רוני נאק
בזמן שהבטיחות האוטומוטיבית של מכוניות חשמליות מודרניות עומדת בקנה אחד עם מכוניות בעירה פנימית. הרי שעתה, אחרי שיש כבר צי גדול של מכוניות חשמליות על הכבישים מתחילים לחוש בהבדלים. והראשונות לחוש אותן אלה חברות הביטוח אשר צריכות להתמודד עם תביעות המבוטחים וליצור הערכות סיכון משלהן עבור מי שרוצה או ירצה בעתיד לבטח את הרכב החשמלי שלו.
ענקית הביטוח AXA – שנוסדה לפני 203 שנים ובסיסה בצרפת אבל היא חולשת על שוק גלובאלי עצום בתחומי ביטוח רבים ופעילות המשתרעת על פני חמש יבשות. ובכן AXA עורכת מבחנים משלה שהם מעט שונים ממבחני NCAP או IIHS – ומשרתים את תחומי העניין שלה.
ובכן הממצא הראשון הגיע דווקא מהלקוחות שלה – בעיקר בעלי רכבי SUV ומותגי פרימיום עם הנעה חשמלית או PHEV שבהן החשמל דומיננטי. החברה מדווחת על עליה של 40% בארבעת השנים האחרונות בתביעות של נזקים מבעלי כלי הרכב הנ"ל ביחס לחבריהם שנוסעים בדגמי דיזל או בנזין. אחת הסיבות לכך – כך לפי AXA – היא הביצועים המפתיעים של מכוניות כמו טסלה. בסקר שביצעה בקרב נהגים המבוטחים אצלה 52% מהם אמרו שאכן הם היו צריכים להתאים את סגנון הנהיגה שלהם לשינוי בעוצמת התאוצה והכוח הרב אשר עשוי לאתגר נהגים רבים.
AXA גם ביצעה מבחן ריסוק בין רנו זואי חשמלית ל-וולוו V70 רגילה. הריסוק התבצע ב-68.5 קמ"ש עם מפגש של חצאי החזיתות של כלי הרכב. התוצאה כמובן הרסנית למדי ועם עוצמות שהיו יכולות להיות קטלניות בתרחיש אמת. בעוד שתוצאות הריסוק עצמו יחסית צפויות הרי שהאתגר האמיתי רק עכשיו מתחיל עם הרכב החשמלי. וזה לא משהו שיכול להתרחש מיד בעת התאונה, אלא שחשיפת המצבר, שבירתו, פגיעה בקווי המתח הגבוה ומערכת ההנעה, יוצרת קשיים ראשית כל למחלצים אשר חשופים לאנרגיה הרבה האצורה בסוללה וכן למובילים אשר צריכים לפנות את הזירה לא תמיד בשיא העדינות ולבסוף למגרשים אשר מאחסנים ולבסוף גורסים את הטוטאל-לוס החשמלי. בכל אחת מנקודות המגע הנ"ל עשוי להיווצר קצר קטלני, שריפה כימית חזקה או זיהום סביבתי חמור. כרגע הפתרון הוא מכולות אטומות אשר מצויידות במערכות כיבוי אוטומטיות שרק בהן מותר לפנות מכוניות חשמליות מזירת תאונה. כך, במקרה והרכב יעלה באש, בזמן האחסנה, הוא לא יהפוך לסכנה לאחרים והמכולה תהיה מסוגלת להכיל את הדליקה.
תחום נוסף שחברת הביטוח גילתה שהוא בעייתי מבחינתה הוא השקט. כן כן, השקט של המכונית החשמלית. וזה נכון בעיקר במפגשים שבין הרכב להולכי רגל ורוכבי אופניים שלא שומעים מנוע או מפלט מפמפם בבריטון V8 חמים ואהוב. הדממה החשמלית בצירוף חוסר תשומת הלב של הולכי רגל – הוקצנה עוד יותר במבחן ריסוק בין רכב חשמלי היוצא ברוורס מחניה להולכת רגל קשישה – בובת ריסוק כמובן. כדי להתמודד עם זה – החל מיולי 2019 התקן האירופאי מחייב יצירת רעש מלאכותי במהירות איטית – ויהפוך לחובה משנת 2021.