יום חמישי , 25 אפריל 2024
איך תוכלו להוציא יותר קילומטרים מהרכב החשמלי שלכם. סקייוול ET5. צילום: סקייוול

כך תיסעו יותר קילומטרים עם המכונית החשמלית שלכם

כל מי שנהג לאחרונה במכונית חשמלי מכיר את זה. עוברים קטע נהיגה של קילומטר וחצי בעיר מגוריכם ועל לוח המחוונים טווח הנסיעה מתקצר ב-5 קילומטרים. איך זה יכול להיות? הנה כך:

נתון הטווח ותחזית צריכת הזרם הוא נגזר של היסטוריית הנסיעות האחרונה של המכונית. זה משתנה מיצרן ליצרן ויכול להיות כמה עשרות קילומטרים אחרונים או לחילופין מהטעינה המלאה האחרונה או איפוס מחשב הדרך. כך שאם למשל עליתם לירושלים וצריכת הזרם הייתה גבוהה, חיזוי צריכת הזרם יהיה מחמיר יותר מאשר במורד חזרה לשפלה בו צריכת הזרם נמוכה מאד וכל "קילומטר חשמלי" מתארך יותר. לסביבה יש השפעה רבה גם כן. למשל קור עז או חום גבוה, רוחות חזקות וכמובן שיפועים ומעלות.

למכוניות חשמליות איכותיות, כמו הסקייוול ET5 המייצגת את הדור העדכני ביותר של SUV חשמלי גדול – יש את הכוח לשפר את איכות האוויר בערים בזכות אפס פליטת מזהמים. כמובן שגם בפרברים ובמרחבים הירוקים שביניהם. בזכות טווח נסיעה גדול, הסקייוול אינה מוגבלת רק למרחבים הבנויים אלא גם לנסיעות משפחתיות ארוכות. מבלי לספור בחרדה כל קילומטר שעובר.

אז איך תוציאו יותר קילומטרים מהרכב החשמלי שלכם? הנה כך:

איך תוכלו להוציא יותר קילומטרים מהרכב החשמלי שלכם. טווח מוגדל וחסכון ניכר. סקייוול ET5. צילום: סקייוול

השילו משקל מיותר

כל משקל נוסף שיהיה על הרכב – יגביר את תצרוכת הזרם הנחוצה כדי לגרום לו לנסוע. סלקו מהמכונית את כל ציוד הקמפינג והחוף ששבועות אתם מתעצלים להעלות הביתה, ארגז עם ערכת טיפוח לרכב (כולל ספריי מעכרים, ספריי חלונות, חצי בקבוק נוזל שטיפה למגבים, ג'ילדות ומטליות מיקרו פייבר), הילדה הקטנה לא מצטרפת לטיול? העלו את מושב הבטיחות הביתה, מנשא האופניים המיותר ועוד ועד. אני בטוח שאם תציצו ממש עכשיו בתא המטען תוכלו להוריד כמה ק"ג מיותרים תוך דקות. דיאטת פלא. גם אם החסכון במשקל נראה לכם זעום, רק ק"ג בודדים, זו מסה שמלווה אתכם בכל האצה בכל עליה בכל פניה ובכל בלימה וביום של 400 קילומטרים יש לה השפעה.

גם יצרניות הרכב בעצמן מנסות להוריד ק"ג היכן שרק יכולות. משקיעות מיליארדים בפיתוח סגסוגות וחומרי גלם קלי משקל-אך-קשיחים, אפילו צבעים קלים, שמשות דקות וכולנו מכירים את זה שבמרבית המכוניות החדשות כבר אין גלגל ספייר בממדים מלאים, או בכלל (ערכת ניפוח במקום).

איך תוכלו להוציא יותר קילומטרים מהרכב החשמלי שלכם. קצת דיאטה לא תזיק. סקייוול ET5. צילום: סקייוול

חיל האוויר

אחרי האגו של הנהג. הדבר העיקרי שגורם לצריכת זרם גבוהה הוא התנגדות האוויר לתנועה דרכו. למה? כי פיזיקה. גוף בתנועה שואף להמשיך להיות בתנועה, החוק הראשון של ניוטון. אלא אם…מופעל עליו כוח חיצוני. במקרה שלנו זה האוויר (בעליות גם כוח המשיכה), או הילדים אם הקטנה שוב צריכה פיפי עשרים דקות אחרי שכבר עצרתם לה. לא משנה. הגורם המשמעותי ביותר להגברת צריכת הזרם בתנועה הוא התנגדות האוויר. ואותה התנגדות לא עולה ביחס ישר למהירות אלא בטור הנדסי. לשם ההמחשה התנגדות האוויר יכולה להיות כפולה ומשולשת אפילו שהמהירות עלתה רק ב-20 קמ"ש מ-90 ל-110 קמ"ש.

ויש גם טפילים שגורמים לעלייה בהתנגדות האוויר. אותם כדאי לכם לחסל ומייד. למשל חלון פתוח המשבש את זרימת האוויר סביב הרכב, גגונים ומנשאים שונים. כל דבר הבולט מעבר לצללית הרכב שהיצרנית פיתחה בשעות ארוכות במנהרת הרוח. למה אתם חושבים שיש חישוקים אירודינאמיים? אז אם האשה רוצה להתחבר לטבע, להריח את ריחות האביב, ומדי פעם לנשנש ברחש חצוף שמתאבד על המכונית. אל תתנו לה! סגרו את החלון. ואם היא שוב תכעס עליכם תענו לה "חיל האוויר". כמו שמטוס מרים גלגלים וסוגר מדפים אחרי ההמראה, או כפי שנהוג לכנות זאת "לנקות את המטוס", כך גם אצלכם בסקייוול. מ-40 קמ"ש ומעלה אתם מנקים את החשמלית.

