יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר

רוני נאק

אז על מה אנחנו מדברים כאן? אופני שבילים אשר קולעים בול למרכז המטרה של סצנת הסינגלים בבן שמן ומגיעים ממותג אופניים מוערך ונחשק. כבר הזדמנו לי בעבר אופניים מסנטה קרוז האמריקאית ולא תמיד ירדתי מהאוכף ביראת קודש שהנה ראיתי את האור. אלא שדווקא האופנים הללו לא רק שגרמו לי לרצות לרכב עוד ועוד – הם גרמו לי להתחיל לחשוב על סידור מחדש של ארוות האופניים שלי שבסלון.

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר

הייטאואר

מדובר בדגם חדש אשר מחליף דגם נחשב אחר – טולבוי (שנותר במתכונת XC מתונה יחסית) – וכראוי הוא עשיר במיטב הטרנדים העכשוויים: מוט עליון ארוך(602 מ"מ) , זווית מזלג שטוחה מאד בוודאי לאופני 29 (66.8 מעלות), זנב קצר (434 מ"מ), קרנק נמוך (דרופ של 27 מ"מ). כל זה יחד עם ניתוב כבלים פנימי, שימוש בצירי BOOST מורחבים ועוד טופינים. הדגם הזה מוצע רק בקרבון (משולש השלדה הגדול וזה של המתלה) ובשתי רמות: C ו-CC עם 230 גרם המפרידים בניהם.

יש לשלדת הייטאואר יכולת להחליף גלגלים בין 29 אינץ' ל-27.5 פלוס (יש לסובב פלח קטן בבסיס הבולם כדי להתאים את הגיאומטריה – ואת המזלג…) – וזה נחמד ו-"נייס טו האב" אבל לא בטוח עד כמה באמת שימושי.

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. מתלה אחורי VPP מעודכן עם יכולת גיהוץ וספיגה מרשימים, האחיזה מצויינת אבל אבדן אנרגיה בדיווש מורגש ודורש נעילת הבולם. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. מתלה אחורי VPP מעודכן עם יכולת גיהוץ וספיגה מרשימים, האחיזה מצויינת אבל אבדן אנרגיה בדיווש מורגש ודורש נעילת הבולם. צילום: תומר פדר

חלקים

מבחינת הרכיבים של אופני המבחן (יש 3 רמות איבזור ו-2 רמות שלדה) נקבל מתלים של רוקשוקס עם פייק RC 140 מ"מ מהלך בחזית ורוקשוקס מונארך המשכך 135 מ"מ של מהלך ממתלה ה-VPP של סנטה קרוז. המתלה הזה בעל מהלך פרוגרסיבי ויזכיר לאנשי רכב מתלה עצמות-עצה כפולות. המבנה הזה מאפשר לשלוט לא רק בפרוגרסיביות של המהלך אלא גם על מיקום ציר הגלגל האחורי בכל שלב בתנועה.

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. קוקפיט נקי, כידון רחב, סטם קצר. סטנדאובר נמוך. ריץ' טוב, גיאומטריה אגרסיבית. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. קוקפיט נקי, כידון רחב 760 מ"מ, סטם קצר. סטנדאובר נמוך. ריץ' טוב, גיאומטריה אגרסיבית. צילום: תומר פדר

רוקשוקס מספקת גם את מוט המושב ההידראולי ארוך מהלך – מדגם שאנו ממש אוהבים.

מעצורים מגיעים משימנו מסדרת SLX עם רכיבי "אייסטק" המפזרים חום טוב יותר (הבנו שהמשלוחים האחרים כבר יצויידו במעצורי sram guide R). העברת הכוח היא של SRAM מסדרת GX עם סידור של 1X11 הילוכים (גלגלש של 30 בחזית וקסטה של 10-42). בשני המקרים מדובר במערכות סולידיות גם אם לא מהמדף העליון.

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. מעביר הילוכים SRAM GX הוא סוס עבודה של ממש. עם כל התכונות הטובות של הגרסאות היקרות יותר עם מעט יותר משקל והרבה פחות מחיר. גלגל שיניים קדמי 32 סיפק יחס העברה ארוך מדי לטיפוסים התלולים ביותר וקצר מדי ביחס לפוטנציאל המהירות של הכלי הזה. שידרוג ל-EAGLE מתבקש (ועולה...) צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. מעביר הילוכים SRAM GX הוא סוס עבודה של ממש. עם כל התכונות הטובות של הגרסאות היקרות יותר עם מעט יותר משקל והרבה פחות מחיר. גלגל שיניים קדמי 30 סיפק יחס העברה קצר מדי ביחס לפוטנציאל המהירות של הכלי הזה. שידרוג ל-EAGLE מתבקש (ועולה…) צילום: תומר פדר

נאבות של SRAM שרוכות לחישוקים של איסטון ועליהם טיובלסים מאקסיס מיניון 2.3 נהדרים. רכיבים היקפיים נוספים מגיעים מרייס פייס – וזה סבבה וממשיך את הגישה התכליתית והעמידה.

