רוני נאק
בכל מבחן דרכים ישנו איזה רגע אחד שעושה את המבחן כולו. זה יכול להיות רגע קטן כמו למשל לגלות שלפתחי המיזוג יש את היכולת להזרים אוויר למקומות חדשים בגוף. מי שלא חווה פתח מיזוג בבסיס עמוד ההגה – בטויוטה ודגמי GM – לא יבין זאת לעולם. זה גם יכול להיות רגע די גדול, כמו מפגש עם תת-היגוי שמחבר אותך לטבע בדרך לא צפויה ומספר לא מעט על הדינמיות של הרכב, על כישורך ככתב רכב ועל אפשרויות ההעסקה העתידיות שלך.
גם במבחן הזה בו סקודה אניאק קופה, הגיעה לבלות עימי סופ"ש בדרכים, היה רגע מכונן. הוא הגיע, לא על כביש הררי במיקום מרוחק, לא בהזדחלות בחניון תת קרקעי. למעשה האניאק בכלל לא היה בתנועה כשהציפה אותי התחושה החמימה הזו בחזה. יודעים מה, אפילו לא הסתכלתי על המכונית באותו הרגע. אלא על עמדת הטעינה. זו אמנם הייתה השלישית שאליה הגעתי באותה שעת בוקר מוקדמת, אבל מהר מאד השכיחה את ייסורי התשתית של שתי העמדות הקודמת כשהציגה מהירות טעינה של 106 קו"ט. וכך. באותו הרגע – הוצפתי אושר צרוף. מההבנה שה-40 דקות של החיכיון לטעינה (בזמן שמסביב העולם "קורה") התקצרו לחצי עד שאקבל את הטווח שרציתי + מקדם בטיחות לנהיגה בקצב נורמלי (לא "חשמלי רגוע"). זה העתיד שאפילו לא נתן לי לסיים טילון ווניל וקפה על הבוקר.
• מבחן משווה סקודה קודיאק מול יונדאי סנטה פה
אניאק קופה
לטעמי זו האחות היפה והמתאמנת של האניאק הרגילה. בניגוד לאחותה לזו יש אחוריים קטנים, הדוקים ושריריים יותר. התוצאה היא מכונית שהרבה יותר מדברת אליי – אפילו במחיר של פגיעה בשימושיות – "אז לא יכנסו אופניים פנימה" אפשר לחשוב (מי שמתעקש יכול להתקין וו גרירה ועליו מנשא ייעודי ובטוח). גרסת "ספורטליין" שאתם רואים בצילומים כוללת חישוקי 20 אינץ', סמלים מושחרים, מסגרות שמשות שחורות סביב שמשות כהות, גריל "קריסטל" מאיר וגוון "RACE BLUE" מאד נאה שלא ישאיר אף אחד אדיש לגבי המראה של הרכב החשמלי הגדול.
בתוך סקודה אניאק הדבר הבולט ביותר – תרתי משמע – הוא מסך מגע 13 אינץ' המתרומם מעל למישור הדשבורד כמו מחשבה חולפת. יתר עיצוב תא הנהג הוא סקודה אופייני. זאת אומרת תכליתי, מינימליסטי – וגם הפעם מבוצע היטב. לוח מחוונים קטן מרים קפל בקו הדשבורד וזה מכיל את המידע החשוב לנהיגה. על המסך הגדול קיים ממשך בעברית ודרכו תוכלו לשלוט בתפקודים רבים והגדרות שונות כמו גווני צבע תאורת האוויר, בורר מצבי הנהיגה ועוד. ממשקי קארפליי ואנדרואיד קיים והם על-חוט (ולא אל-חוט). עוד לטובת האווירה הספורטיבית תמצאו דוושות אלומיניום, משוטי בלימה רגנרטיבית (שהצ'כים תרגמו ל"החלמה"…) מאחרי גלגל הגה ספורטיבי וקטום, מושבים ספורטיביים חובקים עם תפרים לבנים נאים המתכתבים עם התפרים של דיפוני העור על הדשבורד.
