לפני שנים, אולי עשרים, הגעתי לסקר מירוץ אופנועים בגלבוע. אורח הכבוד באותו אירוע היה סטפן פטרהנסל – נכון, אותו אלוף דקאר אשר הגיע להאיר עלינו מעט מאורו. כשאני מצוייד במצלמה לעבודה וביחצ"נית לחברה, יצאתי לשטח והתמקמתי מול פניה חצצית וחלקלקה. חלף זמן וראשוני הרוכבים החלו להגיע – מיטב הרוכבים שהיו אז בסצינת המירוצים אצלנו. כולם מהירים מאד, מגיעים בהחלקה על הצד, עם גלגל אחורי נעול, מתאמצים לשמור על האופנוע בשליטה, מאיצים בחוזקה מהפניה ונעלמים חזרה בין העצים בתוך עננת אבק ורסס חצץ. דרמה. ואז מגיע פטרהנסל. זו הפעם הראשונה שלו על השביל הזה, הוא בתנוחת עמידה, בולם את האופנוע בקו ישר, מאיץ בקשת אחידה על החצץ ונעלם בשניה בין העצים מבלי להזיז אבן אחת ממקומה. והוא היה פאקינג הרבה יותר מהיר מכולם.
פניה על אופניים
לרכיבה על האופניים יש שני מרכיבים מרכזיים: כשר וטכניקה. בהעדר הכשר אגע בטכניקה, אשר בשלב הזה של הכרס, קל יותר להשתפר בה, והתוצאות ניכרות מיד. וברכיבה על אופניים יש לטכניקת הפניה משקל גדול מאד. אין כלי רכב רבים שבהם אתם שוקלים יותר מכלי הרכב. ואם אופני הרים ממוצעים שוקלים כ-14 ק"ג אל מול הייטקיסט השוקל פי-4 היחס כאן הוא בבירור לרעת האופניים. ומה שאני מנסה לומר הוא של תנוחת הרכיבה ולמיקום שלכם על האופניים וביחס לקרקע יש משמעות רבה במובנים של אחיזה ופניה.
אבל עוד קודם. פעם, באחד מקורסי הנהיגה שעשיתי אמר לי מדריך הנהיגה באנגלית עם מבטא גרמני כבד:"GO IN PREPERD". והוא לא התכוון לגילוח של הבוקר. הכוונה היא להכנס לפניה כשאתה מוכן ליציאה ממנה. וזה אומר – מהירות נכונה, הילוך מתאים וקו נכון. וזה נכון גם באופניים. באלו יהיה עליכם להכין גם את האופניים לקטע מפותל – למשל: להוריד את המושב.
כל טיפול נכון בפניה מתחיל הרבה קודם. בחירת הקו – רחב ככל האפשר, עתיר אחיזה ככל שהשביל מאפשר, כניסה לעומק הפניה ושוב יציאה רחבה – הכל כדי לשמור על התנע ולזרום דרכה. חשוב להשלים את הבלימה לפני שנכנסים ומטים את האופניים. חשוב להיות בהילוך אשר יאפשר לכם להאיץ ביעילות החוצה ממנה.
• עכשיו שאתם יודעים לפנות…מה עם התזונה?
חלוקת משקל
זה נושא ממש קריטי ועשוי להיות ההבדל בין פניה מוצלחת להתרסקות כואבת. יהיה עליכם לרכז את משקל גופכם על הדוושה החיצונית לפניה. הדוושה צריכה להיות בנקודה הנמוכה ביותר והקרסול שלכם ירד וימתח את גיד אכילס. בעצם, ודי בגדול, כשאתם פונים אתם "משכיבים" רק את האופניים ולא את הגוף. זה נותר במרכז הכובד, ומפעיל לחץ רב על הצמיגים. הישבן אינו על המושב, אלא באוויר, והמרפקים גבוהים ומשוחררים כדי לתת תיקוני היגוי ככל הנדרש. ביצוע נכון של הטכניקה יגלה לכם שכמעט ואין עומס על הידיים וההיגוי נעשה כאיל מעצמו – מעצם ההטייה.
יתרון נוסף של הטכניקה הזו הוא שאתם תהיו ממוקמים בדיוק במצב המושלם כדי להתמודד עם אבדן אחיזה. החלקה של הגלגל האחורי, או הקדמי לא יהיו כה דרמטיים ותוכלו לטפל בהם ביעילות.
טעות נפוצה היא להשכיב את האופניים יחד עם הגוף, כאילו אתם רוכבי גרנד פרי. זה יכול לעבוד כל-עוד האחיזה מושלמת אבל בשאר הזמן, מרכז הכובד ינוע רחוק מאד לתוך הפניה מנקודות המגע של הצמיגים עם השטח ואלו יאבדו מאחיזתם בקלות רבה. גרוע מזה, גופכם יהיה ממוקם באיזור הגרוע ביותר כדי להתמודד עם ההחלקה ויש סיכוי יותר מסביר שתטעמו מרגבי אדמת הקודש.
כמו בנהיגה ספורטיבית ברכב או על אופנוע, גם כשאתם על אופניים אתם תגיעו להיכן שמופנה מבטכם. גם את זה צריך לתרגל ובהמשך יהפוך לטבע שני ואתכם גם לנהגים טובים יותר בכביש. הביטו רחוק, בחרו את קו הרכיבה עשרות מטרים קדימה. אם אתם תקועים עם האף על הגלגל הקדמי אתם נאלצים להגיב לשטח אשר מפתיע אתכם. בחרו את הקו הרחב לתוך הפניה, אתרו את האייפקס עוד בכניסה אליה, ואתרו קו יציאה אשר יאפשר לכם לשמור על התנופה. אמרנו "זרימה"?
• צאו כבר לסינגלים עם האופניים!
איך לתרגל?
לא חייבים מיד לצאת לסינגלים (אם כי זה אחלה). אפשר להתחיל לתרגל גם במגרש חניה ריק. רצוי להתחיל דווקא על אספלט שייתן בטחון ואחיזה ובהמשך להתקדם לעפר. הורידו את המושב, וציירו לכם מסלול סלאלום. התאמנו על הורדת הדוושה החיצונית בפניות, מתיחת הקרסול כלפי הקרקע והשכבת האופניים ולא גופכם. הקפידו להביט על היציאה מהפניה או אפילו על הפניה הבאה כדי ליצור זרימה מהטיה להטיה. לא לשכוח מרפקים למעלה ואם צריך לכוון מחדש את מיקום המנופים והשיפטרים – עשו זאת.
נתראה בסינגלים
הדרך הנכונה ביותר ללמוד טכניקה היא על ידי תרגול מסודר ופחות על ידי הסברים תאורטיים. הנה כמה רעיונות לתרגילים שיעזרו לכם לפנות יותר טוב ותוכלו להתאמן עליהם לבד בבית:
https://www.youtube.com/watch?v=PN3HHVZc_TQ