שטח
אתם מכירים את זה. מחזור חיי המוצר של מכונית מחייב חידוש – או מתיחת פנים – כל שלוש שנים לערך. אבל לא כל מתיחות הפנים הן שוות. יש קלות למדי המסתכמות בהדבקת פסי כרום במקומות הרגישים ברכב ויש עמוקות יותר אשר בהחלט יכולות לעשות הבדל. תפקידן לרענן דגם מוכר שכבר העין התרגלה מדי לראות או ליישר קו עם המתחרים שביניים עשו עדכונים משלהם או שהציגו דור חדש ומעניין.
יונדאי IONIQ
את יונדאי איוניק אין באמת צורך להציג לכם. הרכב הנמכר בישראל ב-2018, עם מעל ל-25,000 יחידות שעלו על הכביש מאז תחילת שיווקו ב-2017. שני דברים מאפיינים את המכונית הזו: הראשונה היא מערך בטיחות אקטיבי מקורי מרשים ביותר. זה מכיל בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב אקטיבית, בלימת חירום אוטונומית וניטור שטחים מתים (ברמת האיבזור הגבוהה יותר). 5 כוכבי בטיחות של NCAP וציון של 91% הגנה על יושבי הרכב – הופכים את יונדאי איוניק לאחת המכוניות הבטוחות ביותר על הכבישים בישראל.
הדבר השני הוא יחידת הנעה היברידית מצוינת. מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6ל' ומנוע חשמלי אשר יחד מפיקים 141 כ"ס ו-27 קג"מ. תיבת הילוכים אוטומטית כפולת-מצמדים עם 6 יחסי העברה מעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים וכל זה יחד מגיע לצריכת דלק של כ-20 קילומטרים לליטר בתנאי אמת – כפי שגילינו במבחנים שלנו.
יונדאי איוניק הוכיחה עצמה אצלנו ויש לה נקודות זכות רבות כמי שהביאה את הבשורה ההיברידית להמונים בקנה מידה הרבה יותר רחב ממה שהצליחו לעשות היברידיות שהגיעו לפניה ממותגים אחרים. ועכשיו תגבירו.
IONIQ עולה קומה
מן החוץ העדכונים מאופקים למדי: פנסים בעיצוב חדש וגם שבכה – גריל – קדמי עם הלוק המותגי העדכני של יונדאי. מאחור גם תראו שינויי מעודנים למדי עם יחידות תאורה שונות וספויילר עם טוויסט חדש. יש תאורת יום LED בעיצוב חדש והלוק הפך למלוטש וחד יותר.
תא הנהג מקבל עדכון עמוק הרבה יותר. זה בולט בזכות מסך מולטימדיה הרבה יותר גדול – 8 אינץ' – עם ממשק לאנדרואיד אוטו וקארפליי. אבל לא רק – סידור הדשבורד שונה, הכיסוי שמעל ללוח המחוונים "צף" באוויר, פתחי המיזוג מעוצבים יותר, מתגי בקרת האקלים והשמע הם במגע בלבד. את מנוף בלם החניה מחליף מתג קטן של בלם חניה עם עזר לזינוק בעליה ו-HOLD אוטומטי – אבל חשוב מהכל יש עלייה נוספת בתחושת איכות הכללית – וזה מאד מרשים.
יחידת ההנעה לא שונתה – if its not broken…- התפוקה נותרה בעינה עם 141 כ"ס ו-27 קג"מ ופליטה של 92 גק"מ מהנמוכים שיש לכל מכונית בישראל.
גם חבילות האיבזור עודכנו ועתה תמצאו שמשות כהות כבר בגרסת פרימיום יש מפתח חכם ועוד פריטי איבזור ובטיחות רבים שאת כולם תוכלו להוריד מכאן. גרסת SUPREME בעלת לוח מחוונים בהיר יותר עם גווני צב מתחלפים, יחידות LED מאחור, חיישני חניה 360 מעלות וניטור שטחים מתים – המקנה לו ציון בטיחות 8 הגבוה ביותר שיש.
