יום שלישי , 19 מרץ 2024

בוגאטי חוזרת לאוויר

מוזיאון MULLIN בקליפורניה הודיע השבוע שסיים את עבודות השיחזור על מטוס בוגאטי 100P מקורי משנת 1937. המטוס אשר נוצר משיתוף פעולה בין בוגאטי לחברת הנדסה בלגית נחשב למתקדם ביותר בזמנו והציג כבר אז שליטה ממוחשבת על משטחי ההיגוי (מה שמכונה היום "טוס על חוט"), כנפיים מוטות לפנים, מערכת קירור שאינה יוצרת גרר – כל זה שנים רבות לפני מטוסי הקרב הטובים ביותר של מלחמת העולם אשר הופיעו בזירה רק לקראת סוף המלחמה. על הנעת המטוס הופקדו בני מנועים בני 450 כ"ס כל אחד והוא הצליח להגיע בעזרתם ובעזרת התיכנון האירודינאמי הייחודי למהירות של 800 קמ"ש. הבוגאטי 100P היה קטן ביחס למטוסים המהירים של התקופה עם מוטת כנף של כ-9.0 מטרים בלבד ואורך דומה.

מטוס המירוצים של בוגאטי יחזור בקרוב לאוויר. דו-מנועי מתקדם וזעיר אשר הוסתר מהנאצים ב-1940 וישוב - כשיחזור - לטוס בקרוב. צילום: MULLIN MUSEUM
מטוס המירוצים של בוגאטי יחזור בקרוב לאוויר. דו-מנועי מתקדם וזעיר אשר הוסתר מהנאצים ב-1940 וישוב – כשיחזור – לטוס בקרוב. צילום: MULLIN MUSEUM

ללמוד לטוס עם אורן גבעוני

איך לעבור בנקרות מבלי להתאבק

בוגאטי עצרה את הפיתוח של המטוס ביוני 1940 מחשש שמא הטכנולוגיה תיפול לידי הנאצים ומאז הוא הוסתר ואוחסן במצב שאינו כשיר לטיסה.

המטוס שמצולם אינו בוגאטי מקורי אלא שיחזור מדוייק של כלי הטיס אשר יוצר עם שימוש קפדני באמצעי הייצור והחומרים שהיו זמינים בסוף שנות ה-30'. לשיחזור המידות והמעטפת האירודינאמית המדוייקת של המקור והוא אפילו מכיל את חמשת הפטנטים המקוריים שבוגאטי רשמה בעת פיתוח כלי הטיס.

מטוס המירוצים של בוגאטי יחזור בקרוב לאוויר. דו-מנועי מתקדם וזעיר אשר הוסתר מהנאצים ב-1940 וישוב - כשיחזור - לטוס בקרוב. צילום: MULLIN MUSEUM
מטוס המירוצים של בוגאטי יחזור בקרוב לאוויר. דו-מנועי מתקדם וזעיר אשר הוסתר מהנאצים ב-1940 וישוב – כשיחזור – לטוס בקרוב. צילום: MULLIN MUSEUM

גיא ברלס מהנדס אירונוטיקה, בחן את החומרים של הבוגאטי 100P אלו רשמיו:"כאשר "מושכים" את הכנף קדימה בעצם מזיזים קדימה את המרכז האוירודנימי של המטוס, המרחק שבין נקודה זו הנקראת  AC   הוא זה שקובע איך תהיה יציבות המטוס חיובית או שלילית וכמה. משיכת הכנף קדימה בכלי טיס כזה אפשרה להשתמש בזנב קצר וקטן יחסית , הנמצא כמעט בהמשך לכנף ועדין מספק מספיק מומנט ניהוג כדי לנהג את כלי הטיס. השימוש בשני מנועים הנמצאים אחד אחרי השני נועד לאפשר להישאר עם גוף בעל חתך קטן מאוד משיקולי גרר, ותכנון מיקום מרכז כובד דבר שלא היה מתאפשר עם היו בוחרים במנוע אחד גדול. שני המנועים מחוברים ע"י תמסורת לשני מדחפים קטנים יחסית דבר המבטל את אפקטי הצימוד הגיירוסקופיים בעת תמרון ומאפשר גם לקבל דחף גדול יותר עם בפחות גרר היות והמדחף האחורי בעצם מיישר חלקית את זרימת האויר ומקטין את אובדן האנרגיה על סיבוב האויר סביב המטוס".

מוזיאון MULLIN מוקדש לשימור ושיחזור יצירות אומנות וכלי רכב צרפתיים מתקופת הארט-דקו (1918 עד 1941) והבוגאטי 100P  יהיה גולת הכותרת של תצוגת מכוניות בוגאטי שבמקום. המטוס יוצג במוזיאון החל מחודש מרץ 2014 ובהמשך צפוי להתחיל בסדרת טיסות ניסוי. לפרטים נוספים בקרו באתר המוזיאון:  www.mullinautomotivemuseum.com

Check Also

רוביקון 392 הסוף

אדיוס ל-המי V8 ברנגלר רוביקון. שלום להוריקן הטורי וכפול המגדשים. JEEP מוציאה מהדורת סיום לרנגלר 392 כשבאופק כבר נראה ההוריקן

One comment

  1. רוצים ללמוד להטיס מטוס, ואולי יום אחד להטיס את הבוגטי?

    צרו איתנו קשר באתר, ואתם כבר בדרך לרישיון הטיס שלכם:

    https://skytrip.co.il/טייס-ליום-אחד/

    להתראות…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × one =