יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו

ישבתי על רגבי אדמה חומים וגדולים בלב עמק יזרעאל. האוויר החם מתערבל סביבי, מדגדג בחיזיון תעתועים את תלתלי הכותנה הלבנים בשדה לידי. מאחוריי חורשת אקליפטוסים מפטפטת ברחש עלים שמתחיל בכל יום בצהריים בדיוק באותה השעה כשהבריזה מגיעה סופסוף מהים ומרימה את המחנק מהשדות הרחבים. צב מים קצן מוציא חרטום מחודד וסקרן לשמע פיצפוצים לא מוכרים – אולי משהו חדש וטעים לאכול – הוא בטח חושב לעצמו. אבל מהארוחה הזו הוא לא ירצה לטעום. מלא הפה סגסוגת אלומיניום רותחת אינה מתכון לחיים ארוכים בביצה. הוא מבין זאת ומים נעלם במים העכורים של אחד הפלגים שמגיעים לבסוף לקישון. כאן, לא רחוק מזירת הניצחון של דבורה (הנביאה) וברק (הקצין), אשר שיקעו את מרכבות הברזל של סיסרא  – רמטכ"ל צבא חצור – בבוץ של העיימק. אבל מרכבת הברזל הזה היא סיפור אחר לגמרי.

מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. האם זה הקרוסאובר הכי טוב בישראל? בין רגבי עמק יזרעאל עם שילוב מדהים של רכב פנאי משפחתי ומכונת נהיגה מתגמלת. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. האם זה הקרוסאובר הכי טוב בישראל? בין רגבי עמק יזרעאל עם שילוב מדהים של רכב פנאי משפחתי ומכונת נהיגה מתגמלת. צילום: רוני נאק

קטע ממסלול המבחן בעמק יזרעאל

איך התמודד סובארו פורסטר מול טויוטה ראב-4, פורד קוגה, פולקסווגן טיגואן?

סובארו טורבו

צמד המילים הזה מגלם בתוכו הרבה מסורת ואדרנלין אצל מי שמכיר ואוהב מכוניות והוא תמיד מתקשר לעולמות של ביצועים ולא אחת אף מגדיר אותם. והפורסטר טורבו – הוותיק בז'אנר הקרוסאוברים – הוא אמת המידה בעניין. כבר פעמיים עימתנו את אחיו צנועי המפרט מול המיטב שיש לסגמנט להציע – ופעמיים הפורסטר האטמוספרי הביס אותם. והוא עשה זאת בשילוב של חלל פנים נדיב, צריכת דלק טובה, מתלים מדהימים ויכולת שטח הטובה ביותר בקבוצה. והפורסטר טורבו, ניצב חצי קומה מעל לקבוצה הזו. ולא רק במחיר הנושק ל-270 אלפי שקלים, אלא גם באיבזור והביצועים.

והאיבזור כולל מחשב דרך משוכלל עם עמודי מידע רבים ויכולת לנתח כמעט כל שלב בנהיגה, ריפודי עור מקוריים, גג שמש ענקי, חיישני תאורה וגשם, ועוד רשימה ארוכה של פריטים ייחודיים לדגם כמו כניסה ללא מפתח ודלת תא מטען חשמלית. בתחום הבטיחות המפרט זהה לכל הדגמים וכולל 7 כריות אוויר, עיגונים למושבי בטיחות, בקרת משיכה ויציבות וכל מה שצריך כדי לקבל 5 כוכבי בטיחות.

מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. כיול המתלים, השלדה והבלמים שונה ומהודק יותר מהגרסאות האחרות. צילום: סובארו
מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. כיול המתלים, השלדה והבלמים שונה ומהודק יותר מהגרסאות האחרות. צילום: סובארו

ההבדל החיצוני הוא בפגושים, חישוקי הגלגלים בקוטר 18 וניצנוץ מהפנט של פנסי קסנון. אבל כל הטוב הזה נדחק לשוליים כשמגיעים לקרביים. תחת מכסה המנוע תגלו מנוע טורבו חדש – בתצורת בוקסר כמובן. כבר לא 2.5 ל' בעייתי אלא בנפח 2.0 ל' עם הזרקת דלק ישירה ומגדש טורבו חכם. התפוקה עומדת על 240 כ"ס ו-37 קג"מ. תיבת הילוכים רציפה מעבירה את הכוח להנעה כפולה-קבועה במיטב המסורת של סובארו ואין יחס העברה קצר (הכוונה היא ל-LOW). החידוש בדור הזה של הפורסטר הוא מתג X-מוד המודיע למערכת ההנעה כי הפורסטר נמצא בשטח וזה מצידו מעלה את הכוננות של כל מה שקשור לאחיזה והגבלת החלקה לרמה היסטרית למדי. אין טיפונת סיחרור והפורסטר מטפס כמו חרדון בכל מעט טכני ככל שיתירו לו זוויות המרכב. הגבלת המהירות במורד מופעלת אוטומטית וזו חוסכת לך לחיצות מיותרות ומסוכנות במורד דרדרת חלקלק ובוגדני.

מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. איכות החומרים שופרה מאד ביחס לדור היוצא. תנוחה הנהיגה גבוהה והראות החוצה מצויינת. צילום: סובארו
מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. איכות החומרים שופרה מאד ביחס לדור היוצא. תנוחה הנהיגה גבוהה והראות החוצה מצויינת. צילום: סובארו

מהצד השני של הטורבו יש מתגי S  קטנים וחסרי יומרות על גלגל ההגה לצד מיתוג אנונימי של בקרת השיוט, והשמע. לחיצה על אחד מאלו יעלה את הטמפרמנט לרמה פסיכית ממש. הפורסטר יהפוך אותו מקרוסאובר משפחתי מנומס, לבועל כבישים, מיישר פיתולים ומעליב גרמניות באופן המוכר רק לחובבי רפליקות הראלי של פעם. תיבת ההילוכים הרציפה מתחלקת מחשבית ל-שמונה יחסי העברה, אפשר לדלג ביניהם גם עם משוטים בגב גלגל ההגה, והמנוע ימשיך לדחוס, ולדחוף ולמשוך למחוזות שיגרמו לכל "soccer mom" לבעתה – אם רק תלחץ על המתג ההוא כמובן. נהג ש"יודע את העבודה" יתוגמל עם הקרוסאובר הדינאמי ביותר שיש – אם בביצועים או התנהגות כביש (כ-7 ש' ל-100 קמ"ש).

מהצד השימושי יותר של המטבע, מנצל הפורסטר היטב את בסיס הגלגלים הארוך יותר של השלדה החדשה. אמנם 264 ס"מ זה לא מאד ארוך (בהשוואה ליונדאי i35 ולטויטה קורולה החדשה בסיסי גלגלים של 270 ס"מ) אבל בזכות התקרה הגבוהה ותכנון טוב של חלל הפנים מתקבל מושב אחורי מרווח מאוד, עם אפשרות לכוון את זווית המשענת וכן תא מטען ענקי בנפח 488ל'.

פורסטר ההדגמה צויד במולטימדיה מקומית אשר שולבה באינטגרציה טובה מאוד לתוך פתחי הדאבל DIN בדשבורד. חוצמזה יש גם מצלמת רוורס מקורית, בלוטות' מקורי ועוד. צריכת דלק היא תמיד נקודה בעייתית במנועי טורבו – בוודאי כשהם מגיעים בחבילה שרירית כזו. בפורסטר טורבו זה מטופל על ידי מפות ניהול המנוע השונות. כך שאם תנהגו לפי המספרים שעל השלטים תגיעו לצריכת דלק ממוצעת של 10 ואפילו 11 ק"מ לליטר. במצב הכי מחודד – כשכל הרסנים הותרו – גם 4 ק"מ לליטר הם מציאותיים.

