יום שישי , 26 אפריל 2024
מרצדס GLS חזית
מבחן דרכים מרצדס GLS - החל ב-825 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים מרצדס GLS

רוני נאק

אוקיי.תגידו שזו לא חכמה לבנות מכונית טובה במחיר של 0.85 מיליון שקלים. שהרי בתוך הסכום הזה אפשר להכניס יותר מ"מכונית טובה" אחת – אפילו שלוש. אבל ההגדרה של "מכונית טובה" אינה זהה אצל כולם. מכונית שתהיה מצוינת כדי להגיע לצינור השקיה שהתבקע בלילה באמצע השטח, לא תהיה כל-כך טובה בהשתחלות למקום חניה צר ברחוב בלתי אפשרי בתל אביב. למה? כי הגדרות המשימה של כל מכונית מגדירה את מגבלות השימוש בה ואת החוזקות שלה.

ואז יש מרצדס GLS – SUV פאר-פרימיום עם יותר מטראז' של ריפודי עור מסט ספות איטלקיות, עם יותר אוויר במתליו מאשר הליום בצפלין, ועם יותר קג"מ הפועם מהמנוע שלו מחמישה מנועים של מכונית מיני. ואחרי יומיים ומאות קילומטרים על ה-GLS אפשר לסכם שהיא "מכונית טובה" – ליעוד שלה.

רכב בתוך בית
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. תאורת LED חכמה. צילום: רוני נאק

GLS – בקטנה

זה הדור השלישי של רכב הפנאי הגדול והבכיר של מרצדס. כמו קודמיו הוא מתבסס בכבדות על ה-GLE הקטן ממנו במובני פלטפורמה, שלדה, רכיבי הנעה וגם ארכיטקטורת פנים, מערכת MBUX המהפכנית של מרצדס – וכמוהו מגיע לחופי ארצנו הקדושה ממפעלי מרצדס בארצות הברית. ההבדל העיקרי ביניהם – למעט העיצוביים – הוא בסיס הגלגלים אשר צמח מ-291.5 ס"מ ב-GLE ל-313.5 ס"מ ארוכים מאד ב-GLS. התוצאה היא SUV כביר למדי עם אורך כולל של 520 ס"מ ו-7 מושבים מאד מרווחים (או 6 מושבים כשהשורה האמצעים בתצורת מושבי "קפטן" נפרדים.

מנוע מרצדס
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. 286 כ"ס ו-17 קילומטרים לליטר. אחד המנועים הטובים שאני מכיר. צילום: רוני נאק

רכב המבחן צויד במנוע הדיזל הטורי החדש של מרצדס – יחידת הנעה מרשימה ביותר שפגשנו לראשונה במבחן למרצדס GLE בסתיו. המנוע מפיק 286 כ"ס ו-60 קג"מ מ-1,200 סל"ד והוא עושה זאת מנפח של 3.0ל' בלבד. הכוח יורד למערכת הנעה כפולה קבועה דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 9 יחסי העברה. למי שאולי הוזה וחושב שמדובר ברכב שטח קשוח – אספר שאין LOW אבל יש מערכות בקרת משיכה ואחיזה אלקטרוניות אם בכל זאת תקלעו לדרך עפר או כביש דל-אחיזה.

המתלים הם כמובן מתלי אוויר אקטיביים עם שינוי גובה. אלו "יודעים" להשתופף בכביש כשמהירות הנסיעה עולה למרווח גחון של 174 מ"מ – וגם מסוגלים להתרומם ולהניף את שולי החצאית של ה-GLS שמא תתלכלך בבוץ למרווח גחון של 259 מ"מ (חבילת שטח תיתן לכם 289 מ"מ).

תא נהג מרצדס
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. קוקפיט מודרני ואינראקטיבי. צילום: מרצדס

אבל זה כינור שני לקבינה ולתא הנהג – כאן תמצאו קוקפיט דיגיטלי מלא – MBUX של מרצדס – אשר לטעמי מהווה את פריצת המוסכמות הטובה ביותר עד היום של "איך צריך להיראות תא נהג מודרני". שני מסכי 12.3 אינץ' צבעוניים ובהירים מספקים לא רק המון מידע אלא מאפשרים התאמה אישית של המידע שתרצו לראות וכמובן הפעלה קולית יעילה להפתיע. יש ממשק אנדרואיד/קארפליי שהתחבר ללא דרמה לסמסונג שלי ויותר מזה יש תצוגה עילית (HUD) שהוא ליגות מעל מה שיש כיום בסגמנט. עם תצוגה בהירה – אפשרויות לבחור את המידע המוצג ועוד.

באזורי הנוחות אציין קיפול מושבים חשמלי – לכל המושבים – ריפודי עור נאפה – לכל המושבים. אוורור, חימום ועיסוי למושבים הקדמיים ו-4 אזורי אקלים עם פיקוד נפרד למושבים אחוריים. בנוסף יש מחזיקי כוסות מחוממים או מקוררים, חבילת דיפוני עץ מורחבת, וילונות אחוריים חשמליים (ברמת האבזור אולטימייט) ועוד רשימה סופר ארוכה של פריטי אבזור סופר-יקרים.

מושבים מרצדס
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. קבינה מרשימה מאד – ריפודי עור על כל המושבים, אוורור ועיסוי לקדמיים. צילום: מרצדס

חבילת הבטיחות גם היא מאד מקיפה וכוללת מערך אקטיבי מלא עם התערבות בנהיגה, יכולת זחילת פקקים, מעבר נתיבים, בלימה ועוד – מערכות בקרת משיכה ויציבות, ניטור עייפות נהג ותאורת LED חכמה.

