שבת , 27 אפריל 2024
המכוניות הנמכרות ביותר בישראל הן מכוניות חשמליות. האם זו סיבה לדאגה? צילום: רוני נאק

דו"ח מטריד על עלויות ביטוח וטיפולים של רכב חשמלי

רוני נאק

מחקר מקיף אשר התפרסם באנגליה ב-5 ליולי 2023 חושף אמת מטרידה עבור כל מי שחושב לאמץ רכב חשמלי למשפחה שלו. עלויות הביטוח מזנקות וזמני הטיפולים מתארכים. המחקר אשר הופק על ידי Thatcham research (גוף עצמאי המספק הערכות סיכון לעולם הרכב) – יוצר תמונת מצב על ההשפעה של אימוץ נרחב של EV על השירות ועלויות הביטוח של רכבים אלה. זו – אם להיות עדין – לא מאד אופטימית.

מתוך הדו"ח: "על פי נתוני החברה של יצרני וסוחרי רכב (SMMT), 267,203 מתוך 1,614,063 המכוניות שנרשמו על כבישי בריטניה בשנת 2022 היו רכבים חשמליים עם סוללות  (BEV) המייצגות עלייה של 40.1% במכירות לעומת 2021 ונתח שוק כולל של למעלה מ-16.5%". נתונים שמבחינת האחוזים דומים מאד למה שאנו חווים כאן בישראל.

התפיסה הרווחת שאחזקת רכב חשמלי זולה מאד פוגשת את המציאות. צילום: רוני נאק

להורדת הדו"ח המלא

המחקר גילה כי: "תביעות ביטוח של רכב חשמלי כבר יקרות ב-25.5% מהמקבילות ברכבי בעירה פנימית ולוקח כ-14% יותר זמן לתקן. לא ניתן לכמת אם שיעורי הטוטאל-לוס גבוהים יותר עבור הדור הנוכחי של כלי רכב מכיוון שיש יותר מדי גורמים מבלבלים. עם זאת, האתגרים המשמעותיים ביותר שזוהו בדו"ח נוגעים לתביעות ביטוח רבות שמקורן בנזק לסוללה במתח גבוה (HV)".

אלו בהחלט דברים שנהגי EV כבר חווים בישראל. יש עוד…

"התוצאות הצביעו על כך שלמכוניות BEV עם נזק גוף לאזור יחיד יש סבירות לנזק לסוללת HV של 1.5% עד 7.5%. לשם השוואה, למכוניות BEV שסופגות נזק לאזורים מרובים יש סבירות לנזק של 25% עד 35% לסוללה HV. נזק לחלק התחתון של הרכב נחשב כמייצג סבירות של 85% לנזק למצבר HV".

לאור זאת – והסכנה הברור הנשקפת ממארז סוללה שנפגע – לממשלת בריטניה יש פתרון:

"הנחיות ממשלת בריטניה קובעות כי יש לאחסן רכבי BEV שניזוקו עם מערכת HV פגומה באזור הסגר חיצוני במרחק של 15 מטרים מחפצים סמוכים אחרים, שם תנוטר סכנת השריפה עד 48 שעות לאחר תקרית".

בשיחה עם שמאי רכב מוביל (השם שמור במערכת) התגלה כי יש קושי או נכון יותר חוסר יכולת, להעריך את מצב תקינות הסוללה אחרי תאונה שבמקרה של רכב בעירה פנימית יכול לחזור לכביש. הקושי הזה גורם מצד אחד ל"אצבע קלה על ההדק" והגדרת טוטאל-לוס לרכב שניתן לשקם או לחילופין לחזרה לכביש של רכב חשמלי עם סוללה שנפגעה ומהווה פצצה מתקתקת וסכנה לנוסעים ולמשתמשי הדרך האחרים.

 

 

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 − 5 =