המשקל של אופני המבחן מוכנים לרכיבה עומד על 14.5 ק"ג והמחיר: 16,000 שקלים

 

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר

רכיבה

אם בעין לא ראיתם זאת, אז הישבן יספר לכם שמדובר באופניים גדולים למדי. בסיס הגלגלים ארוך, הגלגלים עצמם גדולים והגלגל הקדמי נמצא אי שם לפנים. המתלה האחורי מאד אקטיבי ודרש די הרבה התעסקות עד שהגעתי לאיזון שחיפשתי עם המזלג. מאותו הרגע כבר לא התעסקתי עם שניהם כשבגדול בפייק לפנים היה מעט פחות לחץ אוויר מהמומלץ ומאחור מעט יותר. וזה חשוב כדי שלא לבזבז יותר מדי אנרגיית דיווש בבובינג בלתי נגמר. למתלה ה-VPP יש בתיאוריה התנגדות לאינפוט מדיווש – אבל  לא ממש מורגש וכמעט תמיד נעלתי את הבולם האחורי בעליות. ובכל זאת האופניים הללו מטפסים יפה – כשרק המשקל שלהם מורגש במעלות ארוכים. יחסי ההעברה בסדר בטיפוס אבל קצרים מדי ביחס ליכולת של השלדה הזו לטפל במהירות. בדיקה של הסטראבה מכמה רכיבות גילתה 50 קמ"ש ויותר בכמה קטעים מפתיעים למדי (גם בבן שמן) – לא היו לי הילוכים לדחוף חזק יותר. אפשר להחליף גלגל שיניים קדמי במחיר של פגיעה בקלות הטיפוס.

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר

אבל האופניים הללו מתכתבים עם ירידות, מדרגות, מכשולים טכניים וקפיצות כמו שמעטים מהאופניים שרכבתי עליהם הביאו אותי לחוות. וצריך באמת לשים עליהם ישבן ולרכוב על השבילים הביתיים שלכם כדי להבין שמדובר כאן בחיה ברמה אחרת לגמרי – כזו שתגרום לך להרגיש עליהם בנוח וכמעט אדיש במהירות שעל אופניים אחרים תזיע ניטים.

תכונות השלדה מקנות בטחון רב בכל קטע טכני והגלגלים הגדולים דורסים ומטפסים בכזו קלות שזה לא פייר. גלגלים גדולים וזווית היגוי שטוחה הם בדיוק מה שצריך כדי לקבל אופניים גמלוניים. אבל זנב קצר, ומרכז כובד נמוך מאזנים זאת ובשום שלב או חיבוק עץ, לא חשתי שאני דוהר על כרכרה גדולת אופנים.

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר

 

סיכום

אם אתם חיים במשולש ברמודה של יער בן שמן, אם סינגלים טכניים הם הפיקס שאתם כמהים לו בכל סופ"ש האופניים הללו בשבילכם. אני לא מצליח לחשוב על סנגלים רבים, טכניים בעיקר, שיהיו אופניים אשר יעבירו אתכם בהם במהירות ובשליטה כמו סנטה קרוז הייטאואר. מאד מרשים ללא ספק. אבל האופניים לא מושלמים – למרות המחיר המפתה – קיט האיבזור בסיסי למדי ולא מאפשר למצות את היכולת של השלדה, לגלגלים התנהגות רבה ותחושת כבדות בדיווש – יותר מדי "פיקפוקים" נשמעו מכל מני פינות של שלדת הקרבון (תחת עומסים) המשקל העצמי גבוה לשלדת קרבון (משהו שאפשר לעשות להם סוג של הנחה בשל השימוש האגרסיבי הצפוי). הסנטה האלו לא יהיה אופני כלבו – כמו 29 רבים אחרים (למשל טרק פיול החדשים) – והם יתגמלו רוכב מיומן וחזק עם יותר מדליות וגביעים בסטראבה ממה שהוא יכול לדמיין. כמו שקרה לי.

מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, במחיר מפתיע למותג ולמרות שאינם מושלמים הם יצרו המון כיף. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים סנטה קרוז הייטאואר. אופני שבילים אגרסיביים, ממותג נחשב, לנצח השאוויש של הפדרל צילום: תומר פדר

 

 

Check Also

בארי וכיסופים בעטיפה אחת

52 קילומטרים של כל הטוב שיש בסינגלים של הנגב המערבי. חיבור אורגני של שלושה סינגלים לשרשרת בלתי נגמרת של כיף על אופני הרים חשמליים. אפשרי בהחלט גם על אנטומיים

4 comments

  1. איזה סט גלגלים מגיע עם האופניים?
    איך לכל הרוחות מגיעים למשקל כזה עם שלדת קרבון? 14.5 ק"ג? בטוחים ששקלתם נכון ולא היה מישהו על האופניים בעת השקילה…:)

    • בטח שקלנו במשקל המזוודות התקני של "שטח" (זה שאם יפשל לופטהנזה יחייבו על אוברוויט). סט הגלגלים היה בסיסי למדי ודי האט את הפוטנציאל. נאבות נובאטק וחישוקים סוויס

  2. אריק
    מה אופנים אלו עושות שהטרק פיואל קרבון השוקל כ 2 ק"ג פחות לא עושים בזריזות ונוחות רבה?

  3. אלעד נחמני

    רוצה לקנות סנטה קרוז. אני 1.78 וביד 2 יש סנטה טולובוי מידה מדיום. האם המידה תתאים לי או תהיה קטנה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 − ten =