יום שישי , 26 אפריל 2024
אל תסמכו על מערכות העזר האוטונומיות - כמו במקרה הזה שלא יכלה להחליט לאיזה נתיב לעבור ופגעה במעקה. צילום: AXA
אל תסמכו על מערכות העזר האוטונומיות - כמו במקרה הזה שלא יכלה להחליט לאיזה נתיב לעבור ופגעה במעקה. צילום: AXA

סכנה עיקרית: דליקות

רוני נאק

בזמן שהבטיחות האוטומוטיבית של מכוניות חשמליות מודרניות עומדת בקנה אחד עם מכוניות בעירה פנימית. הרי שעתה, אחרי שיש כבר צי גדול של מכוניות חשמליות על הכבישים מתחילים לחוש בהבדלים. והראשונות לחוש אותן אלה חברות הביטוח אשר צריכות להתמודד עם תביעות המבוטחים וליצור הערכות סיכון משלהן עבור מי שרוצה או ירצה בעתיד לבטח את הרכב החשמלי שלו.

ענקית הביטוח AXA – שנוסדה לפני 203 שנים ובסיסה בצרפת אבל היא חולשת על שוק גלובאלי עצום בתחומי ביטוח רבים ופעילות המשתרעת על פני חמש יבשות. ובכן AXA עורכת מבחנים משלה שהם מעט שונים ממבחני NCAP  או IIHS – ומשרתים את תחומי העניין שלה.

ובכן הממצא הראשון הגיע דווקא מהלקוחות שלה – בעיקר בעלי רכבי SUV ומותגי פרימיום עם הנעה חשמלית או PHEV שבהן החשמל דומיננטי. החברה מדווחת על עליה של 40% בארבעת השנים האחרונות בתביעות של נזקים מבעלי כלי הרכב הנ"ל ביחס לחבריהם שנוסעים בדגמי דיזל או בנזין. אחת הסיבות לכך – כך לפי AXA – היא הביצועים המפתיעים של מכוניות כמו טסלה. בסקר שביצעה בקרב נהגים המבוטחים אצלה 52% מהם אמרו שאכן הם היו צריכים להתאים את סגנון הנהיגה שלהם לשינוי בעוצמת התאוצה והכוח הרב אשר עשוי לאתגר נהגים רבים.

רנו זואי אחרי התאונה - כמו מכוניות חשמליות אחרות, הבעיה מתחילה אחרי האירוע כשלא ניתן לדעת מה עוצמת הנזק והאנרגיה במצבר רבה ומסוכנת. צילום: AXA
רנו זואי אחרי התאונה – כמו מכוניות חשמליות אחרות, הבעיה מתחילה אחרי האירוע כשלא ניתן לדעת מה עוצמת הנזק והאנרגיה במצבר רבה ומסוכנת. צילום: AXA

AXA גם ביצעה מבחן ריסוק בין רנו זואי חשמלית ל-וולוו V70 רגילה. הריסוק התבצע ב-68.5 קמ"ש עם מפגש של חצאי החזיתות של כלי הרכב. התוצאה כמובן הרסנית למדי ועם עוצמות שהיו יכולות להיות קטלניות בתרחיש אמת. בעוד שתוצאות הריסוק עצמו יחסית צפויות הרי שהאתגר האמיתי רק עכשיו מתחיל עם הרכב החשמלי. וזה לא משהו שיכול להתרחש מיד בעת התאונה, אלא שחשיפת המצבר, שבירתו, פגיעה בקווי המתח הגבוה ומערכת ההנעה, יוצרת קשיים ראשית כל למחלצים אשר חשופים לאנרגיה הרבה האצורה בסוללה וכן למובילים אשר צריכים לפנות את הזירה לא תמיד בשיא העדינות ולבסוף למגרשים אשר מאחסנים ולבסוף גורסים את הטוטאל-לוס החשמלי. בכל אחת מנקודות המגע הנ"ל עשוי להיווצר קצר קטלני, שריפה כימית חזקה או זיהום סביבתי חמור. כרגע הפתרון הוא מכולות אטומות אשר מצויידות במערכות כיבוי אוטומטיות שרק בהן מותר לפנות מכוניות חשמליות מזירת תאונה. כך, במקרה והרכב יעלה באש, בזמן האחסנה, הוא לא יהפוך לסכנה לאחרים והמכולה תהיה מסוגלת להכיל את הדליקה.

פינוי צירים רק עם מכולה מיוחדת המצויידת במערכת כיבוי אש ומסוגלת להתמודד עם דליקה פנימית. צילום: AXA
פינוי צירים רק עם מכולה מיוחדת המצויידת במערכת כיבוי אש ומסוגלת להתמודד עם דליקה פנימית. צילום: AXA

תחום נוסף שחברת הביטוח גילתה שהוא בעייתי מבחינתה הוא השקט. כן כן, השקט של המכונית החשמלית. וזה נכון בעיקר במפגשים שבין הרכב להולכי רגל ורוכבי אופניים שלא שומעים מנוע או מפלט מפמפם בבריטון V8 חמים ואהוב. הדממה החשמלית בצירוף חוסר תשומת הלב של הולכי רגל – הוקצנה עוד יותר במבחן ריסוק בין רכב חשמלי היוצא ברוורס מחניה להולכת רגל קשישה – בובת ריסוק כמובן. כדי להתמודד עם זה – החל מיולי 2019 התקן האירופאי מחייב יצירת רעש מלאכותי במהירות איטית – ויהפוך לחובה משנת 2021.

בקרוב רעש מלאכותי למכוניות חשמליות כדי להזהיר הולכי רגל מנומנמים. צילום: AXA
בקרוב רעש מלאכותי למכוניות חשמליות כדי להזהיר הולכי רגל מנומנמים. צילום: AXA

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 − three =