יום שישי , 14 יוני 2024
לאור הריבוי של מותגים חדשים וטכנולוגיות חדשות האם יש מוסכי הסדר לכל הסחורה הזו? לא הגיע הזמן לשחרר את הרסן? צילום: NCAP

האם ההשתתפות העצמית בביטוח תרד?

רוני נאק

המחיר של ה"השתתפות עצמית", לה אנו נוטרים טינה רבה, צפוי לרדת במקרים רבים של תיקון הרכב לאחר תאונה. כך מסתמן לאור מהלך שהחלה לבצע רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

עבור אילו שזרים למושג "השתתפות עצמית" נסביר כי זהו סכום המנוכה מעלות תיקון הרכב לאחר תאונה במידה והרכב לא תוקן במוסך "הסדר". מוסך הסדר הוא מוסך שיש לו "סידור" או הסדר עם חברת הביטוח אשר שולחת אליו את כלי הרכב המבוטחים אצלה. אולם המציאות הזו, עימה נהגי ישראל למדו לחיות, עתידה להשתנות.

כרגע, בחלוקה גסה, יש בישראל שני סוגים של מוסכים: מוסכי הסדר, כלומר מוסכים שיש להם הסדר עם חברות הביטוח השולחות אליהם את המכוניות שנפגעו בתאונה. הסוג השני הוא מוסכים שאינם מוסכי הסדר – והסיבה שאינם בהסדר עשויה לנובע משורת גורמים ארוכה.

ההבדל המהותי בין שני סוגי המוסכים מאוד פשוט: מוסכי ההסדר קונים מחברות הביטוח את החלקים הדרושים לתיקון הרכב, יותר בזול וגם מקבלים "סוג-של" הבטחה לזרם של מכוניות הדורשות תיקון (דבר שכל בעל עסק יודע להעריך היטב). בזכות אותו הסדר יש להם יכולת לתקן את המכוניות בזול יותר ובזכות ההפחתה בעלויות חברות הביטוח מבטלות את ההשתתפות העצמית. בשורה התחתונה ללקוח – שזה אתה – התיקון עולה פחות ולא דורש תוספת של אותה "השתתפות עצמית" אשר יכולה להגיע לאלפי שקלים.

בחודש ספטמבר האחרון קבע אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון כי בין המוסכים שבהסדר והמוסכים שאינם בהסדר תהיה השוואת תנאים. כלומר, אם מוסך שאינו בהסדר יכול לרכוש גם הוא חלקי חילוף בזול, אז אין סיבה שתשלום התיקון יהיה יקר. מכיוון שכך, אם התיקון לא יקר יותר במוסך שאינו הסדר, אז אין סיבה שמי שלא תיקן במוסך הסדר יצטרך לשלם את ההשתתפות העצמית.

המצב הזה היה המחולל לפרסום של קול קורא, כלומר מסמך אשר קורא לכל הגופים הקשורים לתיקוני רכב להגיש את ההסתייגויות שלהם והפרשנויות שלהם – במטרה כדי לייצר מצב בו גם מי שלא יתקן במוסך הסדר (מכל סיבה שהיא) לא יצטרך לשלם השתתפות עצמית.

 

Check Also

הדור הבא של מנועי סובארו – היברידי

מערכת היברידית כל-חדשה של סובארו שומרת על היתרונות של ההנעה הכפולה, מעניקה טווח נסיעה ארוך ובעיקר שחרור מתלות בתשתית טעינה. העתיד המחושמל של סובארו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − thirteen =