רוני נאק
האם המלחמה הכלכלית בין ארה"ב לסין עולה שלב? האם יש אמת בטענה לסכנה לבטחון הלאומי? ואיפה זה פוגש אותנו?
המהלך האחרון של ממשל ביידן נגד כלי רכב סיניים מגיע לאחר שמשרד המסחר הודיע כי הוא שוקל מהלך דומה לזה שנקט נגד רחפנים מתוצרת סין – כלומר איסור גורף על יבוא חומרה ותוכנה סינית לארה"ב. זה מגיע על רקע העלאת המכסים ל-100% בשנה שעברה על יבוא כלי הרכב חשמליים מסין לארה"ב.
עוד בחודש ספטמבר הודיע משרד המסחר בארה"ב על איסור גורף על יבוא כלי רכב מקושרים שבהם יש תוכנה וחומרה סינית ומיועדים לנסיעה בכבישים אמריקאיים. האיסורים על התוכנה ייכנסו לתוקף בשנת הדגם 2027 ואלו על חומרה בשנת 2029. בנוסף, האמריקאים אוסרים על חברות רכב סיניות לבצע ניסויים ברכבים אוטונומיים על כבישי ארה"ב. אגב, האיסור כולל גם חומרה ותוכנה ממקורות רוסיים.

• מה הרכב הסיני שלכם עושה בזמן שאתם ישנים?
עוד מסר המשרד כי האיסורים לא יהיו תקפים לגבי תוכנה סינית שפותחה לפני שהחוקים החדשים יכנסו לתוקף, כל עוד היא לא מתוחזקת על ידי חברה סינית. המשמעות היא שג'נרל מוטורס ופורד עשויות להמשיך לייבא דגמים של כלי רכב מתוצרת סין עבור נהגים בארה"ב. מי שעשויה להיפגע מהחוקים האלה היא פולסטאר, יצרנית הרכב השוודית שהיא מותג-בן של ג'ילי הסינית. פולסטאר הזהירה באוקטובר כי ללא שינויים, החוקים החדשים יאסרו עליה לשווק כלי רכב בארצות הברית. בתגובה משרד המסחר האמריקאי אמר שעל פולסטאר יהיה לבקש החרגה בבוא העת.
ומה אצלנו? היום התפרסמה באתר וואלה ידיעה כי משרד הבטחון עוצר הצטיידות ברכבי BYD ו-צ'רי על רקע חששות מדליפת מידע.