שבת , 13 אפריל 2024
יצרנית הרכב החשמלי RIVIAN בצרות וזה כבר לא מצחיק. צילום: ריוויאן

ריוויאן מתרסקת – מאבדת כמעט 40% מערכה

 

מניית ריוויאן – אוי ואבוי

רוני נאק

הזנק הרכב החשמלי – אחד המוצלחים שבהם בכל אופן – RIVIAN איבד קרוב ל-40% משווי המניה שלו בשלושת הימים האחרונים. יש לכך סיבות רבות כשהעיקרי שבהם היא המלצת האנאליסטים של בנק UBS על מחיר מטרה של 8 דולרים בלבד ומעבר מ"קניה" ל-"מכירה". זו מכה כפולה למניה שצונחת במהירות דו-סיפרתית לכיוון של ערך חד-סיפרתי.

זאת אחרי שהמלצת דויטשה בנק בינואר השנה כיוונה למחיר של 19 דולרים. חשוב לציין שבעת הנפקת המניה לנסד"ק לפני כשלוש שנים המניה הגיעה לערך של כ-150 דולרים (פורד שהייתה בין המשקיעות הראשונות עשתה חיל ויצאה) ומאז רק יורדת.

יצרנית הרכב החשמלי RIVIAN מפסידה מעל ל-30 אלף דולר על כל טנדר. צילום: ריוויאן

 

למעשה עד היום ריוויאן אינה רווחית, גם בשל השקעות עתק בהקמת מפעלי רכב וסוללות. יותר מזה – כמו במקרה של פורד עם הלייטנינג – היא מפסידה כ-30 אלף דולרים על כל טנדר חשמלי שנמכר. בנוסף, כפי שיצרניות רבות אחרות של רכבים חשמליים חווים בחודשים האחרונים – הדרישה לרכב חשמלי בארה"ב דעכה – למרות הורדות מחירים.

האופק לא נראה טוב למשקיעים בריוויאן כעת, למרות שהיא אמורה לחשוף טנדר שני ("קטן וזול" במחיר שבין 40 ל-50 אלף דולרים) בתחילת חודש מרץ הקרוב. בין השאר מכיוון שהחברה עוד צפויה להשקיע מיליארדים במפעל חדש וכן להמשיך לשרוף כ-5 מיליארד דולרים בשנה כדי להחזיק את הייצור הנוכחי של R1T  ושל R1S – שגם מכירותיהם ירדו מרף הציפיות. הציבור כבר לא כזה נלהב להוציא 100 אלף דולרים על טנדר חשמלי.

שברולט סילבארדו חשמלי – יחכה קצת…צילום: GM

 

לסיום נקודה למחשבה. אולי GM תקנה את ריוויאן? על פניו זה נראה כמו WINWIN לשתי החברות. אחת תקבל זריקת מזומנים אדירה מ-GM הרווחית – ואילו GM תקבל קיצור דרך לחישמול (שהיא בעצמה דוחה למותגיה "לאור תנאי השוק") וגישה לפיתוחים הייחודיים של ריוויאן.

 

Check Also

אופל פרונטרה חוזר – גם כחשמלי

גם חשמלי וגם היברידי-קל. אופל פרונטרה חוזר ליצור אחרי כעשרים שנים והפעם בגלגול חיים שהוא מאד PC ומתאים לזמננו. הנעה כפולה אין. שקעי USB לרוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seventeen − 10 =