוב מסלול מחדש. התרחבות מהירה יוחלפו בצמיחה מדודה". לא מחמיץ הזדמנות לשלוח חץ ביקורתי למנכ"ל הקבוצה הנמלט קרלוס גוהן. אוצ'ידה הציג תכנית בת ארבע שנים "ניסאן נקסט" אשר במסגרתה ניסאן תתמקד ביתרונות הליבה שלה ותשאף להגיע לרווח תפעולי של 5% ולנתח שוק גלובאלי של 6% עד לסוף 2023.
כדי להגיע לזה אוצ'ידה רוצה בשלב הראשון לצמצם את יצור כלי הרכב בלא פחות מ-20% מ-7.2 מיליון יחידות לכ-5.4 מיליון יחידות וקבע רף יצור עליון של 6.0 מיליון יחידות. המשמעות היא שמפעלי ענקית הרכב יעבדו בתפוקה של כ-80%.

כחלק מתהליך הארגון מחדש – ייסגר מפעל ניסאן בספרד, סמוך לברצלונה, אשר מעסיק קרוב ל-3,000 עובדים ומייצר כלי רכב שגם משווקים בישראל. אלו יצאו במהלך סוף השבוע להפגנות אשר מבטאות גם את חוסר שביעות הרצון של מחוז קטלוניה מהמהלך הזה. לטענת הממשל סגירת המפעל תהיה יקרה יותר לניסאן מאשר להמשיך להפעילו – והיא צפויה להפסיק כמיליארד אירו במידה ותקדם את הסגירה המתוכננת לדצמבר.
במסגרת תכנית ההבראה "ניסאן נקסט" – צפויה החברה לצמצם לא רק את נפח היצור אלא גם את היצע הדגמים שלה. כרגע גלובלית ניסאן מייצרת כ-69 דגמים שונים, מספרם ירד לכ-55 דגמים. אוצ'ידה המנכ"ל הדגיש את החשיבות של החיבור עם רנו בתקופה הזו – כאמצעי הישרדות שבאמצעותו יחלקו אמצעי יצור, טכנולוגיות, ודגמים. "יותר מאי-פעם" לדבריו.

אירופה ואזורים אחרים כמו דרום אמריקה – יהפכו לשווקים משניים עבור ניסאן אשר תעדיף להתמקד ביפן "אכזבנו את הלקוחות הנאמנים ביותר שלנו" אמר אוצ'ידה והביע את הכוונה לחזור ולתפוס נתח שוק ביפן כמו גם בסין ובצפון אמריקה. אלו יהיו היעדים הבאים של ניסאן.
ניסאן סיימה את שנת הכספים 2019 שהסתיימה במרץ עם הפסד של 6.2 מיליארד דולר אחרי שרשמה רווח של 3.0 מיליארד דולרים בשנה הקודמת.
איזו השפעה תהיה למהלכים האלה בשוק הישראלי אם בכלל. ימים יגידו. יבואנית ניסאן לישראל היא קבוצת קרסו.