שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. החל ב-750 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט

רוני נאק

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. ישבן עגלגל ועסיסי. שמשות מודבקות ומפולסות עם המסגרות. צילום: רוני נאק

מה חדש?

למעשה הכל. אבל מה שאותי עניין הכי הרבה זו הפלטפורמה העדכנית ומנוע הדיזל 3.0ל' הטורי עם ששת הצילינדרים. המנוע הזה הוא חלק מטרנד שקיים כבר כמה שנים, אשר ראה את מרצדס חוזרת למנועי 6 טוריים ובקרוב גם מאזדה צפויה להציג דור כל-חדש של מנועים טוריים בדור הבא והמסקרן של המזדה 6 שתהיה על פלטפורמת הנעה אחורית.

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. טורבו דיזל 3.0ל' 6 ציל' טורי. 300 כ"ס ו-66 קג"מ. חסכוני וחזק מאד. צילום: רוני נאק

בריינג' רובר ספורט למנוע הדיזל תפוקה של 300 כ"ס ו-66.3 קג"מ ב-1,500 סל"ד. זהו המנוע הצנוע בהיצע אשר מגיע עם גרסת דיזל חזקה עוד יותר, טורבו בנזין עם 400 כ"ס ושתי גרסאות פלאג-אין הייבריד עם 440 ו-510 כ"ס בהתאמה (זוכרים את ה-510 כ"ס בסופרצ'ארג'ד?).

לפלטפורמה החדשה בסיס גלגלים של 299 ס"מ והיא לדברי לנדרובר פותחה בעיקר כדי לשאת את מאות הקילוגרמים של סוללות הנחוצות ברכב חשמלי בממדים כאלה. אלא שכאן מדובר בגרסת FLEX של הפלטפורמה המאפשרת גם התקנת מנוע בעירה פנימית – לאורכה. זה פותח אפשרויות רבות בעולמות הדיזל, הבנזין והפלאג-אין שכולם מופיעים במפרטי היבואנית המקומית. גרסה כל-חשמלית עדיין אין וזה די ברור מדוע.

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. פלטפורמה חדשה – חשמלית עם גמישות לקבל מערכות הנעה נוספות. צילום: רוני נאק

העיצוב החדש מינימאליסטי ומאד נאה לטעמי. בוודאי ביחס לדורות הקודמים של הדגם הזה שהיו הרבה יותר לעומתיים. כמו ידיות הדלת המתמזגות בדפנות, גם השמשות יוצרות קו אחיד עם המסגרות שסביבן בטכנולוגיית הדבקה שבוודאי תעמוד במבחן הזמן. למעשה למעט מראות הצד ושתי (!) אנטנות כריש, שום דבר לא בולט מעבר לדפנות ולבתי הגלגלים השמנמנים או הישבן העסיסי.

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. הקוקפיט מינימאליסטי ומבוצע ברמה סופר גבוהה. אהבתי את הקימור העדין של מסך המולטימדיה ואת הממשק המהיר צילום: רוני נאק

אותו קו מינימאליסטי ממשיך גם בעיצוב הפנים עם תוצאה שהיא סופר אלגנטית, מתוחכמת ועתידנית. מסכי לוח המחוונים והמולטימדיה "צפים" מעל למישור הדשבורד ונעשה מאמץ מוצלח לצמצם ככל הניתן את כמות המתגים בקוקפיט ובכל זאת להשאיר קיצורי דרך פיזיים ולא הכל דרך מסך המולטימדיה.

המחיר של רכב המבחן עומד על 750 אלף שקל. מה ששם אותו אי שם בסטראטוספירה של הבוכטונרים הכבדים. לפי חברת המזרח הוזמנו כבר מאות יחידות.

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. מתלי אוויר משני גובה ואופי. מעצורי ברמבו חזקים ונשכניים. חישוקי 22 אינץ' ובייגל'ה כספייר. צילום: רוני נאק

נהיגה

נניח בצד את האפקט האנתרופולוגי שיש לרכב הזה. בגוון שחור, עם שמשות מושחרות וכמות נאה של רסס בוץ שהתייבש על המרכב – הריינג' ספורט לא צריך איפור נוסף (מעבר לחור כניסה אחד או שניים) כדי להשתלב בסצינת מרדף בסרט (הבא של ג'יימס בונד – מה חשבתם?).

