שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג-אין. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג אין

רוני נאק

אני מאד אוהב את הפורמנטור לבית קופרה. לטעמי זו אחת המכוניות הסקסיות שיש על הכביש ובין הבודדות שמרימות לי – את הדופק – כל פעם שאני רואה אחת ברחוב. בעיקר אם זו VZ נבחנית המשחררת ניפוצי מפלט מתוקים.

ובכן גרסת הפלאג אין – e-HYBRID בשפת קופרה, משווקת ברמת אבזור אחת אליה ניתן להוסיף חבילות אבזור שנושאות שמות כמו של ספינות פירטים: בלאק פרל וכמובן בלו בלוד. גם ללא חבילות האבזור יש לגרסה הזו של קופרה חישוקי 19 אינץ', מושבי באקט ספורטיביים, מבחר של צבעי מרכב מדהימים ולוק של ה-VZ העוצמתית.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג-אין. קוקפיט דיגיטלי מלא עם ממשק בעברית וגם קישוריות מלאה. 11 כריות אוויר ומערכות סיוע ובטיחות אקטיביות. צילום: רוני נאק

• קחו אותה לכביש הנהיגה מהטובים בישראל

• הכירו את קופרה טווסקאן

בפנים תמצאו קוקפיט דיגיטלי – מהטובים שיש בשוק הרכב, עם ממשק תומך עברית, תאורת אווירה, בורר מצבי נהיגה – בעל השפעה סופר-מורגשת בגרסה הזו ועוד אבזור נוחות רב. בכל האמור לחווית האיכות של תא הנהג וסביבת הנוסעים הקופרה הזו עומדת לגמרי כתף אל כתף עם מה שיש למותגי הפרימיום להציע.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג-אין. שני מנועים כל הפוש ללא הבאנג-באנג!. 40.8 קג"מ ו-245 כ"ס. צילום: רוני נאק

הסיבה למסיבה זו מערכת ההנעה. מערכת שהיא מוכרת מדגמים אחרים בקונצרן VW העצום. זו מפיקה 245 כ"ס ו-40.8 קג"מ משילוב של מנוע חשמלי ומנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4ל'. ההנעה קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 6 הילוכים. מהצד הפלאג-איני של המשוואה נציין כי פורמנטור הייבריד מצויד בסוללה בעלת קיבולת של 12.8 קוט"ש אשר מספיקה – כך לפי היצרן – לטווח חשמלי נטו של 54 ק"מ (נתון יצרן). לאחר שזו מתכלה, הפורמנטור ממשיכה בדרכה כרכב היברידי לכל דבר. נתון צריכת הדלק הרשמית עומד על 1.5ל' ל-100 ק"מ. כמו כל פלאג-אין ניתן לטעון את הסוללה מרשת החשמל מעמדת טעינה ביתית בפחות מ-4.0 שעות (לדברי היבואנית), מבלימה רגנרטיבית (בעברית "מאחזרת") וכמובן בצורת נהיגה היברידית.

מחיר קופרה פורמנטור פלאג-אין עומד על 245,900 שקלים. עוד נחזור לזה.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג-אין. יפה לה בעיר. נוחות סבירה ביחס לגודל חישוקי הגלגלים ותנועה חשמלית שקטה. צילום: רוני נאק

נהיגה

מצאתי את הפורמנטור מאד לרוחי. מצד אחד התגלגלית בסטייל ברחבי העיר בשקט מוחלט כשאני מנצל את העוצמה המופמנת של המנוע החשמלי. הפיקוד של הרכב מעדיף את החשמל ובהחלט שקל מאד לחסל את הסוללה אם לא שמים לב. הממדים של הרכב הם כשל רכב פנאי קומפקטי: בסיס הגלגלים 268 ס"מ, האורך הכולל 445 ס"מ והרוחב 184 ס"מ. בהתאם לז'אנר הפורמנטור שפוף עם גובה של 151 ס"מ. ובכל זאת, חלל פנים טוב מאד במושב האחורי וגם פתח כניסה מדלת אחורית רחבה.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג-אין. נפח תא המטען הוא 345 ל – 100ל' פחות מגרסאות הבנזין הודות לסוללת ההנעה'. צילום: רוני נאק

