יום שבת , 17 אוגוסט 2019
ראשי » מגזין » הסוף לצמות החוטים – טסלה פורצת דרך
בצילום כל מה שאדום זה חלק ממערכת החיווט בבנטלי בנטאיגה. צילום: בנטלי
בצילום כל מה שאדום זה חלק ממערכת החיווט בבנטלי בנטאיגה. צילום: בנטלי

הסוף לצמות החוטים – טסלה פורצת דרך

רוני נאק

אפתח בגילוי נאות. איני נמנה על מעריצי טסלה. לטעמי יש דלתא גדולה מדי בין ההבטחות למציאות – ואילון מאסק יבדל לחיים ארוכים הוא פנטזיונר לא קטן. ובכל זאת אי אפשר שלא לתת את הקרדיט לטסלה שגורמת ליצרניות הרכב הוותיקות ביותר להזיע קשות ולהעביר לילות בלי שינה. אז אחרי שהסטלה מודל 3 הפכה לסדאן פרימיום הנמכרת ביותר באירופה בחודש יוני 2019 – אנו מגלים דבר נוסף ברובד התת קרקעי ואולי חשוב הרבה יותר משיא מכירות רגעי. עכשיו תחשבו על צמות.

• חולמים על רכב חדש? עכשיו אתם יכולים!

 

צמת חיווט לרכב כפי שמיוצרת ידנית במפעל לפני ההתקנה - הידנית - ברכב. צילום: סוזוקי
צמת חיווט לרכב כפי שמיוצרת ידנית במפעל לפני ההתקנה – הידנית – ברכב. צילום: סוזוקי

צמות חיווט הכוונה. מכוניות מודרניות הן כבר מזמן לא אותו כלי תחבורה שרובו ככולו עשוי ממכאניקה וברזלים. דרישות גוברות לאיבזור וציוד מצד הלקוחות, כמו גם מהפכת המידע והאוטומציה הרבה הפכה את המכונית ל"מחשב על גלגלים" וזה אומר שיש המון חשמל שזורם לכל מני פינות ברכב דרך חיווט שמאוגד בצמות שהולכות ומתעבות. אלפי מטרים של חיווט בכל מכונית ועם משמעויות רבות. זה מתחיל בעובדה שחייבים כוח אדם אנושי כדי ליצור ולהתקין את הצמות האלה – רובוטים לא יכולים לעשות זאת. ואז יש כמובן את נושא העלות של כל החיווט וחשוב לא פחות המשקל הכולל שמותקן ברכב. חסרונות נוספים הם המגבלה הבלתי אפשרית לעבוד על הרכב בעצמך – במוסך שלך והרגישות של המערכת כשמוסיפים רכיבי אפטרמארקט כמו מערכות אזעקה ואיתור שהתקנה רשלנית שלהם עשויה לגרום לתופעות רבות.

דיאגרמות החיווט המוצע של טסלה. 100 מטרים במקום קילומטרים. צילום: טסלה
דיאגרמות החיווט המוצע של טסלה. 100 מטרים במקום קילומטרים. צילום: טסלה

קישור לרישום הפטנט של טסלה

ובכן טסלה מצאה דרך איך לעשות את הכל פשוט הרבה יותר. המודל הוא רשת מחשבים שבה המחשב המרכזי של המכונית מדבר עם מחשבי משנה האחראים על איזורים מסויימים כמו למשל דלת אחורית ימנית, או פונקציות שונות. היעד הוא לצמצם באופן דרסטי את המטרים של החיווט בתוך הרכב וגם לאפשר שילוב של רובוטים בשלב הזה של תהליך היצור. פחות חיווט שווה הקטנת עלויות וצמצם משקל – במחיר של פיטורי עובדי יצור אנושיים. בנוסף, הארכיטקטורה תאפשר שידרוגים בסגנון "פלאג-אנד-פליי" כשיצא דור חדש של מודול מישן. לפי טסלה הפנטנט שלה למערכת יוריד את החיווט לרמה של 100 מטרים בלבד לכל מכונית (מול 3 ק"מ של טסלה S נוכחית) – אם זה יתברר כאמיתי (ולא עוד הנפצה של מאסק) יש לפיתוח הזה ערך של מיליארדים רבים לתעשיית הרכב העולמית.

 

צפו גם בזה

טנדר מיצובישי טרייטון. כלי קשוח לעבודה אבל גם יודע להיות בטיחותי ולפנק. צילום: שטח

מיצובישי טרייטון – עובד קשה משחק חזק

שנים שהוא משלב כוח עבודה חזק עם יכולת שטח וגרירה אבל גם מפנק ובטוח - כלי עבודה רב תכליתי ואולר שווצרי המתאים לכל משימה בעולם של טנדרי העבודה

One comment

  1. תעשיית הרכב כבר בעשור האחרון החלה להכניס מחשבי ניהול בקרה לכל המכלולים החשובים והחלה לפתח רשת תקשורת CUNBAS רמה 1 ואחכ רמה 2 , פורצת הדגל הייתה וולוו ויגואר שאפילו בקלית אחורית הייתה מבוקרת צחשב לחיווי מנורה שרופה, הרעיון המוביל , הורדת משקל חסכון ומניעת תקלות , אישור תקלות מהיר של כל רחיב ע"י שקע OBD , וזה פחות או יותר מה שקרה לפני 10 שנים ,,,,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + four =