• מפרט יונדאי IONIQ
IONIQ בכבישים
בנסיעה אין הבדל מהותי מזה של יונדאי איוניק המוכר. וזה דווקא דבר טוב. בידוד רעשי הכביש והרוח טובים. ללא תיבת הילוכים רציפה – אלא רובוטית – רמת רעש המנוע היא נורמלית למדי ללא עליית הסל"ד המאפיינת מכוניות עם תיבות CVT. משוטי העברת הילוכים מאפשרים ניצול טוב יותר של הבלימה כדי לשחזר מעט אנרגיה בחזרה למצבר הגדול.
יונדאי איוניק מעולם לא הייתה "מכונית נהיגה" במובן הקלאסי של המושג – יחד עם זאת עם 27 קג"מ היא מכונית מהירה. מכונית שלא משלמת בביצועים את עצם היותה היברידית. איוניק מסוגלת לכסות קילומטרים רבים בקצב מרשים למדי ובנוחות רבה. זרקו את מנוף ההילוכים למצב ספורט והטמפרמנט עולה קומה למקום שאם תרצו, יכול להיות מלהיב ביותר.
שימוש נכון במערכות העזר – כמו למשל בקרת השיוט האדפטיבית – מאפשר להוריד מעומס העבודה על הנהג וגם זה סייע לי לרדת מההגה אחרי כמה מאות קילומטרים לא סחוט ועייף מהנהיגה. גם התנהגות הכביש טובה למדי – ללא פאולים בנקודות הקצה ועם התערבות מדודה של אמצעי בקרת היציבות והמשיכה.
IONIQ אורבאנית
היותה של יונדאי איוניק היברידית עושה אותה ליעילה ביותר דווקא במקומות שאני אישית לא אוהב לנהוג. בעיר. וזה מתחיל מהפקקים שעמידה בהם גורם באופן הזוי למחשב הדרך להגדיל את טווח הנסיעה ככל שמשתמשים יותר ויותר בהנעה החשמלית. מידות הרכב 447 ס"מ לאורך ו-182 ס"מ לרוחב מאפשרים ליונדאי איוניק להסתדר בעיר ללא בעיית רוחב או אורך מוגזמים. מערך של חיישנים סביב הרכב ומצלמת חניה שימושית הופכים את התמרונים במרווחים העירוניים הצרים לנטולי חששות.
לתא המטען נפח של 550 ליטרים (עד לתקרה) ועם דלת אחורית עצומה המתרוממת יחד עם השמשה האחורית – הגישה אליו קלה מאד. אם לזרוק לשם תיק מסמכים אחרי יום עבודה או שקיות של קניות או עגלת או הכל יחד.
ומה? אין ביקורת שלילית? ובכן בהתחשב בייעודה אין לאיוניק פאולים. היא מסמנת V בדיוק היכן שצריך ובצורה שצריך. עיצוב הוא עניין של טעם ואם העובדה שיש רבים ממנה על הכביש מרתיעה אתכם האידיבידואליסטים, זו יותר בעיה שלכם ולא של הרכב. אם היא רק הייתה ג'יפון זה היה מושלם אז הייתם יכולים לא רק לחסוך בדלק עם רכב היברידי אלא גם לשבת גבוה.
סיכום
יונדאי איוניק היא בדיוק מה שמכונית משפחתית מודרנית צריכה להיות. עם 138 אלף שקלים לגרסת פרימיום ו-141 אלפי שקלים לגרסת SUPREME – תקבלו תמורה טובה מאד לכסף. תמורה במובנים של חסכון בדלק, רמת בטיחות גבוהה וגם איבזור רב ואיכות כללית מצויינת.
חסכונית בדלק ועם חתימה סביבתית נמוכה, אבל גם מאובזרת היטב ובעיקר בטוחה במקסימום שתעשיית הרכב יכולה לתת במכונית האלה. מתיחת הפנים של הדור הנוכחי העלה קומה את חווית הנסיעה באיוניק – בזכות תחושת איכות מרשימה בכל נקודות הממשק בין הידיים והעיניים של הנהג לרכב. עם 5 שנים או 100,000 קילומטרים של אחריות על הרכב ו-7 שנות אחריות על המערכת זו קניה בטוחה ככל שאפשר לעשות היום בשוק הרכב הישראלי.