יום חמישי , 28 מרץ 2024
מי מאלו יהיה הצעצוע האולטימטיבי? RZR מול מאבריק מול ווידלקאט. צילום: נועם אופרן
מי מאלו יהיה הצעצוע האולטימטיבי? RZR מול מאבריק מול ווידלקאט. צילום: נועם אופרן

מה לוקח? מאבריק נגד ווילדקאט נגד RZR

כתב: ניר בן זקן

למרות המחיר אין להם אביזרים אלמנטאריים כמו שמשות, מזגן או מערכת שמע. הגג הוא אופציה בתוספת תשלום. ועם זאת הם מספקים כמויות של הנאה כמו שמעט מאוד כלי רכב עם 4 גלגלים יכולים. רכבי השטח, ה-SBS (SideBySide) כפי שהם מכונים בארה"ב או באגי בלשון העם, צוברים פופולאריות הולכת וגוברת בשנים האחרונות. ראשונה הייתה פולריס שב-2009 הביאה לישראל את ה-RZR 800s, כלי ששילב בין קלות התפעול של רכב רגיל (בזכות הגה ודוושות) ליכולת אופנוע שטח, נמכר כמו לחמניות טריות וגרם להכחדת קטגוריית טרקטורוני הכידון. לא רק חובבי טיולים היו בין הלקוחות המאושרים, גם ילדי עשירים שהשתמשו בו ככלי תחבורה בגלל הגדרת רישוי של טרקטור משא שאפשרה נהיגה עם רישיון טרקטור מגיל 16. תקנה זו שונתה לאחרונה וכעת הם מוגדרים רכבי שטח ולא רשאים לנסוע בכביש.
הגעתם של הקאן-אם מאבריק והארקטיק-קאט ווילדקאט שמה קץ לבלעדיות ממנה נהנתה פולריס אבל למרות התחרות שנפתחה, המחירים דווקא התייקרו משמעותית, לא שזה מפריעה לפופולאריות עם עלייה חדה במכירות. בנוסף, התחלת שיווק גרסאות ה-4 מקומות שהתייצבו למבחן הופכת את חווית הנסיעה למשפחתית (שני מקומות בלבד עד כה) ולדברי מומחים בענף עשויות להביא כ-20 עד 25 אחוז לקוחות חדשים בהשוואה לנתח השוק כיום, כתחליף לרכב השטח המסורתי.

על הנייר
מהיותם רכבי נישה לשעות הפנאי עיצוב מהווה מרכיב מרכזי בקטגוריה זו. ה-RZR נהנה מהמראה המזוהה והמוכר ביותר, ובגרסת ה-1000 הבכירה הוא זוכה לחזית אגרסיבית מבעבר שיוצרת את הבידול המתבקש מדגמי הבסיס בזכות גריל גדול יותר ותאורת לד. המאבריק לעומת זאת מזכיר בצללית שלו ג'יפ; הוא גבוהה ורבוע, חרטומו מחודד ועם רביעיית פנסים עגולים ומגן חזירים גדול הוא המוחצן שבחבורה. לעומת זאת, הווילדקאט דוגל בגישה מינימאליסטית של שימוש מועט ככל הניתן בפלסטיקת גוף וכפועל יוצא בעל חזות אנמית יחסית.

קאן-אם מאבריק צילום: נועם אופרן
קאן-אם מאבריק צילום: נועם עופרן

למאבריק תא הנוסעים האיכותי והפרקטי ביותר בזכות מושבים נוחים ותומכים שבשילוב ההגה בשרני תנוחת הנהיגה היא הטובה ביותר. לנוסעים מאחור מרווח הרגליים הגדול ביותר ומיקום גבוה של המושבים מאפשר תצפית טובה על הנוף. הפלסטיקה איכותית, לוח השעונים מפורט ואינטואיטיבי, יש אינסוף ידיות אחיזה והוא היחיד עם צופר, מראה מרכזית וצמד תאי אכסון – תא כפפות ענק ותא נוסף בין צמד המושבים האחוריים.

פולריס RZR צילום: נועם אופרן
פולריס RZR צילום: נועם עופרן

ה-RZR מרגיש מינימליסטי; המושבים פחות תומכים ונוחים, תנוחת הנהיגה נמוכה וההגה ממוקם רחוק מיידי הנהג בעוד המדרס לרגל שמאל גבוה מידי, בורר ההילוכים משתלב בנוקשות ולוח השעונים קטן ומיקומו במרכז אינו אינטואיטיבי. מרווח הרגליים מאחור צפוף, הישיבה באותו מפלס גובה של המושבים הקדמיים פוגע בשדה הראייה ויש פחות ידיות אחיזה ותאי אכסון. הווילדקאט ספרטני עוד יותר; המושבים לא נוחים ואינם מתכווננים על מסילות (כיוון באמצעות ברגים שדורש את פירוקם), הדוושות לא ממורכזות ובעלות מהלך ארוך, בורר ההילוכים רופף ופעמים רבות לא השתלב להילוך הרצוי, הפלסטיקה גסה ולנוסע יש רק ידית אחיזה אחת. היתרון היחיד הוא שבדומה למאבריק גם כאן צמד המושבים מאחור ממוקם גבוה מהמושבים הקדמיים שמעניק תצפית טובה גם מהשורה השנייה.