מבחן רכב סובארו פורסטר. מתג X-מוד, הופך את זולל האספלט לחרדון סלעים יעיל מאד. במקביל מפעיל אוטומטית את הגבלת המהירות במורד. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב סובארו פורסטר. מתג X-מוד, הופך את זולל האספלט לחרדון סלעים יעיל מאד. במקביל מפעיל אוטומטית את הגבלת המהירות במורד. צילום: רוני נאק

לעזוב את העמק

טסתי בשבילי העמק, נהנה ממידיות הכוח, האחיזה בקרקע ותגובות השלדה המחודדות. עזבתי אותו לטובת קטע טכני, דרדרתי ומדורג באיזור עמק השלום מעל לקיבוץ הזורע – וזה, מניף חישוקי 18 לאוויר, מרים רגל, וממשיך באדישות בכיוון. נגמרו המדרגות, התחיל הכביש והקצב עולה, ועולה ועולה, מפיק אנחות מאמץ מהצמיגים הרחבים, והנאה ממני. איזה כיף היו פעם המכוניות של סובארו והנה אחת בה ה-DNA ההוא לא עומעם על ידי הפוליטיקלי קורקט.

מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. ככל שתפחת האחיזה כך יעלה ויפרח הפורסטר טורבו. צילום: סובארו
מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו. ככל שתפחת האחיזה כך יעלה ויפרח הפורסטר טורבו. צילום: סובארו

פורסטר טורבו ניצב מעט מעל לסגמנט הקרוסאוברים העממיים לאלו הפרימיום המתחילים מכ-300 אלפי שקלים. יש בו את האיכות הכוללת והאיבזור של מותג פרימיום עם יכולת דינאמית מרשימה מאד ובעיקר משרעת יכולת רחבה מאד – אולי הכי רחבה שאני מכיר מחוץ להקשר של מתלי אוויר וטריין ריספונס. לרוב איני נוטה לצאת בהצהרות שכאלו – לא כך הפעם – מכיוון שלטעמי זהו הקרוסאובר הכי טוב בישראל. ונכון הוא יקר אבל נורא כיפי.

Check Also

יונדאי איוניק 6 – הנעה כפולה ובטיחות של 5 כוכבים

רמות חדשות של דינאמיות ובטיחות, יונדאי איוניק 6 היא אחת המכוניות החשמליות המוערכות ביותר. בחירה של הרכב העולמי הטוב ביותר, ציוני בטיחות מצטיינים ואבזור מפנק

9 comments

  1. לטעמי הכותב,קצת,אבל קצת, נסחף…
    לשלב פרסומת בכתבה-לא יפה…ונותן תחושה לא אובייקטיבית (גם אם זה לא נכון)
    לציין -כבדרך אגב,צריכת דלק שערוריתית…
    לכתוב:" והאיבזור כולל מחשב דרך משוכלל עם עמודי מידע רבים ויכולת לנתח כמעט כל שלב בנהיגה, ריפודי עור מקוריים, גג שמש ענקי, חיישני תאורה וגשם, ועוד רשימה ארוכה של פריטים ייחודיים לדגם כמו כניסה ללא מפתח ודלת תא מטען חשמלית. מה "ייחודי" את כל זה יש גם בפורד קוגה שלי -כן כן אפילו דלת חשמלית שנפתחת עם תנועת רגל…והכל ב-כמעט 100,000 (!) ש"ח פחות. ו-180 כ"ס ממנוע 1,600 סמ"ק…
    והתעלמות מהעיצוב העצוב מבחוץ וגם מבפנים, מנוחות נסיעה בעיתית ומהמולטימדיה ה"מקומית" שזה (לפי הפורסטר שהיתה לי) מכשיר סיני זול עם קליטה בעייתית שתוך זמן קצר "משכנע" לחזור למכשיר המקורי של הרכב -ללא המולטימדיה.
    בקיצור: היו לי שתי פורסור 2008 ו-2010 הראשונה היתה נפלאה ,השניה היתה "נפילה" -אמינות זה לא הכל, נסעתי ברכב ההדגמה והשתכנעתי הפורד תמורה טובה יותר לכסף…

    • אחד שטכל אותה עם פורד, וגם השכן שלו...

