שבת , 27 אפריל 2024
אילוסטרציה - עמדת טעינת מנוהלת של ג'ינרג'י. צילום: יח"צ

מי רוצה לשלוט על עמדת טעינה ביתית?

רוני נאק

הפיצוח של חיים טובים עם רכב חשמלי – כל רכב חשמלי – הוא להתקין עמדת טעינת ביתית. כך יוכל בעל הרכב החשמלי לא רק ליהנות מחשמל זול (כרגע 60 אג' לקוט"ש) אלא גם לשלוט באופן מלא בטעינת הרכב – ללא תלות בצד שלישי כמו בעמדת טעינה ציבורית. כעת למדינת ישראל יש "הטבה" לתת למתקיני עמדות הטעינה הביתיות, אבל ההטבה מגיעה עם תנאי חשוב מאוד שהרים לנו את ממסר הפחת הקונספירטיבי.

למען הסדר הטוב נבהיר שבמוקד העניין עומדות עמדות הטעינה הרגילות שהן פרטיות לגמרי. כלומר בבעלות בעל העמדה, ויהיו מותקנות בבית המגורים או בחצר העסק. המחיר של עמדות טעינה אלה הוא כמה אלפי שקלים (לא כולל התקנתן). עתה מדינת ישראל – באמצעות רשות המיסים – רוצה לבטל את מס הקניה על העמדות האלה, מס בגובה של 19.2%. עד כאן – אחלה (אג'נדה סביבתית וכל זה).

האם האח הגדול רוצה לשלוט בעמדות הטעינה הביתיות שלנו? צילום: רוני נאק

• לאיזה רכב חשמלי מותר לגרור? הרשימה המלאה

אבל… המס לא יבוטל לכל העמדות הפרטיות. מדינת ישראל תקבע מהן עמדות "חכמות" שרק עליהן מס הקניה יבוטל לחלוטין, ומה הן עמדות שהן לא חכמות, שעליהן מס הקניה ישאר ברמתו הגבוהה.

פה קבור הכלב. העמדות החכמות הן עמדות שלפי המסמכים של מדינת ישראל ניתן לשלוח ולקבל בהן מידע, ניתן להגדיל ולהקטין את זרם החשמל בהן וניתן לשנות את הזמן בו החשמל זורם והן טוענות בפועל את הרכב החשמלי. 

מה זה אומר למשתמשי הקצה? אתם בעלי הרכב החשמלי. שהעמדות המוזלות שיהנו מהטבת המס הן עמדות "מנוהלות" כלומר עמדות שניתן לשלוט בכמות החשמל שזורם בהן וגם בשעות שהחשמל זורם.

מי שישלוט בעמדות אינו בעל הרכב החשמלי (שזה אתם) אלא גוף אחר – חיצוני. כלומר עשוי בהחלט להיווצר מצב שבו עמדות הטעינה בזמנים של עומס על רשת החשמל (או כל תירוץ אחר) עלולות לא לספק את החשמל בהיקף ובמועדים שבעל הרכב רוצה או צריך.

האם הטבה של כמה מאות שקלים במחיר של העמדה (שלא ידוע בכלל האם באמת תגיע לכיס של הצרכן) שווה את הסיכון שבהתקנת עמדה שעלולה לעתים לא לספק את החשמל לפי הגחמות של צד שלישי? את התשובה לשאלה הזאת נשאיר לבחירתכם.

 

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

3 comments

  1. לא אמיתי שכותב הכתבה כתב את השטויות האלה. כמה חוסר ידע וממסר פחת קורפירטיבי תקול.
    אני ועד בית בבניין של 113 דירות. יש מי שקנה עמדה טיפשה (ללא פרוטוקול ocpp) ויש מי שקנה עמדה חכמה (עם פרוטוקול ocpp). המשמעות שניתן להתחבר לעמדות החכמות באמצעות תוכנה לניהול העמדה. בזכות האפשרות לנהל את העמדה ולמחסום טעינה בשעות שיא 17-23, מי שקנה עמדה חכמה ובחר להתחבר לתוכנת ניהול העמדה משלם 40 אג' לקוט"ש ומי שלא השקיע ורנה עמדה טיפשה משלם מחיר שיא ולא שפל.
    בנוסף, כשנתחבר לחברה כי אין ברירה החשמל הציבורי לא יספיק, מי שיש לו עמדה חכמה לא יצטרך לרכוש עמדה חדשה.
    מי שגר בבית פרטי או מחובר לדירה שלו ישירות, זה בכלל לא רלוונטי לגביו.

  2. לרוב, מטעינים בשעות הלילה, כשאין כל כך עומס. זה רעיון לא רע בכלל להתחשב. האם עדיף לנתק חשמל לבתים, עם אוכל במקרר, או כמה שעות לטעינת הרכב?
    במקרים קיצוניים, מי שלא הספיק, יטעין בעמדה ציבורית, לא קרה כלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 − 6 =