רוני נאק
לא ידעתי מה לעשות. מזג האוויר דפק אותי בדיוק ביום שבו אני אמור לבלות על סיפונו של רכב הפנאי המעניין ביותר שהגיע לישראל. ג'נסיס GV80. רוחות סהרה חזקות הביאו טמפרטורות לוהטות וסופת אבק שצבעה את כל המדינה בצהוב, מחקה את השמיים והשאירה אותי עם מפתח ביד ותהיה מה לעשות. האם לנסות את מזלי ולנסוע צפונה כדי לנסות למצא פיסת שמיים כחולה ליום הצילומים הזה או להמר על הדרום. לבסוף, על כביש 1 בדרך למחלף בן שמן, החלטתי לחבק את הצהוב והאבק. הדרמתי. למה שהפך להיות אחת הנסיעות המדהימות של השנה.
GV80
אז במה אנו עוסקים כאן? ג'נסיס היא מותג הפרמיום של קבוצת HMC, תחשבו עליה כמו על לקסוס לטויוטה, כך ג'נסיס ליונדאי. ההגעה לארץ הייתה פרי עמל והתעקשות מצד הנהלת כלמוביל שזיהתה את ההזדמנות לפרוץ עם מותג עילית חדש. מותג פרמיום שיצטרך לחיות לצד אחד ממותגי הפרמיום החזקים ביותר בשוק ובכלל, מרצדס. שגם היא מיובאת באותו הבית.
GV80 הוא ה-SUV הראשון של ג'נסיס והוצג גלובלית רק לפני כשנה. כספינת הדגל של המותג משלב רכב הפנאי הגדול כמה פריטים ראשוניים למותג: מנוע דיזל 6 ציל' טורי חדש, מערכת מתלים אקטיבית הקוראת את פני הכביש ומכינה את עצמה לספיגת השיבושים וכן ניטרול רעש אקטיבי. חידוש נוסף הוא הוספת האות V לשם. אות אחת שמסמנת את הוורסטיליות של הדגם ואת מנעד היכולות הרחב שלו.
עיצוב חוץ ופנים
העיצוב עומד בקו אחד עם דגמי הסדאן של המותג והוא שונה מאד ממה שהכרנו ממותגי הפרמיום בז'אנר הזה. יחד עם זאת, בסגמנט בו הזהות המותגית חשובה ביותר, גם GV80 נראה כמו אחיו השפופים. בניגוד אולם ל-SUV פרימיום האחרים שמגיעים מאירופה, הפתרון של ג'נסיס לעניין ה"SUV 7 מושבים" הוא בהחלט מקורי, שונה ובעיניי בעל ייחוד יוצא דופן. הם קוראים לזה ‘Athletic Elegance’ ואני נוטה להסכים.
טיפול דומה עבר גם תא הנוסעים וסביבת הנהג. הדמיון עם הסדאנים מזוהה וברור. ההשראה מגיעה מעיצוב קוראני מסורתי בו המינימאליזם הוא הסמל ליוקרה ואיכות. אחת מ"תופעות הלוואי" של הארכיטקטורה הזו היא חלל פנים גדול, אוורירי, מואר היטב ובמקרה של GV80 מבוצע עם החומרים הטובים ביותר וברמה סופר-גבוהה. מספר המתגים צומצם למינימום הכרחי, חוגות החליפו מנופים ופקדים לתפעול תיבת ההילוכים ואת ממשק המולטימדיה עם המסך העצום של 14.5 אינץ' אותו ניתן לפצל לשני אזורי מידע שונים.
עוד תמצאו לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגת תלת מימד, מושבים מרופדי עור, תקרת אלקנטרה, עיסוי למושבים, חישוקי 20 אינץ', דלת תא מטען חשמלית וסגירה דלתות רכה (מכונה אצל אחרים "וואקום"). וזו רק רשימת אבזור חלקית של גרסת האלגנט הבסיסית יותר. ברמת האבזור הבכירה, לקצ'רי, ריפודי העור יהיו מעור נאפה יקר, יוספו המתלים האדפטיביים, תאורת MATRIX חכמה, מערכת שמע יוקרתית ואפילו אינטרקום בין שורות המושבים. כל השלוש. כאשר השורה השלישית גם עם קיפול חשמלי. מרשים ביותר.
בהיצע שתי רמות אבזור: אלגנט במחיר של 499 אלפי שקלים ו-לקצ'רי שעולה 567 אלפי שקלים.
על כוח ובטיחות
הייתי סקרן מאד לנהוג במנוע החדש. דיזל 6 ציל' טורי בנפח 3.0ל' עם תפוקה של 278 כ"ס ו-60 קג"מ. הכוח עובר לכל ארבעת הגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה חכמה ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. זה מנוע מאד חזק. כמה חזק? הוא יביא את ה-SUV הגדול הזה ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות ולמהירות מירבית של 230 קמ"ש (נתוני יצרן). השמועה אומרת שזה המנוע שאנו נמצא בעתיד ביונדאי טרקאן הבא – הלוואי!
המשקל העצמי עומד על 2.2 טונות שבתנועה, חייבים לאמר, מרגישים הרבה פחות. בסיס הגלגלים כביר עם 295.5 ס"מ, האורך הכללי נושק לחמישה מטרים עם 494 וחצי ס"מ והרוחב 197.5 ס"מ. ה-GV80 היא בהחלט מכונית בעלת נוכחות ומסה על הכביש.