מאחור יש חלל גדול למדי לנוסעים מאחור שגם נהנים מווילונות גלילה בשמשות הצד ופתח מיזוג. הגג הפנורמי המכסה את רוב שטח הגג ניתן להצללה רק על ידי ווילון ידני שיש לדחוף למקומו בכוח הזרוע (לא נגלל ולא בטיח). הטמפ' הגבוהות של ימי המבחן הכתיבו שזה יישאר במקומו – מה גם שהקושי של הכנסתו למקום – בצורה מדוייקת ושלא יקשקש וירעיש – צינן כל התלהבות או רצון להוריד את הפתרון הגמלוני הזה ממקומו כדי לתת לשמש לשזוף את פדחתי המתקלפת.
מה יש שם מתחת
בעוד שהמרכב והקבינה הם בהחלט מרשימים, במראה ובביצוע, מתחת לכל זה תמצאו גרסה צנועה של פלטפורמת MEB ג'נרית למדי וחסרת מעוף. אם ללכת לפי הטרנד של הרכבים החשמליים הספורטיביים – הייתי מצפה למצא ברכב כזה לפחות 500 כ"ס – שהרי לכל טסלה תחת עץ רענן יש תפוקות כאלה. אולם אניאק קופה מצוידת במנוע חשמלי אחורי יחיד המפיק 204 כ"ס ו-31 קג"מ (תחשבו BYD אטו 3 או ג'יל ג'יאומטרי). אבל המנוע הוא לא הכל – יש גם סוללת ליתיום-יון עצומה בעלת קיבולת של 82 קוט"ש (77 קוט"ש שמישים) שיכול להטען במהירות של עד 130 קו"ט מעמדות DC תקינות שיודעות לתת מיץ כה אינטנסיבי. כרגיל נתון הטווח WLTP אופטימי למדי ונותן עד 550 ק" לפי צריכת זרם של 15.5 קוט"ש ל-100. אלא שבפועל צריכת הזרם הממוצעת הייתה כ-20 קוט"ש ל-100 ק"מ וזאת עם מעט מאד קטעים של נהיגה נמרצת במצב ספורט (מתלים מתקשחים והכוח מתגבר! כיף!) בגלל מחסור בעמדות טעינה ציבוריות ודחף לחזור הביתה בשעה סבירה (שבימים האלה זה אומר שלא להספיק לפני הפגנות מוצא"ש).
על פניו עם בסיס גלגלים של 276 ס"מ, חישוקי 20 אינץ' ותמהיל מתלים מעניין של פלטפורמה חשמלית-ייעודית, אפשר היה לצפות של אניאק קופה יש גם כיסוי דינאמי ללוק הספורטיבי. לא כך. לצערי. המשקל העצמי של 2.2 טונות מורגש היטב, בכל שינוי כיוון ופניה הדוקה, הוא גם גרם לי לפספס נקודת בלימה ולדם שבעורפי לקפוא לשבריר שניה כשהבנתי שאין לטיל הכחול הזה מספיק בלמים כדי להתמודד עם התנע. הצצה בחישוקים מגלה לי את מה שכבר ידעתי מ-MEB אחרים. מעין סוד משפחתי כזה קטן ומסריח שעובר רק במנוד ראש וגלגול עיניים בסעודת השבת. מאחור יש תופי בלם. אני לא זר לטכנולוגיה הזו והיא משרתת אותי נהדר בפורסטר מודל 2007 שלי (לא למכירה!) השוקל כמעט 1,000 ק"ג פחות (1,320 ק"ג) – אבל כאן?! אני יכול לנחש כי קבוצת VW חשבה שיחד עם הבלימה המחלימה תתקבל עוצמת האטה ועצירה מספקות – אבל זה לא המצב.
סיכום
סקודה אניאק קופה היא מכונית מרהיבה ועשויה היטב שנפגמת רק בשל יכולת דינאמית לא מלהיבה בזכות מנוע יחיד ומשקל כביר. ועתה מגיעים לשלב המחיר. זה עומד כרגע על 287,900 שקלים. זה המון כסף ומעלה בסימן שאלה (כמו אצל רבים אחרים בחודשים האחרונים – האמת חייבת להאמר) את עניין התמורה לכסף. אפשר להתנחם בעובדה שאגרת הרישוי היא רק 558 שקלים ומהירות הטעינה הרבה לא תעכב אתכם זמן רב מדי בעמדות הטעינה כדי שיהיה לכם זמן לתהות על הבחירות שעשיתם בחיים.
בכללי ביצועים די עלובים יחסית למחיר המפוצץ שתומחר,כבר עדיף ג'ילי עם כל החסרונות לפחות מתומחר סביר