יום שישי , 19 אפריל 2024
הקיץ נותן בראש לרכב החשמלי. הנה כמה עצות לעבור את הימים החמים מבלי להזיע - מעצבים. צילום: רוני נאק

גם לרכב חשמלי חם מדי

רוני נאק

רכבים חשמליים, כפי שכולנו יודעים, אוגרים את החשמל הנדרש להנעתם בסוללה גדולה. הדרך שבה החשמל "אגור" בסוללה היא כימית. שילוב של שני חומרים או יותר, שהתגובה ביניהם יוצרת זרם שימושי. אלא שבדיוק כמו שלגופנו יש "טמפרטורת עבודה" אופטימלית, גם לסוללות של רכב חשמלי יש טמפ' כזו. לא משנה מה התרכובת הכימית המדויקת של הסוללה. אם זו סוללת NMC, או אולי LFP שהפכו לנפוצות יותר. 

הקיץ נותן בראש לרכב החשמלי. גם אם לעמדת הטעינה יש 150 קו"ט והרכב יכול לקבל עד-90 קו"ט, התנאים הסביבתיים והנקודתיים יקבעו את מהירות הטעינה. זו תאט ככל שהסוללה נטענת. צילום: רוני נאק

• לתכנן נסיעה ארוכה עם רכב חשמלי

הקונצנזוס הוא שטמפ' עבודה של 25 מעלות זה התחום הנוח ביותר לסוללות. ככל שיהיה קר יותר או חם יותר, תפקודן הכימי ייפגע ולא יהיה 100%. זו הסיבה שאצל רכבים חשמליים רבים יש מערכות ניהול תרמי מורכבות אשר מסוגלות לחמם את מארז הסוללות בימים קרים או לצנן את המארז בימים החמים או לקראת נהיגה ספורטיבית מאומצת (כמו ביונדאי איוניק 5 N החדשה). להפעלת המערכת הזו מן הסתם, גם לה יש מחיר והיא שואבת אנרגיה מהסוללה.

הקיץ נותן בראש לרכב החשמלי. לפני הניתוק מהטעינה, קררו את הרכב ותכננו את המסלול בין עמדות ציבוריות. צילום: רוני נאק

לפניכם הנה כמה טיפים חמים לקיץ ארוך, חם ומהביל:

1. תכננו את מסלול הנהיגה: חום הקיץ משפיע על טווח ה-EV שלכם בין השאר בזכות השימוש בבקרת האקלים בשיא עוצמתה. צריכת הזרם המוגברת מקצרת את טווח הנסיעה ולכן יש לתכנן את הנסיעה מראש. נצלו את  האפליקציות של חבורת הטעינה השונות כדי לתכנן קו המדלג בין ריכוזי עמדות הטעינה וקחו בחשבון את הסיכוי שחלקן עשוי להיות לא פעיל בשל העומסים על הרשת.

2. קררו את הרכב לפני: אם קיים פיצ'ר כזה ברכב החשמלי שלך, השתמשו בתכונת הקירור המקדים כשהרכב עדיין מחובר למטען. זה יבטיח שהפנים יהיה נוח מבלי להשתמש בכוח סוללה נוסף כשמתחילים לנסוע.

3. טוענים כשקריר יותר: במידת האפשר נסו לטעון את הרכב החשמלי בשעות קרירות יותר, כגון בשעות הבוקר המוקדמות או הערב המאוחרות. טעינה בזמן חום קיצוני עלולה להוביל להפחתת ביצועי הסוללה ולזמני טעינה ארוכים יותר – כשמערכת הקירור נאבקת לשווא בחום הנגרם מהטעינה וגם מהחום השורר בחוץ.

הקיץ נותן בראש לרכב החשמלי. טעינת AC איטית במיקום מוצל היא הפתרון הבריא ביותר לרכב – פחות טוב למי שממהר. צילום: רוני נאק

4. צל זה חבר: החנו את הרכב החשמלי בצל במידת האפשר כדי להפחית את העומס על מערכת מיזוג האוויר. זה יכול לעזור לשמור על טמפרטורת תא תא קרירה יותר ולחסוך באנרגיה. 

5. לחץ האוויר בצמיגים: מכוניות חשמליות שוקלות יותר (מרכב בנזין) זו עובדה. עוד עובדה היא שמזג אוויר חם עלול לגרום לעלייה בלחץ האוויר בצמיגים צמיגים. לכן יש לבדוק ולשמור על לחץ האוויר הנכון בצמיגים. צמיגים מנופחים כהלכה יכולים לשפר את יעילות האנרגיה ואת הביצועים, הבטיחות והנוחות.

6. הימנעו מטעינת DC מהירה בחום קיצוני: טמפרטורות גבוהות עלולות להשפיע על מהירויות הטעינה המהירה ועלולות לגרום לסטרס נוסף על הסוללה. במידת האפשר, השתמשו בטעינת AC איטית בימים חמים מאוד.

הקיץ נותן בראש לרכב החשמלי. טעינה מהירה ביום קיץ חם מעיקה על מערכות הקירור ועל הכימיה של הסוללות. צילום: רוני נאק

7. שמרו על הסוללה קרירה: אם יוצאים לטיול ארוך יותר, נסו לאתר עמדות טעינה הממוקמות בצל או בקרבת אזורים קרירים. שמירה על טמפרטורת סוללה נמוכה, בסביבה מוצלת וקרירה, יכולה לעזור לשמור על ביצועים מיטביים ולזרז את הטעינה.

8. צמצמו את זליגת האנרגיה: זליגת אנרגיה מתייחסת לכמות הזרם הקטנה ש-EV צורך כשהוא חונה ואינו בשימוש. במהלך הקיץ, הזליגה עשויה להיות משמעותית יותר בגלל הטמפרטורות הגבוהות שבקיץ. נסו למזער את זה על ידי השארת הרכב החשמלי מחובר לרשת החשמל בעת חניה לתקופות ממושכות. מאחר ומדובר בזרם קטן, אפשר להתחבר אפילו לשקע ביתי רגיל (כבל סבתא) – זה יספיק.

9. שמשות כהות ו-ווילון לגג שמש: במידת האפשר ומגבלות החוק יש לשקול את ציפוי השמשות כדי להפחית את כמות החום הנכנס לתא. ברכבים בעלי גג שמש פנורמי ללא הצללה – ניתן למצא כיסויים ידניים המתאימים לצורת הגג בחניות האביזרים. זה מאד עוזר לייעל את פעולת מערכת מיזוג האוויר ולחסוך באנרגיה.

הקיץ נותן בראש לרכב החשמלי. ההפרדות ממשאבת הדלק מחייבת לחשוב מחדש על הדרך שבה אנו חיים עם המכונית. צילום: רוני נאק

10. עדכוני OTA: שימו עין, ותעקבו אחרי עדכוני תוכנה מיצרן המכונית החשמלית שלכם. לפעמים, עדכונים יכולים לכלול אופטימיזציות לשיפור הטווח וניהול הסוללה במזג אוויר חם.

 

זכרו כי טמפרטורות קיצוניות, חמות או קרות, יכולות להשפיע על הביצועי והטווח של הרכבים החשמליים שלכם. הצמדות לטיפים האלה, תאפשר לכם למקסם את היעילות של הרכב החשמלי וליהנות מנהיגת הקיץ בראש שקט – וקריר.

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nine − 1 =