יום שישי , 26 אפריל 2024
תמונה פותחת קופרה אטקה לבנה
מבחן דרכים קופרה אטקה. 250,000 סיבות לחייך. ה-SUV המפתיע של השנה. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קופרה אטקה

רוני נאק

הנוסחה הזו נידונה מראש ל…הצלחה! מה כבר יכול להיות כאן גרוע? מרכב SUV בסגמנט שרק הולך וגדל, יחידת הנעה מתוקה על אמת שמפיקה כוח כמו שהיא מפיקה פוקים של הנאה מהמפלט, ואיבזור שיגרום למותגי הפרימיום להסמיק מבושה. לקופרה אטקה יש את הכל – וראבק אחרי שלושה ימים איתה – אני רוצה כזו.

 

מזה הקופרה הזה?

אז אחרי שהתרגלנו לקבל גרסאות CUPRA (שיתוך המילים CUP RACING) של סיאט איביזה ואח"כ סיאט לאון. מכוניות שהביא את חווית מסלולי המירוצים לכבישים ולמרחבים ולידיים הנרגשות של נהגים רבים. קופרה יצאה לחופשי וקבלה לאחרונה סטאטוס של מותג עצמאי. לכן אל תאמרו "סיאט אטקה קופרה" אלא מעתה (חזרו אחריי) "קופרה אטקה". והיא מאד שונה מהאטקה נחמדה-אך-אפרורית שניצבת לידה באולם התצוגה.

בתוך מאמר קופה אקטה ישבן
מבחן דרכים קופרה אטקה. מתלים אקטיביים, הנעה כפולה ומפלטים משוחררים. צילום: רוני נאק

נתחיל עם הבסיס. השלדה. זו אותה שלדה של אטקה אבל מקבלת מערכת מתלים אקטיבית, מקפרסון בחזית ורב-חיבורים מאחור. למתלים אפשרות להקשחה או ריכוך והם גם מגיבים אונ-ליין לפני כביש משתנים. עוד חוזקה מערכת הבלמים עם מעצורי ברמבו ענקיים (צבועים בשחור וממותגים CUPRA) עם דיסקים בקוטר 340 מ"מ בחזית לבלימה עם עוצמה ודקויות של משגיח כשרות של בד"צ. אבל חכו. זה לא נגמר כאן כי יש בקופרה אטקה גם הנעה כפולה קבועה – וחכמה – אשר מנטרת בזמן אמת את תנאי הדרך ומעבירה מומנט לגלגלים שהכי צריכים זאת. היא מנטרת מהירות של כל גלגל בנפרד, את זווית ההטיה של ההגה ואפילו כמה "סקווט" יש לישבן תחת תאוצה.

בתוך מאמר תא מנוע פוקלסווגן
מבחן דרכים קופרה אטקה. 300 כ"ס ו-40 קג"מ ממנוע VW ששכח להחליף חיפוי צילום: רוני נאק

ושליטה בכוח חשובה כי יש הרבה ממנו. 300 כ"ס ו-40 קג"מ ממנוע טורבו 2.0ל'. אבל את הסיפור מספר גרף התפוקה יותר מאשר הנתונים הסופיים: שיא המומנט ב-2000 סל"ד שיא התפוקה ב-6500 סל"ד. וזה די גבוה בז'אנר – עם יחס דחיסה יחסית נמוך של 9.3:1 אתם מקבלים מנוע השש לסל"ד כמו ויקינגי לדג מלוח (שזה מאד). נתוני היצרן תומכים בכך עם מהירות מירבית של 247 קמ"ש ו-5.2 שניות ל-100 קמ"ש מעמידה. יש כמובן בקרת שיגור באדיבות DSG 7 הילוכים כפולת מצמדים.

בתוך מאמר סיאט לבנה מהצד
מבחן דרכים קופרה אטקה. לרבים היא כמו כל SUV לבנבן אחר שעל הכביש. צילום: רוני נאק

ועכשיו לפינוקים

ויש מהם רבים. מושבי ספורט מחוממים עם ריפודי אלקנטרה – אותה תמצאו גם בדיפוני הדלתות ומאחור. גלגל הגה ספורטיבי קטום ומצופה עור, מערך בטיחות אדפטיבי ואקטיבי מלא, מערכת שמע – מופלאה – של BEATS שמשמיעה בארי וויט בדיוק כשאתה נוגע בפיתולים הכי טובים, לוח מחוונים ווירטואלי עם מצבי חיווי רבים ומשתנים, בלם חניה חשמלי, וכמובן מערכת לניהול הפסטיבל שבוחרת בין מצבי נהיגה שונים: מהיר, מהיר מאד ומהיר לאללה וגם שטח ושלג. בכל מצב שכזה משתנות מפות ניהול המנוע, תיבת ההילוכים, מערכת העברת הכוח, המתלים ועוד פרמטרים (כן, כן גם צליל האגזוז) כדי לקבל את הפוק המושלם בכניסה לפניה. בנוסף, למולטימדיה יש שכבת מידע נוספת בעברית הכוללת WAZE, ועוד אפליקציות שימושיות רבות אחרות משמע ועד שירות ומזג אוויר.

