יום חמישי , 7 נובמבר 2024
מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. גרסת ספורטלייו עולה כ-290 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה

רוני נאק

בכל מבחן דרכים ישנו איזה רגע אחד שעושה את המבחן כולו. זה יכול להיות רגע קטן כמו למשל לגלות שלפתחי המיזוג יש את היכולת להזרים אוויר למקומות חדשים בגוף. מי שלא חווה פתח מיזוג בבסיס עמוד ההגה – בטויוטה ודגמי GM – לא יבין זאת לעולם. זה גם יכול להיות רגע די גדול, כמו מפגש עם תת-היגוי שמחבר אותך לטבע בדרך לא צפויה ומספר לא מעט על הדינמיות של הרכב, על כישורך ככתב רכב ועל אפשרויות ההעסקה העתידיות שלך.

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. טעינה מהירה של 106 קו"ט עשתה לנו את המבחן הזה.. צילום: רוני נאק

גם במבחן הזה בו סקודה אניאק קופה, הגיעה לבלות עימי סופ"ש בדרכים, היה רגע מכונן. הוא הגיע, לא על כביש הררי במיקום מרוחק, לא בהזדחלות בחניון תת קרקעי. למעשה האניאק בכלל לא היה בתנועה כשהציפה אותי התחושה החמימה הזו בחזה. יודעים מה, אפילו לא הסתכלתי על המכונית באותו הרגע. אלא על עמדת הטעינה. זו אמנם הייתה השלישית שאליה הגעתי באותה שעת בוקר מוקדמת, אבל מהר מאד השכיחה את ייסורי התשתית של שתי העמדות הקודמת כשהציגה מהירות טעינה של 106 קו"ט. וכך. באותו הרגע – הוצפתי אושר צרוף. מההבנה שה-40 דקות של החיכיון לטעינה (בזמן שמסביב העולם "קורה") התקצרו לחצי עד שאקבל את הטווח שרציתי + מקדם בטיחות לנהיגה בקצב נורמלי (לא "חשמלי רגוע"). זה העתיד שאפילו לא נתן לי לסיים טילון ווניל וקפה על הבוקר.

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. יש כבר כמה וכמה עמדות טעינה בתחנות תדלוק. זה מעלה תהיות. צילום: רוני נאק

• מבחן משווה סקודה קודיאק מול יונדאי סנטה פה

אניאק קופה

לטעמי זו האחות היפה והמתאמנת של האניאק הרגילה. בניגוד לאחותה לזו יש אחוריים קטנים, הדוקים ושריריים יותר. התוצאה היא מכונית שהרבה יותר מדברת אליי – אפילו במחיר של פגיעה בשימושיות – "אז לא יכנסו אופניים פנימה" אפשר לחשוב (מי שמתעקש יכול להתקין וו גרירה ועליו מנשא ייעודי ובטוח). גרסת "ספורטליין" שאתם רואים בצילומים כוללת חישוקי 20 אינץ', סמלים מושחרים, מסגרות שמשות שחורות סביב שמשות כהות, גריל "קריסטל" מאיר וגוון "RACE BLUE" מאד נאה שלא ישאיר אף אחד אדיש לגבי המראה של הרכב החשמלי הגדול.

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. מסך דומיננטי של 13 אינץ' ומאחוריו עיצוב נקי ומינימאליסטי. צילום: רוני נאק

בתוך סקודה אניאק הדבר הבולט ביותר – תרתי משמע – הוא מסך מגע 13 אינץ' המתרומם מעל למישור הדשבורד כמו מחשבה חולפת. יתר עיצוב תא הנהג הוא סקודה אופייני. זאת אומרת תכליתי, מינימליסטי – וגם הפעם מבוצע היטב. לוח מחוונים קטן מרים קפל בקו הדשבורד וזה מכיל את המידע החשוב לנהיגה. על המסך הגדול קיים ממשך בעברית ודרכו תוכלו לשלוט בתפקודים רבים והגדרות שונות כמו גווני צבע תאורת האוויר, בורר מצבי הנהיגה ועוד. ממשקי קארפליי ואנדרואיד קיים והם על-חוט (ולא אל-חוט). עוד לטובת האווירה הספורטיבית תמצאו דוושות אלומיניום, משוטי בלימה רגנרטיבית (שהצ'כים תרגמו ל"החלמה"…) מאחרי גלגל הגה ספורטיבי וקטום, מושבים ספורטיביים חובקים עם תפרים לבנים נאים המתכתבים עם התפרים של דיפוני העור על הדשבורד.

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. גרסת ספורטלייו עם מושבים ספורטיביים נהדרים. גג שמש פנורמי עם הצללה ידנית. צילום: רוני נאק

מאחור יש חלל גדול למדי לנוסעים מאחור שגם נהנים מווילונות גלילה בשמשות הצד ופתח מיזוג. הגג הפנורמי המכסה את רוב שטח הגג ניתן להצללה רק על ידי ווילון ידני שיש לדחוף למקומו בכוח הזרוע (לא נגלל ולא בטיח). הטמפ' הגבוהות של ימי המבחן הכתיבו שזה יישאר במקומו – מה גם שהקושי של הכנסתו למקום – בצורה מדוייקת ושלא יקשקש וירעיש – צינן כל התלהבות או רצון להוריד את הפתרון הגמלוני הזה ממקומו כדי לתת לשמש לשזוף את פדחתי המתקלפת.