      הפורד תמורה טובה לכסף רק אם אם המנוע מפסיק לעבוד (והאמן לי, הוא יפסיק לעבוד!) אחרי שמכרת… תמכור לפני שנגמרת האחריות ואתה מסודר… האמינות זה כן הכל. בטח יותר חשובה מהמולטימדיה.

  2. ההשוואה בין הפורסטר XT לבין הקוגה אינה לעניין. הפורסטר גדול ומרווח יותר. בשונה מהקוגה, בשל הצורה היותר קובייתית והחלונות הגדולים, שדה הראיה מתוך הפורסטר מצויין ואינו כולל הרבה שטחים מתים הנובעים מעיצוב על חשבון הבטיחות. הפורסטר הוא גם חזק ומהיר בהרבה ויכולות השטח שלו מצויינות ועולות בהרבה על אלו של הקוגה, במיוחד עם ה- X מוד. גם מרווח הגחון של הפורסטר גבוה ב- 22 מ"מ מזה של הקוגה. כאשר נוהגים בפורסטר XT באינטליג'נס מוד ולא בפראות, הוא עשוי לעשות 13 ק"מ לליטר בדרך בין-עירונית וזה לא רע לרכב עם 240 כ"ס! הפורסטר נבחר לג'יפון השנה על ידי הירחון האמריקאי הנחשב MOTOR TRENDS וגם נבחר כג'יפון הטוב ביותר והאמין ביותר ע"י עיתון הצרכנים האמריקני המכובד CONSUMER REPORTS . שני החסרונות הבולטים של הפורסטר הם מערכת המידע-בידור הזולה המותקנת בו (כנראה ע"י היבואן המקומי) וגם תג המחיר המוגזם שלו כ- 270,000 ש"ח. גם לפני יותר משנה היה מחירו דומה. אבל מאז צלל היין היפני ביותר מ20% לעומת השקל והמחיר העדכני צ"ל: כ- 215,000 ש"ח. במחיר כזה הייתי עושה מאמץ וקונה את הפורסטר XT כבר אחרי פסח.

    • אחד שאכל אותה עם פורד, וגם השכן שלו...

      ,הפורסטר גם נוסע לנצח, ולקוגה יש מנוע של פורד…

  3. חסכתי במשך שנים ולפני כשבועיים קניתי את הפורסטר טורבו XT 2014 בצבע ירוק-אפור-מטאלי ! אפילו באינטליג'נס מוד (מצב חיסכון) ה- FXT שקט, אבל זריז ביותר ומגיב בהאצה ניכרת על כל לחיצה קלה על דוושת הדלק. לפי המלצות היצרן רצוי שלא לעבור 4,000 סל"ד במהלך 1,500 ק"מ ראשונים. גם כך, מעט מאוד מכוניות על הכביש מסוגלות לעקוף אותו בעלייה. התיבה האוטומאטית הרציפה CVT שקטה, חלקה בפעולתה ומאפשרת תאוצות גבוהות גם בסל"ד נמוך. למרות מרווח הגחון הגבוה, התנהגות הכביש מצויינת, במיוחד בכבישים המפותלים של הגליל. אחראים לכך המתלים המוקשחים יחסית. שדה הראייה מתוך הרכב החוצה מצוין, תנוחת הישיבה גבוהה וטובה מאוד. מצלמת הנחיגה לאחור, למרות המסך הקטן, נותנת תמונה חדה של מה שקורה בסמוך לפגוש האחורי. סוף סוף יש לי רכב כיפי לנהיגה, המאפשר לקנות גלידה, ולהגיע עימה הביתה במהירות לפני שתימס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × 1 =