יום שישי , 29 מרץ 2024
חוק רישוי רכב עבר אתמול ה-28 ליוני. מהלך של ישראל כץ שר התחבורה להסדיר את הענף. יש "רחשי רקע" מצד יצרניות הרכב. צילום: לפ"מ
חוק רישוי רכב עבר אתמול ה-28 ליוני. מהלך של ישראל כץ שר התחבורה להסדיר את הענף. יש "רחשי רקע" מצד יצרניות הרכב. צילום: לפ"מ

חוק רישוי רכב: כך הדברים יקרו

רוני נאק

ביום שלישי ה-28 ביוני הגיע לסיומו מהלך שיזם משרד התחבורה – שהחל בימי המחאה החברתית בשנת 2011: אישורו הסופי של חוק רישוי רכב. להלן התקציר: ב-2011 הודיע שר התחבורה ישראל כץ על מהלך להסדרת העיסוק בענף הרכב. לשם כך הוא מינה את ירון זליכה שהודיע על שורה של המלצות, כגון המלצה לאסור על יבואן רכב להחזיק ביותר מזיכיון אחד. מאוחר יותר, ב-2013 גילה זליכה שמשרד התחבורה הצמיד לו שותפים: נציגים ממשרד האוצר וגם משרד התחבורה. חלק מהמלצות זליכה התמוססו כפי שנהגו: ההמלצה לאסור על יבואן רכב להחזיק חברת ליסינג, האיסור על החזקת מספר מותגים – וכיוצא בזאת. ב-2014 גובש הנוסח הסופי: "חוק רישוי רכב". החוק שאמור להסדיר את הענף.

אלה הם עיקרי החוק:

עד היום יבוא הרכב בישראל התבצע באמצעות שלושה ערוצים. העיקרי שבהם הוא היבוא הישיר, המאפשר ייבוא רכב ישירות מיצרן הרכב. ערוץ שני הוא היבוא מקביל, המאפשר ייבוא רכב באמצעות סוכן מורשה של יצרן הרכב בחו"ל. ערוץ שלישי הינו יבוא אישי באמצעותו ניתן לייבא רכב לצרכים אישיים ומשפחתיים.

חוק רישוי רכב פותח ערוץ מסודר לייבוא אישי. ישפיע בעיקר על רכבי יוקרה כמו מרצדס G קלאס ודומיו. צילום: מרצדס
חוק רישוי רכב פותח ערוץ מסודר לייבוא אישי. ישפיע בעיקר על רכבי יוקרה כמו מרצדס G קלאס ודומיו. צילום: מרצדס

החוק החדש פותח ערוצי יבוא נוספים של כלי רכב והקלות בערוצי היבוא הקיימים. היבוא המקביל יהפוך לפי החוק החדש ליבוא עקיף. "היבואן המקביל" שעד היום יכול היה לייבא רכב באמצעות סוכן מורשה ותוצר רכב הקיים בישראל, יוכל מעתה לייבא באמצעות סוכן משני וכן תוצר רכב שאינו מיובא על ידי היבואן הישיר, באמצעות סוכן מורשה. הקלה נוספת: היבואן העקיף יורשה לייבא רכב חדש שנרשם בחו"ל. גם סוכני היבוא האישי ירוויחו: כעת יוכל יבואן זעיר לייבא עד 20 רכבים בשנה. וגם רכבים מסחריים (אם חשבתם על מרצדס G קלאס למשל).

חוק רישוי רכב פותח ערוץ מסודר לייבוא אישי. ישפיע פחות על המיינסטרים של רכבי הפנאי והפרטיות. בצילום סובארו XV. צילום: רונן טופלברג
חוק רישוי רכב פותח ערוץ מסודר לייבוא אישי. ישפיע פחות על המיינסטרים של רכבי הפנאי והפרטיות. בצילום סובארו XV. צילום: רונן טופלברג

בנוסף, החוק מעניק לראשונה לשר התחבורה אפשרות לקבוע תנאים ומגבלות שיחולו על בעל הרישיון, ובכלל זה למנוע מתן רישיונות יבוא או לא לחדשם, אם בעל הרישיון לא עמד בתנאים שנקבעו, לרבות פגיעה בתחרות.

