רוני נאק
מלחמת המחירים שטסלה התניעה ב-2022 עם סדרה של הורדות מחירים יצרה (בכוונה תחילה) כדור שלג שגרם לחברות סיניות רבות לפשוט רגל (האחרונה שבהן היא HiPhi). חלק מאלה שמצליחו להישאר רווחיות מגיבות בהורדת מחירים משל עצמן. אחת הבולטות שבהן היא BYD שאנו מכירים כאן בישראל היטב.
הורדה ראשונה של חלק מהדגמים בשיעור של 10% התקיימה בחודש נומבר 2023 (על פי הדיווח של NIKKEI אסיה). הורדת המחיר השניה הייתה ממש בתחילת השנה, בינואר, עם גילוח של 15% ממחיר הדגמים הנפוצים בגרמניה – זאת לאור החדירה הכושלת לשוק הרכב הגדול באירופה (מכירה של מאות בודדות מדגם ATTO3 ועוד עשרות מדגמים אחרים). ועתה, רק לפני יומיים הורידה עוד 14.5% ממחיר חלק מהדגמים – בהם הדולפין שמקבל גם גרסת כניסה בסיסית (לא מיובאת ארצה) במחיר של 13,900 דולרים בסין.
גורמים ב-BYD הגיבו כי הורדות המחיר אפשריות בזכות הירידה בעלות היצור של הסוללות – בעיקר של מחיר הליתיום הגולמי שירד לשפל של שלוש שנים.
איפה הורדות המחירים האלה פוגשות אותנו – הלקוח הישראלי? כנראה שבכלל לא. BYD הצליחה בישראל הצלחה פנומנלית הראויה לכל שבח. בזמן קצרצר היא התבססה לא רק כמותג הרכב החשמלי המשמעותי ביותר בישראל אלא שגם ה-אטו 3 שלה הוא הרכב הנמכר ביותר בישראל בשנת 2023 – עם 14,244 יח'. בפער גדול מאד על המקום השני (יונדאי אלנטרה היברידית) ממנה עלו על הכבישים בישראל 8,058 יח'. עם כזו אחיזה איתנה בשוק, דגמים חדשים שמגיעים כל העת (BYD משיקה את SEAL) ומבצעים נקודתיים לדגמים מסויימים כמו טאנג ו-דולפין. אין ליבואן BYD בישראל, שלמה מוטורס, תמריץ להוריד מחיר ולהסתכן באנטגוניזם מצד הלקוחות שכבר רכשו את הרכב (ראו ערך טסלה) ומצד ציי הרכב שכן העזו ורכשו רכב חשמלי.