יום ראשון , 28 אפריל 2024
זו לוסיד Air Sapphire רק 250 אלף דולרים בארה"ב. צילום: לוסיד

LUCID ו-FISKER בצרות

רוני נאק

יצרנית רכב היוקרה החשמליים LUCID, שבסיסה בקליפורניה, דיווחה את תוצאות הרבעון השלישי של 2023 בשבוע שעבר והנתונים גרועים מאד.

החברה דיווחה כי יצרה 1,550 מכוניות ברבעון הזה ומאלו מסרה 1,465 יחידות ללקוחותיה. כל מכונית כזו, במחיר התחלתי גבוה מאד של 77,400 דולרים בארה"ב משקפת הפסד של 338 אלפי דולרים ליחידה – זאת מכיוון שבאותו פרק הזמן היא השקיעה 630 מיליון דולרים ביצורן.

• המהפכה החשמלי בנסיגה?

להורדת דו"ח Q3 של לוסיד

להורדת דו"ח Q3 של פיסקר

ללוסיד הייתה תחזית של מכירת 14,000 מכוניות בשנת 2023, אולם הירידה בביקוש לרכב חשמלי העלתה לכבישים רק 8,500 ממכוניות העילית של ההזנק הזה – ששאב כספי משקיעים רבים. זאת, בזמן שהיא מאיצה את ההגעה ליצור של דגם SUV חדש בשם "גראוויטי" כשבנתיים היא רואה את טסלה משווקת מספר כפול של מודל Y ומודל 3 – יחסית זולות יותר.

קדימון לדגם Gravity – ג'יפון חשמלי שעל כנפיו תלוי עתיד החברה. צילום: לוסיד

החברה דיווחה על מחזור של 138 מיליון דולרים ברבעון השלישי למול הפסד נטו של 631 מיליון דולרים. במהלך תשעת החודשים של 2023 (ינואר עד סוף ספטמבר), לוסיד הפסידה 2.17 מיליארד דולרים (עליה ביחס ל-1.83 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד). אבל זה לא הסוף, כך נראה, כי לוסיד ממשיכה להציג דגמים וגרסאות חדשות אשר עשויים לשנות – בעתיד – את התמונה. בין אלה אפשר למנות ספינת דגל בשם Air Sapphire עם 1,200 כ"ס ותג מחיר של 250 אלף דולרים לצד גרסת בסיס של ה-Air עם הנעה אחורית בלבד ומחיר של 77,400 דולרים. בנוסף ,היא צפויה להציג את ה-SUV החשמלי שלה בתערוכת LA בימים הקרובים. זאת ואף זאת, לוסיד חתמה על הסכם עם אסטון-מרטין לספק מערכות הנעה חשמליות לדגמי העתיד של מותג העל הבריטי. רגע, זה לא הכל! לוסיד גם מקימה מפעל בערב הסעודית (שנראה כי לאחרונה הופכת ליעד פופולארי ליצרניות רכב רבות).

פיסקר Ocean תחזית של 20,000 יחידות התממשה ל-900 מכירות בלבד. צילום: פיסקר

באותו הדיווח ציינה לוסיד שיש לה רזרבות של עוד כ-5.5 מיליארד דולרים – כך שהיא לא צפויה לחדול בקרוב. אולם, הרבה מאד תלוי בהצלחה המסחרית של ה-GRAVITY כדי שתוכל להגביר את קצב היצור ולהעביר – בעתיד – את החברה מהפסד לרווחיות.

לוסיד אינה היחידה החשה היטב בהתקררות במכירות הרכב החשמלי. גם FISKER לא במצב מרנין כשהתחזיות שלה למכירת 20,000 יחידות בשנת 2023 התרסקו לאחר המכירה של 900 מכוניות בלבד. שתי החברות, אגב, גילו שהורדת המחירים (ותודה לטסלה שהחלה את מלחמת המחירים – מודל S שמחירה החל ב-106 אלף דולרים עולה עתה 77 אלף) אינה מספיקה כדי למשוך הלקוחות בחזרה.

שלא במפתיע מניות שתי החברות צללו בעשרות אחוזים. לוסיד ירדה משיא של 55 דולרים למניה בסוף שנת 21 ל-3.9 דולרים ואילו המניה של פיסקר צללה מ-28.5 דולרים בפברואר 21 לרמה של-3.7 דולרים עתה.  

 

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − two =