במוסכים, החוק אוסר על יבואן רכב מסחרי להתנות את מימוש אחריות היצרן לרכב, בכך שיטופל במוסכי השירות של יבואני הרכב הישירים. כמו כן חל איסור על יבואני הרכב להתערב בפעילות של המוסך. עם זאת החוק קובע תנאים בהם היבואן יוכל לחייב טיפול במוסכי השירות במקרה של מימוש אחריות וקריאת תיקון (RECALL), כדוגמת מקרים בהם רוב עלות הטיפול והחלקים משולמים על ידי היצרן. במטרה לאפשר לצרכן בחירה מגוונת יותר בין המוסכים, אושר סוג נוסף של מוסך, "מוסך מומחה", שיתחרה בין היתר במוסכי השירות של יבואני הרכב ויספק שירות לכלי רכב חדשים. המוסכים יעמדו בדרישות מחמירות של משרד התחבורה, אך לא יחויבו לעמוד בדרישות של יצרני הרכב, שאינן רלוונטיות למתן השירות – מה שמכונה פעמים רבות בענף "אמות מידה".

חוק רישוי רכב יוצר את מוסכי המומחה המשוחררים מאמות המידה של יצרני הרכב. צילום: לנד רובר
חוק רישוי רכב יוצר את מוסכי המומחה המשוחררים מאמות המידה של יצרני הרכב. צילום: לנד רובר

החוק מסדיר גם את נושא סוחרי הרכב. עד כה בעלי תו סחר קיבלו הטבות מסוימות באמצעות הסדר וולונטרי. החוק החדש מסדיר את שני סוגי הסוחרים סוחר ברכב מיבואן, כאשר מדובר על רכב חדש לכל דבר שנקנה חדש מיבואן הרכב ונמכר ללקוח הסופי ללא רישום היד והסוג השני הינו סוחר ברכב הרשום בישראל.

ומה בנוגע לסיכויי ההשפעה של החוק? כאן הדעות כבר חלוקות: במכוניות המשפחתיות ובג'יפונים העממיים כנראה שלא יקרה הרבה. הבעיה היא המבצעים שאותם אתם מכירים היטב: חבר, בהצדעה, מועדון הוט, יד ראשונה אפס קילומטר. כל הרכבים האלה כבר נמכרים בזול על ידי יבואני הרכב ולכן אין סיכוי להתחרות בהם. מעבר לכך, סביר להניח שאם וכאשר ייובאו מכוניות ביבוא מקביל, יבואניהן הפוטנציאליים יעדיפו לייבא דווקא דגמים שאינם קיימים כיום בארץ. הסיבה לכך היא יכולתם של יבואני הרכב הוותיקים להציע מבצעים, הנחות והטבות שעלולים לחסל כמעט במחי יד את עסקי היבואן המקביל והחדש. מכאן שמהלך כזה אינו צפוי להשפיע באופן ניכר על מחירי הדגמים הקיימים, אך לפחות יגדיל את ההיצע הקיים.

ביבוא האישי , ריינג' רובר, X5, ודומיהם, יש סוכרייה אמיתית:כיום יכול כל אדם העומד בשורה פשוטה למדי של דרישות לייבא ארצה 20 מכוניות חדשות – או "כאלה שנרשמו בחו"ל". כלומר, ניתן לייבא רכב חדש – או רכב חדיש למדי שנסע בכבישי אירופה, או ארה"ב. חוקית, יבואן כזה יוגדר כ"יבואן זעיר", בעוד שעד כה כלל לא הייתה הגדרה חוקית לעסקיהם של מתווכי היבוא למיניהם. המשמעות: עסק שמוחזק בידי שני שותפים יכול לייבא ארבעים מכוניות בשנה.

גם במוסכים אולי נראה עדנה מסוימת:כבר כיום פעילים בישראל "מוסכים מומחים", כלומר מוסכים שאומנם אינם מורשים מטעמו של יצרן רכב מסוים – אך עם זאת, הם נחשבים למומחים למכוניות מתוצרתו של היצרן. המחירים במוסכים המומחים זולים בכעשרה אחוזים ולעתים יותר מן המוסכים המורשים של יבואני הרכב. מעבר לכך, בתחום יבוא החלפים יש להמתין ולראות כיצד, ואם בכלל, יסתגל השוק למצב. בשונה מענף הרכב החדש, בתחום המוסכים חלק ניכר מן הציבור אינו נחשף מספיק לאפשרויות הגלומות בכל הקשור בתחזוקת רכב, אך למי שירצה לחסוך כעשרה אחוזים מעלות הטיפול, בהחלט יש למה לצפות.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − six =