רוני נאק
מה זה ישן, נוסע על חשמל כמו חדש ועושה את זה גם בשטח? התשובה: LUNAZ. זו סדנה שההתמחות שלה היא לקחת מכוניות קלאסיות ולהסב אותן להנעה מודרנית לחלוטין בחשמל. רבים יאמרו שזה "לעקור להן את הלב" או "לשלול מהם את האופי הייחודי" או "לאבד את הקסם". ואנחנו אומרים שהם די צודקים, אפילו שבמקרה של הריינג' רובר הזה מנוע הביואיק המיושן שהיה שם היא די נוראי – אבל זה מה שיצר את האופי המיוחד של הריינג' קלאסיק. וכמוהו קלאסיות רבות אחרות שהופכות לכלים חלולים כשהמנועים שבהם נעקרים ואת מקומם תופסים מנועים חשמליים וסוללות ליתיום. מנגד…אם זה מאפשר להם להמשיך ולהגלגל על הכבישים ב"עידן החשמל" המכה בכולנו. נחמה פורתא.
וזה מה שעשו LUNAZ כאשר לסדנה הגיע ריינג' רובר ספארי – הגרסה הקצרה והפתוחה (והמאד נדירה) של רכב השטח הבריטי המפורסם. למעשה, זה אחד הרכבים הכי מפורסמים של לנד רובר בגלל שבאחד מסרטי ג'יימס בונד הסוכן החשאי זכה לנהוג בכזה רכב על המסך.
אבל הרכב שהגיע אל לונאז אינו ספציפית הריינג' המפורסם בו נהג הסוכן 007, אלא רק ריינג' רובר ספארי "רגיל". מה שהקל על האיש עם המשור בלונאז לפרק אותו לגורמים ולהוציא ממנו את כל מה שמזהם ופולט עשן לטובת מערכת הנעה חשמלית עם כל הקסם של מברגה.
לונאז עצמה כבר ביצעה בעבר כאלה ניתוחים על רכבי ריינג' רובר רגילים, אבל הספארי הוא דגם פתוח, כלומר אין לו גג – וזה דרש יצירתיות מאנשי לונאז שביצעו בו שורה של חיזוקים ושדרוגים כדי שיוכל לשמור את הקשיחות המבנית גם ללא הגג. ולתמוך במשקל המשמעותי של הסוללות.
בפנים, ללונאז היה חשוב לשמור את רוח שנות ה 80 של הריינג' רובר הקלאסי, אבל לקחת את הרכב לעתיד, אז לוח המחוונים נשמר, אבל כל המחוונים הם כעת דיגיטליים תלת מימדיים ומיוצרים כמובן על ידי לונאז. על הדרך הוחלף המזגן ביחידה מודרנית, הרכב יודע "לדבר" עם אפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו וכל לוח המחוונים מצופה עץ חדש.
אבל מה עם הלב של הריינג' רובר? מנוע הבנזין הקשיש יצא ובמקומו נכנס מנוע חשמלי שמפיק 375 כוחות סוס – ובגלל תוספת הכוח הניכרת, הבלמים ומערכת הקפיצים שודרגו בהתאם. המחיר? לונאז לא סיפרה לנו אבל יש לנו הרגשה שזה עולה יותר ממכונית חשמלית סינית חדשה.