רוני נאק
הסנאט האמריקאי, משרד התחבורה וגופים מקצועיים כמו ה-NTSB וה-NHTSA מקדמים במהירות את הרגולציה שתחייב את יצרניות הרכב להתקין מערכת לזיהוי פאסיבי של נהג שיכור (וגם נהגת כמובן) – דבר הגורם למעל לעשרת אלפי מקרי מוות מדי שנה בארה"ב (נתוני המדינה). באתר עמותת אור ירוק הישראלית מצויין כי: "בכל שנה מתרחשות 245 תאונות דרכים בממוצע בשל נהיגה בשכרות/סמים ובהן נפגעים כ-407 בני אדם. יותר מנפגע אחד בכל יום בממוצע. בכל שנה נהרגים תשעה בני אדם בממוצע בתאונות דרכים הקשורות לאלכוהול/סמים ו-31 נפצעים קשה".
בראיון שהתקיים בשבוע שעבר, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מרי בארה, אמרה שהטכנולוגיה מגיעה וכי GM עובדת עם הגופים הרגולטורים כדי לממש זאת בהקדם. דבריה של מנכ"לית GM נאמרו יום לאחר ש-NHTSA נקטה בצעד הרגולטורי הראשון לקראת חובת שילוב טכנולוגיות לזיהוי אלכוהול בכל המכוניות הפרטיות והטנדרים החדשים בארה"ב.
הכוונה לשלב טכנולוגיה כזו אינה חדשה ונמצאת בתהליך רציף עוד משנת 2021, כשרק בחודש נובמבר האחרון (24') הוגשה הצעת החוק הסופית שתחייב את כל כלי הרכב החדשים בארה"ב להיות מצוידים במערכת מתקדמת לזיהוי נהג שתוי ומניעה של התנעת הרכב.
מהרגע שהחוק ייאושר ליצרניות הרכב יהיו עד שלוש שנים להטמיע את הטכנולוגיה בכלי הרכב כפריט תקני (בדומה למשל ה-TPMS המזהה ומתריאה בפני ירידה בלחץ האוויר באחד הצמיגים).
נכון להיום ה-NHTSA אוספת מידע מחברות והזנקים כדי שישלבו ויעזרו לסוכנות לפתח את הפרמטרים לביצועי המערכת. טכנולוגיית הנשימה (בדומה לינשוף – המזהה את האלכוהול באוויר הנפלט בעת הנשימה) עוברת בימים אלה ניסויים בכמה מדינות ובציי רכב פרטיים.
הכוונה היא להציע ליצרניות הרכב חיישן נשימה פסיבי לחלוטין שיוכל להשתלב בקווי היצור כבר בשנים 2024-25. בנוסף קיים בפיתוח גם חיישן מגע שיכול למדוד את רמות האלכוהול בדם – אולם הוא עדיין בשלב פיתוח ראשוני ואין מסגרת זמן לשלבו ביצור הסדרתי. חברות שיצליחו לפתח במהירות חיישנים כאלה, ישעמדו בדרישות ההפעלה כפי שיוגדרו על ידי NHTSA, תהיה בעלות פוטנציאל להינות מתקציב עתק של 1 טריליון דולרים שהוקצה לטובת זאת על ידי הממשל האמריקאי.