איך תוכלו להוציא יותר קילומטרים מהרכב החשמלי שלכם. נקו את המכונית. סקייוול ET5. צילום: סקייוול

האוויר שבפנים

לא בתוך האוטו עצמו. זה שבתוך הצמיגים. הצמיגים הם בהחלט אחד המרכיבים החשובים ביותר שיש ברכב. לצמיגים יש ערך בטיחותי אדיר, בתפקידם כמתווכים בין הכביש למכונית, בכל האצה, בלימה ופניה לצמיגים יש מה לומר ולעשות בעניין. בנוסף, הם גם משפיעים מאד על נוחות הנסיעה וחווית הנסיעה בכללותה. בין אם זו טובה או מצוינת.

עכשיו שנו רק את החשיבה שלכם על הצמיגים. אלו אביזרים רכים, המשנים את תכונותיהם בהתאם לעונות השנה ולטמפרטורה החיצונית. יותר מזה, הם משתנים לנו מול העיניים תוך כדי נסיעה! רוצים לבדוק אותי? הציגו את חיווי ה-TPMS וחזו בפלא הטמפרטורה או הלחץ של הצמיגי המשתנה תוך כדי נסיעה.

אצלנו, כאן בישראל, יש תנודות טמפ' חדות בין הקיץ לחורף ובחזרה. תוך ימים בודדים אנו יכולים לעבור מ-35 מעלות ל-15 מעלות ולהיפך. זה קורה בעיקר בעונות המעבר. כל שינוי חד כזה משנה את לחץ האוויר שבצמיגים. אני יודע מה אתם חושבים "אה שטויות! ה-TPMS יזהיר אותי". אה…הוא לא. לכן אין מנוס מלבדוק את לחץ האוויר בצמיגים בעצמכם. לחץ אוויר נמוך מדי לא רק שיקצר את טווח הנסיעה (כי הוא מתגלגל עם התנגדות רבה יותר), אלא שהוא גם יכול לכשול ברגע האמת אם נקלעים למצב חירום.

איך תוכלו להוציא יותר קילומטרים מהרכב החשמלי שלכם. הכירו את כל היכולות של הרכב ונצלו אותן. סקייוול ET5. צילום: סקייוול

RTFM

קראו את ספר הנהג והתעמקו בו. נכון. אם רוצים תרופה מצוינת לנדודי שינה, קריאת ספר הרכב תרדים אתכם לבטח. אבל…רק ממנו תוכלו להיות ממש אינטימיים עם המכונית שלכם. ואינטימיות היא בסיס ליחסים בריאים וארוכי טווח. לא?

למכוניות חשמליות יש מערכות שאין במכונית בעירה פנימית. למשל יכולת לאחזר אנרגיה או רגנרציה של חשמל. איך המכונית שלכם עושה את זה? האם רק במורדות? האם רק בבלימה? האם גם וגם? אילו מצבי נהיגה קיימים וזמינים לנהג? מה קורה למערכות המשנה בכל מצב? כמו למשל חימום המושבים, בקרת האקלים ועוד…

הכרה קרובה של כל מערכות הרכב תעזור לכם לנצל טוב יותר את יכולות הרגנרציה למשל בנסיעה באיזור הררי. או להאריך בעשרות קילומטרים את טווח הנסיעה אם רק תעבירו ממצב ספורט למצב ECO.

איך תוכלו להוציא יותר קילומטרים מהרכב החשמלי שלכם. תחשבו "חשמל". סקייוול ET5. צילום: סקייוול

תהיו נהגים חשמליים

מכוניות חשמליות מביאות דרך חדשה בה אנו משתמשים במכוניות שלנו. יש יתרונות ויש חסרונות ביחס לרכבי בעירה פנימית. היתרון הגדול הוא בנסיעה עירונית ובפקקים. שם צריכת הזרם ממש זעומה ולמעט בקרת האקלים והשמע, כל עוד הרכב נייח אין כמעט בזבוז של סוללה כי למנוע החשמלי אין "סל"ד סרק" אלא הוא פשוט על 0.

מחוץ לעיר יהיה עליכם להיות ערים לטופוגרפיה בעיקר אם נוסעים לאיזורים הררים, לתכנן נקודות טעינה מהירות אם יש ולתזמן את ההגעה אליהן כשאין עומסים. אם אתם נוסעים למרחק גדול, הכירו את הקצב שבו המכונית תתן לכם את הטווח הטוב ביותר. אם המרחק לא כזה ארוך תוכלו להיות יותר "ספורטיביים" וליהנות מנהיגה נמרצת יותר. בשורה התחתונה: תחשבו.

 

תוכן מקודם

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

One comment

  1. אחרי מעל ל – 9 שנים עם רכב חשמלי מלא
    אני יכול לכתוב כאן. כל מילה נכונה בכתבה
    כל הכבוד 👏👏

להגיב על כהן ארזי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 + twelve =