ארטיקאט ווילדקאט צילום: נועם אופרן
ארטיקאט ווילדקאט צילום: נועם עופרן

בשטח
כחלק ממירוץ החימוש בין שלושת היצרנים הם מצויידים במנועי 2 צילינדרים בנפח ליטר אחד המשודכים לתיבת הילוכים מסוג וריאטור עם הנעה כפולה והילוך כוח. לפולריס יש הכי הרבה סוסים באורווה (110 כ"ס) והוא מקדים במעט את המאבריק (עם 101 כ"ס) במבחני התאוצה בעוד הווילדקאט בעל התפוקה הנמוכה ביותר (90 כ"ס) נותר הרחק מאחור. עם זאת למאבריק צליל המנוע הערב ביותר בעוד ב-RZR בולטים רעשי תמסורת ויחידת ההנעה של הווילדקאט רועשת אפילו יותר.

קאן-אם מאבריק. צילום: רונן טופלברג
קאן-אם מאבריק. צילום: רונן טופלברג

ככל שביצועים בקו ישר תופחים על האגו של היצרנים והלקוחות (שרוצים את הכי גדול והכי חזק) הם כאין וכאפס לעומת המהות האמיתית של כלים אלה. החשיבות הגדולה כאן היא למערך המיתלים והשלדה כדי לאפשר את הורדת הכוח לקרקע. מיתליו הארוכים (קד'/אח' 45.7/43.2 ס"מ) ובסיס הגלגלים הגדול (315 ס"מ) של הווילדקאט גורמים לו להפוך גם את השביל המשובש ביותר לאוטובאן גרמני. למרות זוויות גלגול מוחשיות היציבות הכיוונית מרשימה, אבל הוא פחות חד ותזזיתי מהציפייה בכלי "אטרף" שכזה. גם בשטח טכני הוא מפגין עליונות תודות למיתלים הארוכים ששומרים על מגע ישיר עם הקרקע, למרווח הגחון הנדיב (33 ס"מ) והוא היחיד שמצויד בנעילה לדיפרנציאל הקדמי.

קאן-אם מאבריק. צילום: רונן טופלברג
קאן-אם מאבריק. צילום: רונן טופלברג

מיתליו של המאבריק נוקשים ובעלי מהלך קצר מהאחרים (קד'/אח' 35.6/35.6 ס"מ) וזאת על מנת למזער את השפעת הישיבה הגבוהה על מרכז הכובד. תצורת המנוע המרכזית (מנוע אחורי בשני האחרים) ובסיס גלגלים קצר (289.1 ס"מ) יוצרים התנהגות חדה ועצבנית שלעיתים פוגעת בביטחון הנהג. חלק מהבוחנים אהבו את האופי הבלתי מתפשר שדורש יד בוטחת ומיומנת מאחורי ההגה, אבל עבור הרוב המכריע הוא הרגיש פחות בטוח ויציב ויכולת גיהוץ המהמורות נחותה בעיקר בחלק האחורי שנוטה לבעוט במעבר באמפים. גם ההגה מעביר רעידות לידי הנהג (באמפ סטיר) אבל הוא לפחות מדוייק ובעל משקל נכון (שלושה מצבי תגבור לבחירה). בשטח טכני המאבריק מגרד את בטנו במקומות שהשניים האחרים צלחו ללא שריטה כתוצאה ממרווח הגחון הקטן ביותר (31.75 ס"מ) והוא גם היה הראשון לנופף את גלגליו באוויר בשל מהלך המיתלים הקצר. דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה (Visco-lok) מסייע בהורדת הכוח לגלגל האוחז. גרסת Xds שתשווק בקרוב גם בגרסת 4 מקומות אמורה לשפר מעט את יכולת השטח (בסיס גלגלים גדול יותר ב-9.4 ס"מ, מהלך מתלה ארוך יותר ב-2.5 ס"מ מלפנים ו-5 ס"מ מאחור, מרווח גחון גבוה יותר ב-1.25 ס"מ וגלגלי 28" גדולים יותר).

ארטיקאט ווילדקאט. צילום: תומר פדר
ארטיקאט ווילדקאט. צילום: תומר פדר

ה-RZR מציעה את הפשרה הטובה ביותר בין השניים. בסיס הגלגלים הוא בתווך שבין הצמד (297.2 ס"מ) המיתלים ארוכים דיים (קד'/אח' 45.7/40.6 ס"מ) כדי לגהץ מהמורות ושיבושים בצורה מעוררת הערכה, אבל גם מציעים את הקשיחות המתבקשת כדי לרסן את זוויות הגלגול יוצרים חבילת התנהגות חדה, מדוייקת ובעיקר נשלטת. ה-RZR נוטע תחושת ביטחון באוחז בהגה, גורם לו להרגיש כאילו היה נהג ראלי מדופלם (גם אם הוא ממש לא) ומאפשר קצב מהיר על גבול חוסר השפיות, גם בשטח קשה ומשובש. צמיגי 29" גדולים (27" באחרים) מיתלים ארוכי מהלך, מרווח גחון הגבוה ביותר (34.3 ס"מ) ובעיקר עדר הסוסים במנוע אפשר לו להתגבר בקלילות בלתי נסבלת על כל אתגר עבירות שהצבנו מול חרטומו.