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. עיצוב מרכב נאה ביותר ותא מטען גדול. צילום: רוני נאק

מה יש שם מתחת

בעוד שהמרכב והקבינה הם בהחלט מרשימים, במראה ובביצוע, מתחת לכל זה תמצאו גרסה צנועה של פלטפורמת MEB ג'נרית למדי וחסרת מעוף. אם ללכת לפי הטרנד של הרכבים החשמליים הספורטיביים – הייתי מצפה למצא ברכב כזה לפחות 500 כ"ס – שהרי לכל טסלה תחת עץ רענן יש תפוקות כאלה. אולם אניאק קופה מצוידת במנוע חשמלי אחורי יחיד המפיק 204 כ"ס ו-31 קג"מ (תחשבו BYD אטו 3 או ג'יל ג'יאומטרי). אבל המנוע הוא לא הכל – יש גם סוללת ליתיום-יון עצומה בעלת קיבולת של 82 קוט"ש (77 קוט"ש שמישים) שיכול להטען במהירות של עד 130 קו"ט מעמדות DC תקינות שיודעות לתת מיץ כה אינטנסיבי. כרגיל נתון הטווח WLTP  אופטימי למדי ונותן עד 550 ק" לפי צריכת זרם של 15.5 קוט"ש ל-100. אלא שבפועל צריכת הזרם הממוצעת הייתה כ-20 קוט"ש ל-100 ק"מ וזאת עם מעט מאד קטעים של נהיגה נמרצת במצב ספורט (מתלים מתקשחים והכוח מתגבר! כיף!) בגלל מחסור בעמדות טעינה ציבוריות ודחף לחזור הביתה בשעה סבירה (שבימים האלה זה אומר שלא להספיק לפני הפגנות מוצא"ש).

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. המשקל מורגש אם תנסו לנהוג חזק. צילום: רוני נאק

על פניו עם בסיס גלגלים של 276 ס"מ, חישוקי 20 אינץ' ותמהיל מתלים מעניין של פלטפורמה חשמלית-ייעודית, אפשר היה לצפות של אניאק קופה יש גם כיסוי דינאמי ללוק הספורטיבי. לא כך. לצערי. המשקל העצמי של 2.2 טונות מורגש היטב, בכל שינוי כיוון ופניה הדוקה, הוא גם גרם לי לפספס נקודת בלימה ולדם שבעורפי לקפוא לשבריר שניה כשהבנתי שאין לטיל הכחול הזה מספיק בלמים כדי להתמודד עם התנע. הצצה בחישוקים מגלה לי את מה שכבר ידעתי מ-MEB אחרים. מעין סוד משפחתי כזה קטן ומסריח שעובר רק במנוד ראש וגלגול עיניים בסעודת השבת. מאחור יש תופי בלם. אני לא זר לטכנולוגיה הזו והיא משרתת אותי נהדר בפורסטר מודל 2007 שלי (לא למכירה!) השוקל כמעט 1,000 ק"ג פחות (1,320 ק"ג) – אבל כאן?! אני יכול לנחש כי קבוצת VW חשבה שיחד עם הבלימה המחלימה תתקבל עוצמת האטה ועצירה מספקות – אבל זה לא המצב.

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. גריל מואר ומראה מפוסל ונאה. צילום: רוני נאק

סיכום

סקודה אניאק קופה היא מכונית מרהיבה ועשויה היטב שנפגמת רק בשל יכולת דינאמית לא מלהיבה בזכות מנוע יחיד ומשקל כביר. ועתה מגיעים לשלב המחיר. זה עומד כרגע על 287,900 שקלים. זה המון כסף ומעלה בסימן שאלה (כמו אצל רבים אחרים בחודשים האחרונים – האמת חייבת להאמר) את עניין התמורה לכסף. אפשר להתנחם בעובדה שאגרת הרישוי היא רק 558 שקלים ומהירות הטעינה הרבה לא תעכב אתכם זמן רב מדי בעמדות הטעינה כדי שיהיה לכם זמן לתהות על הבחירות שעשיתם בחיים.

מבחן דרכים סקודה אניאק קופה. פסוט עידן הבנזין להנעה החשמלית אתגרים משלה. צילום: רוני נאק

 

Check Also

ג'נסיס GV80 מתעדכן ומעלה שרירים

דגם הפנאי הגדול לבית ג'נסיס, GV80 מכפיל את היצע הגרסאות ועובר מטורבו-דיזל לטווין-טורבו בנזין. האם מותג היוקרה הקוריאני שם את הגרמניות בכיס?

One comment

  1. אליקים ניצן

    בכללי ביצועים די עלובים יחסית למחיר המפוצץ שתומחר,כבר עדיף ג'ילי עם כל החסרונות לפחות מתומחר סביר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *