רוני נאק
סיאט העולמית מציינת 70 שנות פעילות מיום הווסדה ב-9 למאי 1950 בספרד. אז ספרד הייתה תחת הדיקטטור הגנרל פרנציסקו פראנקו – שהיה באגו טריפ. פראנקו תפס את השלטון בשנת 1937 אחרי מאבק דמים אשר גבה את חייהם של כחצי מיליון בני אדם, ואחז בו עד למותו בשנת 1975. SEAT (ראשי תיבות של Sociedad Española de Automóviles de Turismo) הייתה פרוייקט יוקרה של השלטון הטוטאליטרי אשר בוצע בפועל על ידי גופי תעשייה בשליטת המדינה. האופי של המשטר, מצבה הכלכלי הירוד של ספרד והפניית הגב למדינות אירופה הדמוקרטיות, השאירו את ספרד רעבה לתחבורה עם ספק מרכזי אחד: סיאט. כך שלא מפתיע שמותג סיאט היה במשך שנים רבות המותג הנמכר ביותר בספרד. מאמצע שנות ה-60' החל גם ייצוא – לרוב למדינות דוברות ספרדית במרכז ודרום אמריקה, וגם למזרח התיכון.
המוצרים הראשונים היו מבוססי FIAT שהייתה שותפה בתחילת הדרך – עם אדפטציות מקומיות של SEAT הוכיחה את עצמה – אבל החיבור הזה הסתיים בסכסוך משפטי מר בין ממשלת ספרד ל-FIAT באשר להשקעות הנדרשו להמשך הפעילות וחלוקת אחוזי הבעלות. או בקצרה: סיאט הייתה צריכה כסף והרבה (הפסידה המון כסף כמו הרבה מיזמים ממשלתיים בעולם) ופיאט לא הייתה מוכנה לשלם. ב-1982 הקשר בין השתיים נותק – כאשר את קו פרשת המים מסמנת האיביזה הראשונה שפותחה בשיתוף עם פורשה ובית העיצוב קארמאן.
החוטם הרגיש של VW – אשר תמיד מריח דם במים – הניע את הענקית מגרמניה לבדוק מה השאירה פיאט מאחור ואילו הזדמנויות זה עשוי ליצור ל-VW. הסכם שיתוף פעולה נחתם כבר בסתיו 1982 – כאשר השותפות נחתמה כשנה מאוחר יותר. עד היום SEAT היא חטיבה של קבוצת VW – ואפילו אחת המצליחות בה. עם נפח יצור מהגדולים באירופה – ואופי ייחודי.
הנה 5+1 דברים שצריך לדעת על SEAT:
- דגמי סיאט מתבססים על טכנולוגיות של VW
- סיאט הייתה בין הראשונות לשווק בישראל מכוניות במכירה אונליין
- התפוקה היומית של מפעלי סיאט בספרד עומדת על 2,300 מכוניות
- סיאט מיוצרת לא רק בספרד: אטקה בצ'כיה, טראקו בגרמניה, אלהמברה בפורטוגל וה-Mii החשמלית בסלובקיה.
- עד היום עלו על כבישי העולם 19 מיליון סיאט
- בישראל סיאט מדורגת בין עשרת המותגים המובילים