המחיר של מרצדס GLS 350d בה נהגנו עומד על 824,900 שקלים – ואני מתאפק שלא להוסיף לזה "בלבד". אז לא הוספתי.

מרצדס כרם
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. כרם על קרקע וולקנית. יש למה לצפות! צילום: רוני נאק

נהיגה – לרחוק

אחרי שהצלחתי למצוא חמישה מטרים פלוס עוד קצת לחנות את ה-GLS מול הבית שלי – חשבתי איזה סוג של נסיעת מבחן יכולה להתאים לו. המידות שלו מרחיקות אותי מהכרך, ועם משקל עצמי של 2.5 טונות גם כבישי הרים לא יתרמו לבריאותי. אז נזכרתי שהרי מולדת ה-GLS היא ארה"ב שהיא גם במקרה שוק היעד העיקרי של ה-SUV הגדול הזה. ושם נוהגים למרחקים ארוכים, אמנם לאט, אבל למרחקים. אז למחרת בבוקר פתחתי את דלת הנהג בשעה 07:15 לאוויר הצונן של הר בנטל – בזמן שרובכם נהניתם משבוע החמסין הכי דוחה שהיה בישראל אי-פעם. המבחן מבחינתי יהיה לבדוק האם אוכל לעשות נסיעה ארוכה – המשלבת גם קטעי עפר קצרים וכבישים משניים – מבלי לחזור הביתה מפורק. בואו נאמר שרציתי לראות את פרויקט טורבינות הרוח של עמק הבכה. לבדוק אחר כך נקודת לוקיישן שלא הכרתי לצילומים עתידיים ולהספיק לחזור למשרד לארוחת הצהריים והמשך יום עבודה מול מקלדת, שני מסכים ועכבר אחד.

מרדצס מאחור בהרים
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. יכולת לנסוע בדרכי עפר והנעה כפולה. צילום: רוני נאק

הדרך עברה בקצב ראוי ביותר. ולא משנה איזה נתון הראה מד החום החיצוני – החלל הפנימי היה צונן ונעים בכל הנסיעה. בידוד רעשי הרוח, הכביש והמנוע מצוין, ותנוחת הנהיגה שלטת מאפשרת שדה ראיה טוב לכל כיוון עם שליטה נהדרת במרחב. ואם טיפה הסתבכתי בתפריטים של המולטימדיה כל מה שצריך היה לעשות זה לבקש "היי מרצדס" ולאמר בקול ברור להפעיל ספוטיפיי, או לעבור לרשת ב' או לנווט ליעד הבא ולצנן בשתי מעלות את הקבינה. נהדר.

מצלמת חניה
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. שליטה נהדרת במרחב עם מערך מצלמות 360 מעלות צילום: רוני נאק

אהבתי מאד את המנוע הזה עוד ב-GLE. וכאן הוא גם עושה עבודה נהדרת בלמסך לחלוטין את המסה של הרכב הזה. 7.0 שניות ל-100 קמ"ש. מהירות מירבית מעל ל-200 קמ"ש ותאוצות ביניים מהירות בסימביוזה נהדרת של המון מומנט ו-9 הילוכים ממערכת ניהול עירנית ואקטיבית. ואם חשבתם שהביצועים האלה מגיעים במחיר של צריכת סולר גבוהה – אז לא. ממוצע צריכת הדלק בסיבוב הזה עמד על 17.0 קילומטרים לליטר. הזוי! 120 קמ"ש הרכב משייט על קצת מתחת ל-1,200 סל"ד. תעלו את הסל"ד ל-1,400 ומהירות השיוט כבר באזורי שלילה. עוד 200 סל"ד ואתם כבר חורכים את הכביש. מאד מרשים.

מרצדס בתוך בית
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

שתי נמיות שחצו במפתיע את הכביש מול בסיס נפח בגולן ("הסורים על הגדרות") יצרו שלא במתכוון הזדמנות לעמוד על המעצורים בתוך פניית קשת מהירה. לא תנאים אידאליים לבחינת עוצמת הבלימה או את יציבות הרכב. הנמיות חצו את הכביש בשלום – ורק אני הופתעתי כמה מהר ובכמה בטחון גילחתי עשרות קמ"שים מהמהירות. זה לא מעט בזכות מעצורים ענקיים אבל גם צמיגים קונטיננטאל 275/45 על חישוקי 21 אינץ' המקנים אחיזה רבה.

מה פחות אהבתי? המראה הוא מאד "מרצדס לפנים" החזית הדומיננטית עשויה להרתיע מי שלא מחפש לנפנף בפרצוף את הסמל הזה. מאחור – הישבן נראה עגלגל מדי ויוצר כבדות וויזואלית – בעיקר קורה D הרחבה. לא ההארכה הכי מוצלחת לטעמי של ה-GLE החדש. מקרה שבו העיצוב שילם מחיר לטובת השימושיות. מעבר לזה – ולתג המחיר הסטרטוספרי (ועדיין זול יותר מ-ב.מ.וו X7 המתחיל ב-890 אלפי שקלים). קשה לבוא בטענות.

מרצדס רמת הגולן
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

GLS לסיכום

מכונית שרד שהיא גם SUV רב מושבי ו-וורסטילי. מרכב ראוי להסעת אורח רם מעלה ועד להסעת הילדים לחוגים ה-GLS הוא "מכונית טובה" למי שיכול להרשות לעצמו את הקצה בתחומי האבזור, הבטיחות, הטכנולוגיה והרכב. זהו לא רק מפגן יכולת ועושר – אלא כזה שיש לו כיסוי דינמי וכזה שבהחלט יכול להחזיר אותך להמשך יום עבודה במשרד אחרי 700 קילומטרים בכבישים.

מרצדס ופרח אדום
מבחן דרכים מרצדס GLS – החל ב-825 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × five =