ימי המבחן בירכו אותנו בגשמים חזקים מאד, עם לפחות 34 סוגים שונים של גשם שירד והציף את הכבישים בערים וביניהן. בנוסף, מגוון רחב של משימות השאיר אותנו על הכבישים במשך שלושה ימים, ביום ובחשיכה. ובכן, בתנאי החורף שהיו הריינג' התמוגג. הנעה כפולה קבועה וצמיגי ענק, סיפקו רמה אחרת של בטיחות ויכולת. האחיזה גבוהה מאד על כביש רטוב וגם אם יש מעט סחף על הכביש או שיפועים של רחוב צר ותלול, זה לא עושה רושם. עוד בעולמות הבטיחות אני חייב לציין לטובה את הפנסים האקטיביים שפעלו נהדר בלילה, על כביש רטוב וכמעט ללא יכולת לזהות את הסימונים שעל האספלט הנוטים להעלם עם הגשם הראשון. היום השלישי חייב נסיעה ארוכה לפגישה אי-שם בדרום וחזרה לדד ליין של סד זמנים בלתי מתפשר. במצטבר כ-300 קילומטרים של "הלוך וחזור" מהירים אותם הריינג' ביצע בנוחות וביעילות מרשימים.

בכל הקשור לנוחות וחווית נסיעה זו בהחלט אי-שם ברמה של המותגים הגרמניים. במידה רבה אפשר לומר שבדור הזה לנד רובר סגרה את הפער לגרמניות המקבילות ובינינו גם ל-X6 ול-GLE קופה יש אותו אפקט חברתי. נחזור שניה לרכב, שם תמצאו NHV ברמה גבוהה מאד, זיגוג כפול לבידוד רעש וחום, מפוחים נפרדים לכל פתח אוורור, מערכת שמע מבית מרידיאן מעולה ממש, חימום ואוורור למושבים, טווח הזחה נרחב וכמובן חלל פנים משופר ביחס לדור היוצא.

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. מכונה לזלילת קילומטרים במהירות ונוחות. הטווח עצום ולא חייבים לנהוג בתרדמת כדי לעמוד ביעד הטווח. צילום: רוני נאק

מה פחות?

על כבישים לא אחידים הריינג' מתנודד והרבה. מתקשה להסתיר משקל של כ-2.14 טונות והידוק המתלים על ידי מעבר למצב "ספורט" בטריין ריספונס, הופך את הנסיעה לנוקשה ותזיזית. מנגד, מצב ספורט הוא נפלא בקטע דינאמי ומשנה לגמרי את הטמפרמנט של הרכב.

בידוד רעשי המנוע לא מושלם. זה נחמד כשמאיצים בכביש הפתוח, אבל גם התנהלות איטית בעיר משאירה נוכחות דיזלית שם בחזית. גם אם הצליל עצמו הוא לא רע בכלל וערב לאוזניי, אחרי כמה זמן זה מעייף.

בקרת השיוט האדפטיבית עבדה נפלא. לא פחות. בהחלט אחת הטובות שפגשתי. אבל ההדלקה לא הייתה עקבית. לפעמים נדלקה, לפעמים רק נדרכה. ניסיתי כל פרוצדורה בספר. זה לא היה עקבי.

עוד זיהיתי חוסר דיוק של הדלת האחורית שמאלית שלא משתלבת בול למקום ויוצרת מדרגה זעירה. אולי זה היה עובר בדור היוצא, אבל העיצוב החדש מבליט חוסר אחידות.

רדיוס הסיבוב עצום: 12.7 מטרים – לרכב עירוני זה מאד מקשה לתמרונים בכרך. יחד עם זאת, יש סייען חניה נהדר (שהבהיל היטב את הנוסעות שלי) וגם מערך מצלמות 360 מעלות שימושי מאד.

השטח נותר בתיאוריה. חישוקי 22 אינץ' (אופציה ל-23..), העדר LOW (בתוספת תשלום) ופיזיולוגיה רכה, משאירים את הריינג' ספורט מחוץ לבוש.

אין אנדרואיד אוטו אלחוטי – חלמתי על קוקפיט נקי מכבלים – אמשיך לחלום.

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. זנח לגמרי את השטח. לא צריך – אבל יוכל לגרור לשם RZR. מורשה עד 3500 ק"ג. צילום: רוני נאק

לסיכום

750,000 שקלים זה לא מעט מרשרשין מצד שני גם הריינג' ספורט החדש זה הרבה רכב. בשוק שבו רכבי יוקרה כאלה נמכרים כמו לחמניות, יש כנראה ציבור שלם שרוצה ויכול לשלם. כך או אחרת, מדובר בתא נהג וסביבת נוסעים המבוצעים ברמה הגבוהה ביותר שהייתה כאן לדגם הזה. יחידת הנעה מרשימה מאד שהציגה ממוצע צריכת דלק (סולר) של כ-12 ק"מ/ל' בתנאים שבהם נסענו ואפשרה טווח נסיעה של 800 קילומטרים ויותר על מיכל אחד. 800 קילומטרים מבלי לחסוך במצערת, ללא עצירות תדלוק ועם יכולת לכסות את הקילומטרים האלה במהירות, בטיחות ונוחות פרימיום. אין SUV חשמלי שיכול לעמוד במשימה כזו. בינתיים.

מבחן דרכים ריינג' רובר ספורט כל-חדש. החל ב-750 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × one =