פולריס RZR צילום: נועם אופרן
פולריס RZR צילום: נועם עופרן

סיכום
רגע לפני שנכתיר את המנצח צריך לזכור כי בנוסף לעלות הרכישה הגבוהה יחסית יש צורך בנגרר ייעודי (9,000 ש"ח) ובכלי רכב בעל כושר גרירה של 1.3 טון לפחות, במקום אכסנה מקורה, אין ביטוח מקיף (כ-4,000 שקלים ביטוח חובה וצד ג', ביטוח נגד גנבה עולה כ-7,000 שקלים נוספים) וזה לפני שחישבנו את עלויות הטיפולים השותפים שעשויים להגיע לחמשת אלפים שקלים בשנה והרבה יותר אם עשיתם נזקים. למרות כל זאת, הפופולאריות שלהם היא העדות הטובה ביותר לרמת ההתמכרות לחוויה שהם מספקים.

ארטיקאט ווילדקאט. צילום: תומר פדר
ארטיקאט ווילדקאט. צילום: תומר פדר

הווילדקאט אטרקטיבי בזכות תג המחיר הנמוך ביותר (135 אלף שקלים), עלויות האחזקה זולות יותר וגם הביצועים שלו בשטח; שיכוך המהמורות, היציבות הכיוונית ויכולת העבירות טובים למדי. אלא שתא הנוסעים ספרטני וזול ונחיתות יחידת הכוח הופכת אותו גמלוני ולא נמרץ כמצופה מכלי פאן.
למאבריק (146 אלף שקלים) היתרון ככלי משפחתי; תא הנוסעים שלו הוא בליגה אחרת מהמתחרים הן מבחינת הנוחות והן מבחינת האיכות, אבל יכולת השטח פחות טובה הן בעבירות ובעיקר בגיהוץ מהמורות ובתחושת חוסר יציבות שעשויה לאיים על נהג מתחיל. ל-RZR יש יתרון קל ביחידת הכוח כשבעיקר היכולת הדינמית המשלבת בצורה אופטימאלית בין שיכוך מהמורות לבין יציבות כיוונית, הופכת אותו לכלי הקל והמהנה ביותר לנהיגה בחבורה. מנגד תא הנוסעים שלו פשוט וגם תג המחיר מעט גבוה יותר (152 אלף שקלים).
עבור לקוחות חדשים בסגמנט המגיעים מרכבי שטח מסורתיים יתכן והמאבריק, הקרוב יותר באופיו לרכב שטח, יתאים יותר ככלי לטיולי משפחה רגועים. אבל הרוב המכריע של הרוכשים כיום מגיע מהכלים הדו מושביים במטרה להרחיב את החוויה למשפחתית, אך מבלי לוותר במאום על הפאן והיכולת. בשבילם ה-RZR הוא הכלי העדיף.

תודה גדולה ל-UMI שהשאילה לנו איסוזו דימקס ושברולט סילברדו שגררו את הכלים על הכביש

תודה ל-UMI! כרגיל הייתם ענקיים! צילום: נועם אופרן
תודה ל-UMI! כרגיל הייתם ענקיים! צילום: נועם עופרן

ארקטיק-קאט ווילדקאט 4X:
מנוע: V-טווין, 951 סמ"ק, 90 כ"ס
בסיס גלגלים: 315 ס"מ
משקל עצמי: 706 ק"ג
מהלך מתלה קד'/אח': 45.7/43.2 ס"מ
מרווח גחון: 33 ס"מ
מחיר: 135 אלף שקלים

קאן-אם מאבריק MAX:
מנוע: V-טווין, 976 סמ"ק, 101 כ"ס
בסיס גלגלים: 289.1 ס"מ
משקל עצמי: 702 ק"ג
מהלך מתלה קד'/אח': 35.6/35.6 ס"מ
מרווח גחון: 31.75 ס"מ
מחיר: 146 אלף שקלים

פולריס RZR XP4:
מנוע: 2 צילינדרים, 999 סמ"ק, 110 כ"ס
בסיס גלגלים: 297.2 ס"מ
משקל עצמי: 724 ק"ג
מהלך מתלה קד'/אח': 45.7/40.6 ס"מ
מרווח גחון: 34.3 ס"מ
מחיר: 152 אלף שקלים

Check Also

ג'נסיס GV70 עולה להרים

מועמד לא צפוי לחבילת שיפורי שטח. ג'נסיס GV70 מקבל קיט נאה מסדנה גרמנית וגם מגלשי סקי בקאסטומציה ייעודית לג'נסיס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × one =