שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר PHEV

רוני נאק

בעיצוב פרימיום יש כמה כללי ברזל. האמת כללים רבים למדי. אבל אחד הכללים החשובים ביותר הוא חלל. SPACE. חישבו על זה, מי שיש לו חלל גדול פנוי ונקי הוא הוא האיש או האשה שיש להם הכל. מנגד, יש את העיצוב העמוס ה"כבד" הטעון בפרטי פרטים שעושים "רעש לבן" וויזואלי ומעמיסים על החושים. הוולאר המעודכן מריינג' רובר – מביא את חווית החלל לרמה חדשה בעיניי. וכשזו מגיעה עם חומרי גלם מהשורה הראשונה וכמעט אפס כפתורים בקוקפיט (למעט כפתור התנעה ועוד 4 כפתורים ליד בורר ההילוכים) – מתקבלת חווית פרימיום עמוקה מאד.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. נגיעות זהירות בעיצוב החיצוני – כי לא צריך. צילום: רוני נאק

מה חדש

ובכן עיקר החידוש נמצא בתוך הרכב, מן החוץ השינויים מינוריים ותתקשו – כמוני – למצא הבדלים מהותיים משנות מודל אחרות. במידה רבה זה דבר נהדר שכן העיצוב החיצוני של הוולאר הוא יפיפה בעיניי. פירוש שונה וייחודי ל"SUV-coupe" כפי שהכרנו מהשילוש הקדוש של מותגי גרמניה. שם, אצל הגרמנים, הם קיפדו את זנבו של ה-SUV הרלוונטי. לפעמים באופן מוצלח, לפעמים בצורה פחות מוצלחת. ריינג' רובר בחרה בדרך משלה ובעזרת משחק חכם בפרופורציות השונות – מתקבל SUV שנראה מהיר גם כשהוא עומד בחניה ומאד מאד נקי בעיצוב ואלגנטי. מתאים היטב לנהיגה ביום סגרירי על גשר ווסטמינסטר.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. הפנים חדש לגמרי, מעוצב נפלא, עשוי ברמה הגבוהה ביותר ונקי ממתגים. צילום: רוני נאק

• מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט

בתוך הרכב שילבה ריינג' רובר את הקוקפיט הדיגיטלי החדש. בו יש לוח מחוונים חדש ועתיר מידע שניתן להתאמה אישית בקלות רבה על ידי מתגים על גלגל ההגה. לידו תמצאו מסך מולטימדיה קמור 11.4 אינץ' מסדרת PIVI החדשה שבה יש ממשק חדש ומהיר מאד, עיצוב ומראה מאד אלגנטי וכמובן שיקוף של אנדרואיד או קארפליי. כפתורים ומתגים..אין ממש וכל הפיקוד וההגדרות נעשות דרך המסך או המתגים שעל ההגה. כך תוכלו לשלוט בבקרת האקלים המפוצלת, לכוון את עוצמת החימום או האוורור של המושבים, לשלוט בפונקציות של הטריין-ריספנס (לנד רובר או מה?) ושל בורר מצבי הנהיגה וכמובן של מערכות השמע והניווט.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. אפילו שהסוללה מאחור, עדיין נותר תא מטען גדול מאד – הדלת כמובן חשמלית. צילום: רוני נאק

עוד תמצאו גג שמש פנוראמי עצום שגם נפתח ובעל ווילון אטום עם פתיחה נפרדת משלו. מושבים קדמיים עם 17 כיוונים וגם זכרונות, משטח טעינה אלחוטי לניידים, מאחור יש פתחי מיזוג נוספים ושקעי USBC  לטעינה.

בתחום הבטיחות מצויד ריינג' רובר וולאר ב-6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית – גם מאחור, ניטור שטח מת ועייפות נהג, חיישני חניה ומצלמת חניה.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. עד שעה ו-40 דקות טעינה ל-80% מעמדה ביתית של 7 קו"ט. צילום: רוני נאק

מערכת ההנעה משלבת מנוע טורבו-בנזין 2.0ל' (המפיק 300 כ"ס ו-40 קג"מ) עם מנוע חשמלי (המפיק 143 כ"ס ו-28 קג"מ) לתפוקה משותפת של 404 כ"ס ו-64 קג"מ – תפוקה נאה מאד שמאיצה את רכב הפנאי השוקל 2,280 ק"ג ל-100 קמ"ש ב-5.4 שניות בלבד. מערכת ההנעה היא פלאג-אין הייבריד. לאמור יודעת להינות מטעינה מרשת החשמל או מטעינה עצמית. למערכת סוללת ליתיום-יון בעלת קיבולת של 15.4 קוט"ש וזה יספיק לטווח של כ-64 ק"מ (WLTP יצרן).

תיבת הילוכים פלנטרית עם 8 הילוכים מעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים, כל הזמן. ואין תיבת העברה עם LOW. כי זה לא בהגדרת התפקיד של הרכב הזה.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. אפקט הגעה מובטח. צילום: רוני נאק

נהיגה

במשך שלושת ימי הנהיגה שביליתי עם הריינג' רובר וולאר עברתי מתארים רבים. זה החל בנסיעה שהייתה כמעט 100% חשמלית מאולם התצוגה לפגישה בנתניה וחזרה לתל אביב. משם שורה מתישה של הקפצות ילדים לצופים, לקניון ולחברות. בסך הכל כ-55 ק"מ חשמליים – קרובים מספיק להצהרת היצרן של 64 ק"מ. לבסוף, גם נהיגה ארוכה דרומה בתקווה לתפוס שטפון חורפי טוב כזה בערבה. אבל מזג האוויר דווקא היה שימשי וחמים.