עם מרווח גחון של 20.5 ס"מ ושורה של מפות ניהול לנהיגה בשטח (דבר מפתיע לכשעצמו) כללה נסיעת המבחן גם גיחת שבילים זהירה לבדוק את יעילות הורדת הכוח בתנאי אחיזה ירודים. בנוסף לזה מצויד ה-GV80 בחבילת בטיחות וסיוע נרחבת ביותר עם בקרת שיוט אדפטיבית המסוגלת לזחילת פקקים, שמירת נתיב אקטיבית, בלימה אוטונומית, זיהוי של תנועה חוצה מאחור, תצוגת השטח המת על לוח המחוונים, ניטור עייפות נהג ועוד רשימה ארוכה ביותר.
נהיגה
בסופו של דבר עברתי ביום אחד כ-500 קילומטרים על ה-GV80 בתנאים שעם רכב רגיל היו משאירים אותי בבית. רוחות חזקות מאד, חול ואבק הנישאים באוויר וראות מוגבלת. אבל בתוך הקבינה של הג'נסיס הגדול. אוטופיה. מיזוג שקט שומר על הטמפ' הנעימה, וסירקולציה דואגת להשאיר את האבק מחוץ לרכב.
תנוחת הנהיגה טבעית מאד ובמפתיע גבוהה למדי אפילו שפרופיל הרכב מאד ספורטיבי. מכסה המנוע נראה היטב לנהג וזה נפלא כדי לקבל את הממדים של הרכב ולשפר את השליטה במרחב וסביבת הרכב הקרובה. המושבים נוחים מאד, טווח התנועה שלהם גדול מאד ואהבתי את המיתוג הרגיש למגע שמדליק חיווי ברגע שנוגעים בהם. גם העיסוי התגלה כנפלא בכל שעות הנהיגה הארוכות.
אז למרות הסופה שהתחוללה מחוץ לרכב, כאן בפנים, בחלל המבודד עם זיגוג כפול נעים מאד. ספוטיפיי משחררת את המוזיקה הקולומביאנית שאני אוהב לאחרונה והכביש זורם במהירות מתחת לג'נסיס הגדולה שמפגינה NVH אקזמפלארי לא פחות. בידוד הרעשים, שיבושי הדרך, הכי קרוב למושלם שיש. ומנוע הדיזל הזה שקוף לגמרי בפעולתו. אין מה לדבר על רעשי מנוע – כי פשוט אין.
התנהגות הכביש מדויקת ובטוחה. היו מאד אגרסיביים והמשקל הופך למורגש. אבל בכל קצב אחר, בין אם שיוט מהיר או סדרת פיתולים מהירה, הג'נסיס נטוע ומדוייק. האחיזה של הצמיגים נהדרת והורדת הכוח הכפולה גורמת לכלי להרגיש נטוע ויציב גם כשמשבי רוח צד חזקים דוחפים אותנו בעוצמה.
בשטח לא מאד חששתי. את הקטע הזה עברתי בעבר על כלים כמו אאודי Q8, מרצדס GL וחיות אחרות עם חישוקי 20 אינץ' ויותר. השביל מורכב מקטעי חול רכים, הרבה חצץ (דשדש) עמוק מאד שאוהב לזלול קג"מים ולסיום דרך כבושה. מעט מאד סלעים או מעברים טכניים שעלולים לצבוט בלחי של צמיג כביש בחתך 50 או לגרד פגוש נמוך ויקר. ובכך ה-GV80 עמד בזה באדישות רבתי. מפת החולות גוייסה כדי לספק זמינות כוח מיידית יותר ולהתאים את בקרת המשיכה לאחיזה הגבולית, כך חלף ערוץ הנחל בנוף מדברי מאובק יוצא דופן ואני מקבל את "אווירת השומקום" שאליה שאפתי בנסיעה הזו.
צריכת דלק של כ-13 קילומטרים לליטר השאירה לי קצת פחות מחצי מיכל כשהגעתי הביתה. אוטונומיה מרשימה ועדות ליעילות של מערכת ההנעה הזו.
סיכום
כשלוש שעות אחרי הצילום האחרון נכנסתי הביתה. אי-כאן בגוש דן. שמח שמצאתי מקום חניה פנוי ברחוב. מפגשי עבר עם מותגי המזרח שטענו להיות פרימיום, נגמרו לרוב בציקצוק וזילזול. והאמת שגם לקראת ה-GV הזה ציפיתי לחוות משהו עם יומרה אבל ללא תכלס. היום דעתי כבר שונה לגמרי. ג'נסיס מביאה איכויות טובות-כמו ואפילו עולות על המיטב של תוצרת גרמניה ועם יכולת דינאמית כגיבוי לטענה הזו. לצד המראה הייחודי (חוץ ופנים) תהנו גם מתג מחיר שהוא נמוך במאות אלפי שקלים מהדגמים המקבילים להם ממותגי ה"שילוש הקדוש", עם יותר אופי ונשמה מלקסוס ויותר נוכחות מאינפיניטי התיאורתית.
אין מחיר?