באוסטריה המריא השבוע טווין (דו-מנועי) של חברת דיאמונד לטיסת בכורה עם בקרת טוס-על-חוט. המערכת, אותה מקווה דיאמונד להטמיע במטוסי תעופה הכללית, היא מערכת אקטיבית אשר עשויה לשנות את האופן בו אנו חושבים על הטסת מטוסים.
במטוס ניסוי רוב משטחי השליטה והפונקציות נשלטות על-ידי מערכת הבקרה וזה כולל לא רק את המאזנות וההגאים אלא גם את בקרת המנועים. המערכת שומרת על מעטפת הטיסה הבטוחה וזה כולל הגבלה של זווית ההטיה, זווית ההתקפה ומהירות האוויר ובנוסף מסוגלת להגיב בזריזות לחיתחותים ו"כיסי אוויר".
• חושב שאתה יכול להטיס מטוס בעצמך? אנחנו נסדר לך!
מפתחי המערכת בדיאמונד מקווים בעתיד הקרוב לשלב פונקציות של המראה ונחיתה אוטומטיות. בדיאמונד – יצרנית המטוסים – חוזים כי שילוב של מערכות דומות בקנה מידה רחב בכל מטוסי התעופה הכללית יוריד את סף הדרישה ליכולת הטייסים ועשוי להפוך את הטיסה לנגישה יותר ובטוחה יותר.
עיקר המאמצים מושקעים כיום בכיוון של הקטנת רכיבי המערכת ושילוב יתירות בכל רכיב אשר ישמש כגיבוי במקרה של כשל בתת-מערכת מסויימת. במקרה של כשל ינותבו הפקודות דרך מעגלים מקבילים ויפעילו מנועים וסרוואים חלופיים לשליטה במשטחים הנחוצים. המערכת מתוכננת לאוטומציה מירבית של ההטסה כדי לסייע באופן רציף וקבוע לטייס בן האנוש.