למרות שהוולאר אינו מצויד בקפיצי אוויר, כמו רבים מאחיו לאורוות לנד רובר, איכות הנסיעה בו מעולה. בין אם זו בעיר, על הרחובות השבורים ופסי ההאטה שבה, או בשיוט בכביש מרוחק אי-שם בקצב אוטובהאני. חשוב לציין כי בעדכון הדגם שילבה לנד רובר מערכת הנחתת רעשים אקטיבית  – וזו עושה עבודה נהדרת ושומרת את רף הרעש בתוך הקבינה לרמה כזו שניתן לנהל שיחה נינוחה בעוצמה רגועה לגמרי.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. למושבים 14 כיוונים, חימום, אורור וזכרונות, חווית נהיגה נעימה מאד. צילום: רוני נאק

גם מצאתי את הממדים של הוולאר לנוחים בחיים בעיר. בין אם זה גובה של 168 ס"מ המקל על הכניסה לכל חניון ואורך של 4.78 מ' העושים מציאת חניה והשתחלות אליה לאירוע הגיוני בהחלט.

עוד נציין את נפח תא המטען השימושי בעל קיבולת של 625ל' שאליו ניתן לגשת דרך דלת עם פתיחה חשמלית.

אולם עד כמה שלוולאר יש אפקט הגעה מרשים בעיר, כוחו בהחלט מחוצה לה. את העליות לירושלים הוא זולל עם ה"עובי" של הכוח המגיע מ-64 קג"מ. העליה ממש נמחקת מתחת לגלגלי 20 אינץ' והכלי מטפס להר בקלות מרשימה. נוחות הנסיעה וחווית הנסיעה סופר נעימות. במפתיע רכב ה-SUV הזה אינו מנותק לגמרי מהנהג ומציע פידבק טוב מההגה, מינון בלימה כירורגי ועוצמתי ותגובתיות נהדרת מיחידת ההנעה ומהשלדה. הדבר בולט עוד יותר במצב ספורט המחודד אבל בהחלט שמורגש גם במצבי הנהיגה הרגועים יותר. לכסות המון קילומטרים ביום אחד בנוחות מעולה ובקצב בריא? הוולאר זורח.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. צילום: רוני נאק

כשרמת הטעינה בסוללה יורדת, הוולאר הופך לרכב היברידי לכל דבר. במצב הזה יש תמיד די טעינה כדי שהמנוע החשמלי ייכנס לפעולה כשיש צורך במלא הכוח וכן כדי לנהוג 2 או 3 ק"מ רק על החשמל. כמו רכב חשמלי גם כאן יש מידה של טעינה מאחזרת – אם כי אין איך להשיג בלימה של ממש מאחזור החשמל. צריכת הדלק הממוצעת בתוך קרוב ל-1,000 קילומטרים עמדה על 10 ק"מ לליטר ולא חסכנו בלחץ על המצערת. נתון לא רע בכלל בהתחשב בתפוקה של 400 כ"ס וכאלו ביצועים ודינאמיות.

ריינג' רובר וולאר מצויד גם בטריין ריספונס לשטח. מערכת המשנה מאפיינים רבים של הרכב כדי לאפשר נהיגה קלה על שלג, עפר או דיונות. אנו וויתרנו על התענוג הפעם. ללא גלגל חילופי, ללא מיגון גחון או צמיגי שטח חסונים – רכב בודד בשטח הוא מתקון לתקיעה מיתולוגית. יש לכלי יכולות על-אמת אבל נשאיר אותן לבחינה של מי שיכול להרשות לעצמו.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. המשטח היפה הזה רגיש מאד – מדי – לשריטות. צילום: רוני נאק

מה פחות?

שני ריג'קטים עיקריים. הראשון נוגע למשטח שסביב בורר ההילוכים. הוא חלק ונקי ונשרט מאד בקלות. ברכב ההדגמה כבר היו כמה שריטות-שערה דקיקות ואלו רק יתרבו ככל שמחזיקי מפתחות ומסגרות של משקפי שמש ישרטו אותו. איזה פתרון אסתטי להגנה – מומלץ.

מערכת ההנעה ההיברידית די מנהלת את עצמה – והמעבר בין הנעה חשמלית לבנזינית ושוב לחשמלית – כמעט ואינו מורגש. רוב הזמן. מדי פעם, בעיקר בעיר, הכניסה לפעולה של מנוע הטורבו מורגשת.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. ספורט SUV עם אמביאנס אחר ודינאמיות מהממת. צילום: רוני נאק

סיכום

תג המחיר של ריינג' רובר וולאר PHEV עומד על 631 אלפי שקלים. תג מחיר ששם אותו בין קטגוריית הביניים לגדולה של הגרמניות. לצד זאת תקבלו רכב פנאי יוצא דופן. יוצא דופן במראה שלו, בתחושה שיוצר לנוהג בו וכמובן באופן שהוא זז על הכביש. על הדרך תהנו מטווח חשמלי שימושי מאד לסידורים בעיר וליוממות וכמובן טווח בלתי מוגבל לאותה נהיגת ניקוי ראש רגע לפני הזריחה הרחק למדבר.

מבחן דרכים ריינג' רובר וולאר פלאג-אין. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × five =