בתוך מאמר תא נהג סיאט
מבחן דרכים קופרה אטקה. קבינה פרימיום בכל מימד וחווית נסיעה מאד נעימה או מסעירה אתם מחליטים. צילום: רוני נאק

חיצונית תמצאו סמלים חדשים, חצאיות וספויילרים מעודנים, חישוקי סגסוגת יעודיים ועליהם צמיגי ברידג'סטון בחתך 40. קריצת פנסי LED, כיתובי CUPRA מושחרים וגווני צבע מיוחדים לדגם. למעט 4 מפלטים מאחור צריך ממש להתאמץ כדי לקלוט שלא מדובר כאן בסיאט אטקה מהשורה. ואני בעד.

בתוך מאמר סיאט לבנה בכביש
מבחן דרכים קופרה אטקה. 250,000 סיבות לחייך. ה-SUV המפתיע של השנה. צילום: רוני נאק

בכבישי הקופרה העליזים

כניסה למכונית כבר מכניסה אתכם ל"עולם תוכן" של קופרה. רק מי שהייתה לו מכונית חזקה יכול להכיר את השמחה בקצות האצבעות כשהידיים אוחזות בהגה הזה. כיוון מראות מהיר ולדרך. בתחילה בזהירות כי ציפיתי שעם כל-כך הרבה כוח ומשקל עצמי של כטונה וחצי בלבד, הקופרה אטקה תהיה דרקון רושף אש מטורף. ובכן..היא כן אבל אתם מחליטים מתי. כי במצב הרגיל של בורר הנהיגה, אתם מקבלים מכונית כביש מהירה, חזקה ונוחה מאד. בהחלט משהו שהייתי רוצה לשבת בו בגיחה לאילת למשל. תמיד יש כוח זמין, ועם NVH נעים, חווית הנסיעה היא בעיקר נעימה ולא מעייפת או מתישה. סעו במתינות ואפילו תקבלו צריכת דלק של כ-11 קילומטרים לליטר. אבל…

בתוך מאמר סיאט לבנה
מבחן דרכים קופרה אטקה.תחשבו גרופ-B והיא מהירה כמו הרוח. צילום: רוני נאק

כשהכביש המנהלתי הסתיים והגעתי לאותה רצועה מבודדת ואנונימית, מצב קופרה הפך את ה-SUV הפוליטיקלי קורקט הזה, לדרקון לו ציפיתי בתחילה. אם יש איזו אנאלוגיה שאפשר להשתמש בה זה של מכונית ראלי במפרט אספלט. היא הרגישה, נמוכה, שטוחת זויות, חדה בתגובה להיגוי ועם כל הפירוקטכניקה ופרצי הכוח הפסיכיים של מכונית גרופ-B מטורללת. אם רק היה לה בלם חניה הידראולי (כמו במכונית ראלי אמיתית) הייתי בעננים. ובאמת שאין לי כלל השגות על הביצוע או החוויה שקבלתי כאן. אחרי כמה ראנים עצרתי בצד, להסדיר נשימה ולנגב זיעה, אפילו שבחוץ היו רק 7 מעלות בלי שמש. וואהו!

בתוך מאמר תקריב על מתג בתא נהג
מבחן דרכים קופרה אטקה. ברז אחד פנים לו רבות. שינויי האופי של קופרה אטקה מרשימים בכל מצב. צילום: רוני נאק

נכון יש בבורר גם מצב "שטח". אבל זה מצב "שטח" עם קריצה ולא "שטח שטח" עם מיגון גחון הייליפט במנשא כתף. הצמיגים או החישוקים האלה לא ישרדו סשן שטח קשוח אחד. ועד כמה שמאד רציתי לפצוח בפירואט של דריפטים בסטייג' חינני, המחשבה של רסס החצץ על המרכב פלוס להחזיר ליבואן רצועות של צמיג מרוטש – די הניאו אותי מזה. אז סיבוב זהיר בשטח זה בהחלט אפשרי אבל שמרו על הצמיגים, הגחון, והספויילרים הנמוכים.

בתוך מאמר סיאט לבנה בשטח
מבחן דרכים קופרה אטקה. שימושי כמו SUV היכולת בשטח תיאורטית. צילום: רוני נאק

לסיכום

קופרה אטקה מאד עשתה לי את זה. ב-250,000 שקלים, היא שימושית כמו ה-SUV האפרורי של השכן הנשוי והכבוי אבל נותנת בראש כמו הפורשה של הרווק ההולל. אין וויתור על ה-UTILITY כלל. וזה נהדר. בתחום הביצועים והאיבזור מקבלים כאן רמה אחרת לגמרי – כזו שבעיניי שמה בבעיה SUV ממותגי הפרימיום המתומחרים דומה ואף מעל אבל נותנים הרבה פחות (זולת הסמל המווברץ). ואיך אפשר לסיים מבחן דרכים ללא ביקורת? נו טוב. היא שורפת דלק. די הרבה אם תלחצו חזק. אז מה?

תמונה לסיום כתבה סיאט לבנה ביער
מבחן דרכים קופרה אטקה. זהירות! חיה ביער. ה-SUV המפתיע של השנה. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten − one =