רוני נאק
הזנק הרכב החשמלי – אחד המוצלחים שבהם בכל אופן – RIVIAN איבד קרוב ל-40% משווי המניה שלו בשלושת הימים האחרונים. יש לכך סיבות רבות כשהעיקרי שבהם היא המלצת האנאליסטים של בנק UBS על מחיר מטרה של 8 דולרים בלבד ומעבר מ"קניה" ל-"מכירה". זו מכה כפולה למניה שצונחת במהירות דו-סיפרתית לכיוון של ערך חד-סיפרתי.
זאת אחרי שהמלצת דויטשה בנק בינואר השנה כיוונה למחיר של 19 דולרים. חשוב לציין שבעת הנפקת המניה לנסד"ק לפני כשלוש שנים המניה הגיעה לערך של כ-150 דולרים (פורד שהייתה בין המשקיעות הראשונות עשתה חיל ויצאה) ומאז רק יורדת.
למעשה עד היום ריוויאן אינה רווחית, גם בשל השקעות עתק בהקמת מפעלי רכב וסוללות. יותר מזה – כמו במקרה של פורד עם הלייטנינג – היא מפסידה כ-30 אלף דולרים על כל טנדר חשמלי שנמכר. בנוסף, כפי שיצרניות רבות אחרות של רכבים חשמליים חווים בחודשים האחרונים – הדרישה לרכב חשמלי בארה"ב דעכה – למרות הורדות מחירים.
האופק לא נראה טוב למשקיעים בריוויאן כעת, למרות שהיא אמורה לחשוף טנדר שני ("קטן וזול" במחיר שבין 40 ל-50 אלף דולרים) בתחילת חודש מרץ הקרוב. בין השאר מכיוון שהחברה עוד צפויה להשקיע מיליארדים במפעל חדש וכן להמשיך לשרוף כ-5 מיליארד דולרים בשנה כדי להחזיק את הייצור הנוכחי של R1T ושל R1S – שגם מכירותיהם ירדו מרף הציפיות. הציבור כבר לא כזה נלהב להוציא 100 אלף דולרים על טנדר חשמלי.
לסיום נקודה למחשבה. אולי GM תקנה את ריוויאן? על פניו זה נראה כמו WINWIN לשתי החברות. אחת תקבל זריקת מזומנים אדירה מ-GM הרווחית – ואילו GM תקבל קיצור דרך לחישמול (שהיא בעצמה דוחה למותגיה "לאור תנאי השוק") וגישה לפיתוחים הייחודיים של ריוויאן.