האופי הספורטיבי של הרכב בא לידי ביטוי במוצקות של הרייד שלו. אין רכות או נדנוד – אלא מוצקות שהכרתי פעם במכוניות ספורטיביות טובות. מהודקת כזו ואחודה אבל שלא מתרסקת אלא סופגת מהמורות. כל זאת במגבלות של חישוקי הגלגלים הגדולים וצמיגים בחתך 40.

מחוץ לעיר חשוב לזכור לעבור למצב ההיברידי. אחרת הסוללה כאמור תתרוקן במהירות. כמעט תמיד יש כוח זמין ובנדיבות. כמעט 41 קג"מ  זה נתון של מנוע 2.0ל' טורבו בריא (שזה זהה לגרסת VZ 2.0ל') שמוחק היטב עליות ונותן לרכב את הדחיפה הנפלאה הזו מאחור. עם המנוע החשמלי המון מומנט מגיע מהר ומיד וזה ממשיך עם הכוח של מנוע הטורבו שמגיע כמעט מיד אחרי. באופן מפתיע הגרסה ההיברידית שוקלת רק 75 ק"ג יותר מה-2.0ל' (המצוידת בהנעה כפולה) וזה בא לידי ביטוי בהתנהגות הכביש וההיגוי שנותרים הרבה יותר מ"סבבה". אפשר לגמרי לנהוג אותה וחזק (במצב ספורט המתוח כמו מיתר במנדולינה).

מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג-אין. צילום: רוני נאק

מה פחות

כשנגמרת הסוללה. ויש עליה. למשל לירושלים. וצריך עוד כוח ומנוע ה-1.4ל' נותן את כל ה-150 כ"ס שלו…זה די דרדלה. מה גם שהצליל שהמנוע הזה מפיק נשמע כלא קשור לעולם התוכן של "קופרה פורמנטור".

זו תופעה המשותפת לכל פלאג-אין באשר הוא. כי כשאוזל החשמל אנו נותרים עם מנוע חשמלי וסוללה כבדה שהופכים ברגע לנטל ולא לנכס. הפתרון פשוט למדי – לנסוע במצב ההיברידי באותן נסיעות בינעירוניות הזוללות סוללה.

הבלמים הם בסדר אבל לא הכי נשכניים. אולי תוספת המשקל אולי המערכת המאחזרת – בכל מקרה צריך כאן עוד BITE.

מבחן דרכים קופרה פורמנטור VZ פלאג-אין. צילום: רוני נאק

סיכום

את הדרך בחזרה לשפלה מהרי ירושלים עשיתי בעיקר בעזרת כוח הכבידה. 2% נוספו לסוללה מהטעינה העצמית ואחרי כ-70 קילומטרים בחזרה למשרדי אי-שם, הציב מחשב הדרך של הקופרה צריכת דלק משולבת של 21 קילומטרים לליטר. לא גרוע בכלל! ועם כל הלוק והאופי שאנו אוהבים בפורמנטור.

ויש פיל בחדר שאי אפשר להתעלם ממנו. מס הקניה. בהיות הפורמנטור פלאג-אין כרגע מס הקניה עומד על 55% אולם רק בעוד כמה חודשים המדינה תבטל את ההטבה לרכבים מהסוג הזה ותשווה את מס הקניה לזה של מכוניות רגילות והיברידיות – לאמור 83%. דבר שיזניק מעלה את המחיר של הרכב יחד עם שער המטבע שמי יודע לאן יגיע בינואר 2024. לכן קבלו את ה-FOMO של השבוע ודעו שזו ככל הנראה הזדמנות אחרונה לרכוש את הרכב הזה במחיר סביר.

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 3 =